W123 Mercedes-Benz tarihçesi ile
ilgili bu yazımda sizlere W123
Mercedes-Benz‘in üretim serüvenini, üretim adetlerini, motor özelliklerini, ikinci el
piyasalarını ve hakkında merak edilen soruları cevaplamaya çalışacağım…
W123 Mercedes-Benz, diğer bir çok modelde olduğu gibi yine Mercedes Benz’in
Efsane Tasarımcıları Bruno Sacco ile Friedrich Geiger başkanlığındaki ekibinin
elinden çıkmadır. Mercedes-Benz’in efsane tasarımcısı Bruno Sacco ekibine her
zaman şunu söylüyordu ; ”Mercedes-Benz
her zaman bir Mercedes-Benz’e benzemek zorundadır.”
Bruno Sacco‘ya göre bir aracın geliştirme süreci üç ila beş yıl
sürmeli, üretilen araç üretim bandında sekiz yıl kalmalıydı. Bu araç, sahibinin
ihtiyaçlarını 20 yıl boyunca karşılamalı ve kendinden 30 yıl söz ettirmeliydi… Bence de,
Mercedes’i Mercedes yapan felsefenin özeti de budur.
Hep şunu merak etmişimdir? Teknoloji bu kadar ilerliyor, o mekanik yapı
yerini daha fazla kabloya, daha fazla elektroniğe bırakırken, beraberinde
arızaları ve sorunları da getirmiyor mu? Bence bu yüzden nerede o eski arabalar
deyip duruyoruz…
29 0cak 1976 yılında lansmanı yapılan
W123 üretimden kalktığı 1986 yılına kadar yaklaşık 2.7 milyon adet üretildi. Sedan W123, Coupe C123, Steyşın S123, Limuzin
V123 ve Ambulans modeli F123 şasi kodları ile üretilmiştir.
W123 Mercedes-Benz yeni bir araç
olmasına rağmