Volkswagenin otomobil üretim serüveni 1930’ların sonlarına doğru başlar, 1937 yılında Almanya Devleti, Nazi Partisinin denetiminde Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH adında bir şirket kurarak çalışmalarına başladı. Aynı yıl Şirketin ismi Volkswagenwerk olarak değiştirildi. Hitler’in emri ile kurulan fabrikanın açılış ve üretime başladığı tarih 1938… 1932 yılında başlatılan bu projenin adı ” Halk’ın Otomobili Projesi” olarak belirlenmiştir, Avusturya’lı otomobil mühendisi Ferdinand Porche tarafından 1931 yılında Zündapp için geliştirilen Typ 12 adındaki prototip Volkswagen’in 1938 yılında üretimine başladığı Porsche Typ 60 diye adlandırılan modelin temelini oluşturur.
Volkswagen Tarihçesi
Porsche Typ 12 prototipi 26 hp
gücünde 5 silindirli 3.6 litrelik motoru ile saatte 80 Km/h hıza ulaşıyordu..
1935 yılında Hitler daha küçük motora sahip bir araç yapılmasını emretti.
Porsche’nin bu tasarımı tasarımı yaygın olan kanıya göre Volkswagen Beetle’in
atası olarak kabul edilir. Zündapp prototiplerini , başka bir motosiklet
şirketi NSU Motorenwerke AG için 1933’te tasarlanan Porsche Type 32 takip etti
. Tip 32, tasarım olarak Tip 12’ye benziyordu. NSU’nun otomobil üretiminden
çıkması, Tip 32’nin prototip aşamasında terk edilmesine yol açtı. Neticede
ağırlıklı olarak Mercedesin o dönemdeki modelleri, NSU prototipi ve Zündapp
prototipleri temelde baz alınarak Volkswagen Typ 60 üretilmiştir. Şimdi konuda
fazla ilerlemeden o yıllarda Volkswagenin ve diğer rakip firmaların
otomobillerine bir göz atalım.
Ferdinand Porsche’nin 1936
yılında Volkswagen prototype (V2) ve 1937 VW prototypi W30,
1934 W23 Mercedes Benz 130 Modeli,
4 Silindir 1308cc 26 Hp. Hans Nibel ve Max Wagner tarafından tasarlandı.
1933- 1934 Mercedes Benz W30 150
Yarış modeli. ( Ferdinand Porsche W30’un tasarımını baz almıştır.)
1938-1938 W28 Mercedes Benz H170…
1931 NSU Prototip
1937 Adler 2.5 litre Autobahn
modeli…
O dönemlerin araçları yaklaşık
olarak bu tip araçlardan oluşuyordu. Dolayısı ile Ferdinand Porsche’nin
Hitlerin emri 1938 yılında fabrikanın açılışına müteakip üretimine başladığı
Porsche Typ 60 modelinin dizaynı hiç de sürpriz olmamış. Altta Hitlerin
Volkswagen Fabrikası açılış konuşması…
1938 senesinde üretilen yeni
aracın adı Kdf-Wagen olarak belirlendi ( Kraft durch Freude , –
“Neşeden güç doğar.”) . 985cc
24 Hp gücünde ve 4 silindirli hava soğutmalı motora sahipti.
1939 yılında Savaşın başlaması ile
Volkswagen Askeri araç üretimine ağırlık vermeye başladı. Sınırlı sayıda Kdf
binek araç üretti.
1939 –
1940 Kdf-Wagen Typ 62 & Typ 82 1941 Typ 128
1942-1943-1944
Kdf- Wagen Typ 92 ,
Typ 87 4wd , Yeni Amfibik aracı Typ 166
1945 Nisanında Kdf Fabrikası
Amerikan Ordusu tarafından devralındı. 1938 yılından bu yana üretimin sürmesi
için çaba sarf eden, Rudolf Brormann Fabrika Müdürlüğüne yeniden getirildi. Kdf
Typ 51, Typ 11, Typ 83 ve Askeri versiyonlar olan Typ 28, Typ 21
Bu arada şu savaş ortamının
kasvetini dağıtmak için sizlere, Volkswagen’in Logosunun tarihi ile ilgili bir
kaç bir şey aktarmak istiyorum; Volkswagen’in logo tarihçesi alttaki gibi, bir
de eski modellerde direksiyonun ortasındaki resimde su kenarında bir kale ve
köpek figürleri yer alır. İnternet ortamında dolaşan bilgilere göre: Bu
resimdeki su, arabanın su gibi aktığını, kale, arabanın sağlamlığını, köpek ise
aracın sahibine bir köpek kadar sadık olduğunu temsil eder… Fakat bu bilgi
doğru değildir. O amblem Volkswagen fabrikasının kurulu olduğu Wolfsburg Şehrinin
amblemidir. Amblemdeki Kale; Wolfsburg Kalesi ( Kurtlar Kalesi) , Kurt şehrin simgesi (Bir çok yerde tek başınada
kullanır), alt kısımdaki nehir ise şehrin içinden geçen Aller nehridir…
Volkswagen Tarihçesi
1946 yılında Typ 51 ve 53’ün
üretimi sonlandı. Typ 11’in üretimi devam etti, üretilen araçların büyük kısmı
İngiliz ordusuna satılıyordu… 1947 yılı Ocağında maddi imkansızlıklardan dolayı
fabrika kapatıldı. Mart ayında durdurulan üretim tekrar başladı ve sene sonuna
kadar 8987 adet araç üretildi…
1948 Typ 11’in üretimi devam etti.
Typ 11’in, 1131cc 25 Hp gücünde motoru vardı.
1949 yılında Wilhelm Karmann
daha önce sedan bir aracı Cabriolet’e çevirmişti. 1949 yılında Cabriolet Karmann ve Cabriolet Hebmüller modeli olarak iki versiyonda
üretilmeye, Typ 11’in ise Amerika’ya ihracı başladı.
Volkswagen Tarihçesi
Volkswagen Tarihçesi
1950 Yılında Typ 11 modelinde bir
takım yenilikler yapıldı, aracın fren sistemi, komple hidrolik fren sistemine
çevrildi. Ön çamurluklara havalandırma ızgaraları ilave edildi. Typ 14
Cabriolet Hebmüller ve Typ 15 Cabriolet Karmann üretimine devam edildi. – Bu
arada Volkswagenin neden iki ayrı Cabriolet modeli ürettiğini merak edip
duruyordum, ama sonunda aradaki farkı anlamış oldum; Hebmüller Cabriolet
modelinde yan cam bir tane , arkada yan cam yok, Karmann Cabriolette kapıdan
sonra, cam var…-
1951 Yılında Volkswagen aynı
modellerin üretimine devam etti. Motor güçleri aynı, değiştikçe sizlere
aktaracağım…
1952 yılında yine önemli bir
değişiklik yok, Typ 11’i sipariş ederken dilerseniz opsiyonel olarak VHF
dalgalarını alabilen Blaupunkt Autosüper marka radyo ile birlikte sipariş
edebiliyordunuz. Bir de savaş rengi olan siyah ve gri rengin haricinde başka bir
renk görebilmek, ne güzel değil mi?
1953 yılının Temmuz ayında
Volkswagen 500.000. aracını üretti. Bu yılın
sonunda 1131cc’lik Typ 1’ün üretimi sonlandırıldı. Typ 14 ve Typ15
Cabrioletlerin üretimi sene sonunda bitirildi. 1953 yılında yapılan en önemli
değişikliklerden biri de iki parça halindeki arka camın yerine oval tek parça
cam kullanılmaya başladı. İhracat modeli olan 1200 ‘de motor hacmi 1192 cc ye
beygir gücü ise 30 Hp’ye yükseltildi. 2.3.ve 4. viteslere sekromenç eklendi.
Aracın son hızı ise 112 Km/h ye yükseltildi… 1200 modelinde daha düzleştirilmiş
bir torpido kullanılmaya başlandı.
1954 yılında Yeni 1200 modeli güçlenmiş motoru ile Typ 11 adı ile
Karmann modeli ise aynı şekilde yeni motoru ile Typ15 olarak üretilmeye devam
etti. Typ 11, Standart ve De Lüks olarak iki versiyonda satılıyordu. De Lüks
modelinde kromaj kullanımı biraz daha fazlaydı…
1955 yılı Ağustosunda Volkswagen
fabrikası 1.000.000. aracını üretti. Bu yılda Typ
11’in arka stop lambası revize edilerek biraz daha büyütüldü. 1955 yılı aynı
zamanda Volkswagen’in sonraki yıllarda efsane haline gelen Karmann Ghia modelinin lansman yılıdır.
Ayrıca Amerika’ya ihraç edilen modellere farın yanında bulunan dönüş sinyalleri
eklendi.
1956 yılında araçta yapılan
yenilik sadece tamponların üst kısmına ilave edilen kısımlar ve ihracat
modelinde bulunan kromajlı egzos çıkışlarıdır.
1957-1958-1959 yıllarında araçta yapılan tek
bariz değişiklik 1958 yılında Oval arka camın yerine kullanılan, daha
büyük ve dikdörtgen arka cam tasarımı oldu. 1959 yılında Volkswagen’in toplam
üretim adedi 3.300.000 adedi buldu…
1960 yılında İhracat modeli Typ
11’in ve Typ 15 Cabriolet modellerinin motor güçleri 30 Hp’den, 34 Hp’ye
yükseltildi. Ayrıca tüm modellere hidrolik amortisörlü direksiyon sistemi
takıldı.
1961 yılında Volkswagen yıllık
üretim kapasitesini 830.000 adede toplam üretim adedini ise; 5.000.000‘a çıkardı. Bu yılda 1200 Typ 11’in ve diğer tüm
modellerin motorları 34 Hp’ye yükseltildi. Altta Amerika’da yayınlanan VW
Beetle reklamını görüyorsunuz…
1962 Yılında Volkswagen 1.184.675
adetlik yıllık üretim adedi ile General Motor ve Ford’dan sonra Dünya’nın
üçüncü büyük otomobil üreticisi unvanını kazandı. Toplam üretim adedi ise 6.000.000 adede ulaştı…
1963 Yılında motorlarda da
araçlarda önemli bir değişiklik olmadı, toplam üretim adedi 7 milyona yaklaştı.
Benzin göstergesi revize edildi. Avrupa standartlarında sinyal sistemi eklendi.
1964 Yılında Motorlarda yine
değişiklik olmadı. Silecek yıkama sisteminin havalı hale dönüşmesi gibi ufak
değişikler oldu. 1965 yılında 1200A modeli ile Yeni
1300 modeli piyasaya sürüldü, 1285cc hacminde ve 40 Hp gücündeydi. 1965 yılında
toplam üretim adedi 10.000.000’a ulaştı…
1966 Haziranında 1200A (30Hp
)modeli ve 1200 Export (34 Hp) üretimden kaldırıldı. Yerine 1300A modeli 40 HP, ve Yeni 1500 modeli üretilmeye başladı, (Ağustos’tan
itibaren) Daha önce ( 1500- Karmann Ghia ) kullanılan motor;1493cc hacminde ve
44 Hp gücündeydi.
1967 yılında motor kapağında 1500
yazısı ile tanımlanıyordu. Yeni ön frenler diske çevrildi. Daha yumuşak
süspansiyonlar kullanıldı. Tüm elektrik sistemi 6 Volttan 12 Volta yükseltildi.
Debriyaj ve volan biraz daha büyütüldü… 1967 yılında Volkswagen 1500 modelinin
otomatik vitesli modeli de tanıtıldı…
1300 1285 cc 40 PS
1300 A 1285 cc 40 PS
1500 1493 cc 44 PS
1200 1192 cc 34 PS
1300 1285 cc 40 PS
1500 / 1500 Automatic 1493 cc 44 PS
1968 yılı Volkswagen Beetle’ın
tarihinde önemli değişimlerin yapıldığı yıldır. Yeni tamponlar ile araç daha
tok bir görünüme kavuşurken, geri vites lambası ilave edilmiş yeni stop
lambaları, yeni yakıt göstergesi, yedek lastiğin basıncı ile beslenen cam
yıkama sistemi, ön kaputu açmadan yakıt almaya olanak tanıyan sağ ön çamurluk
hizasına takılan yeni yakıt dolum kapağı, ön koltuğa entegre koltuk başlıkları,
yeni havalandırma sistemi gibi daha bir çok değişiklikler yapıldı. Ayrıca 1500
Otomatiğe ek olarak 1300 modeli de opsiyonel otomatik vites seçeneği sunuldu…
Motor güçlerinde ise bir önceki yıla göre herhangi bir değişiklik olmadı. 1200
modeli yine eski tip tamponlara ve eski tasarıma sahipti. (Daha ucuz seçenek)
Takvimler 1969 yılını gösterirken araçlarda belirgin bir
değişiklik olmadı.
1970 yılında eski model ve motor
versiyonlarına ek olarak, Yeni 1302 ve 1302 S modelleri üretlmeye başladı 1302
S modeli 1584cc hacminde ve 50 Hp gücünde yeni bir motora sahipti. Bu
yılda, çift taraflı arka kül tablaları ve eşya cepleri gibi ufak tefek ilaveler
yapıldı.
1302 ve 1302 S modeli;
1971 yılı motorları;
1200 1192 cc 34 PS
1300 / Automatic 1285 cc 44 PS
1302 1192 cc 34 PS
1302 1285 cc 44 PS
1302 S 1584 cc 50 PS
1972 yılında Volkswagen toplam
üretimde,15.000.000 adedin üzerine çıktı. Bu yılda , 1302 L modeli üretimden
kaldırıldı. Ağustos ayında ise Bombeli ön camlı Yeni 1303 modeli üretilmeye
başladı. Bu modelde aracın çamurlukları ön arka kaputu komple değişime uğradı
araç daha tok ve yuvarlak hatlara kavuştu. 1303, Yeni tip direksiyon, yeni torpido,
yeni koltuklar gibi bir çok yeniliği beraberinde getirdi…
1303 1192 cc 34 PS
1303 L 1285 cc 44 PS
1303 S / LS 1584 cc 50 PS
1303 S / LS Cabriolet 1584 cc 50 PS
1973 yılı, eski 1300
modelinin son yılıydı, 1200 modeli ise üretimde kalmaya devam etti. Aynı yıl
içinde hem düz camlı 1200 ve 1300 modelleri satışa sunuluyor, hemde bombeli
camlı 1303 modelleri satılıyordu. Motorlarda herhangi bir değişiklik olmadı.
1973 yılına damgasını vuran araçlardan biriside 1303S ‘in Sarı Siyah
Renklerinde ürettiği GSR (Gelb-Schwarzer Renner, “Sarı-Siyah Racer”
Almanca) Süper Beetle Sport Bug Modeli geniş lastikleri, sarı üzerine siyah
şeritleri, nikelaj kısımların mat siyah kaplanması,spor direksiyonu ve sportif
koltukları ile döneminde dikkatleri üzerine çeken bir model olmuştu. Volkswagen
daha sonra aynı aracın birde Marathon Blue Metallic , ( Açık Mavi Metalik )
rengini üretti…
1974 yılı Volkswagen Beetle’ın
Almanya üretim macerasının genel anlamda bitiş yılıdır. Peyderpey azalarak
gelen üretim sürecinde 1979 yılına kadar, az sayıda Beetle Sedan ve Cabriolet
modeli üretilmeye devam etti. Sonrasında Meksika ve Brezilya fabrikalarında
2003 yılına kadar Beetle üretimi sürdü. Toplamda 21.500.000 adet gibi
ulaşılması güç bir rakama imza atılmış oldu…
1975 –
1979 Yılları ve
1976 yılında sınırlı sayıda üretilen Sport Jeans modeli..
Volkswagen Beetle Reklamları;
Volkswagen Beetle’ın yaklaşık 40
yıllık üretim serüveninde tüm dünyada ekol olduğu gibi ülkemizde de benzer
ilgiyi gördü. Türkiye’de o yıllarda Amerikan arabalarının hükümranlığı hakimdi,
fakat Volkswagen’de daha ucuz fiyatı ile kendisine yer edinmeyi başarmış bir
otomobildir. Günümüzde ikinci el piyasasında tutulan ve meraklıları tarafından
hala çok sevilen bir model olan Beetle’ı kondisyonuna göre 10.000 TL ile 40.000
TL arasında satın alabilirsiniz. Özellikle gençlerin daha fazla ilgi gösterdiği
eski model Beetle otomobiller aynı zamanda bir sosyalleşme aracı, diğer klasik
modellerde olduğu gibi namı diğer Vosvos’un günümüzde yabana atılmayacak
derecede fan gurubu var… Bence bu da klasik otomobil sahibi olmanın en önemli
ayrıcalığıdır. Bu bloğu açtığımdan beri üzerinde bu kadar kafa yorduğum bir
konu olmadı. Umarım sizlerde sıkılmadan Volkswagen’in tarihine kısa bir
yolculuk yapmışsınızdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder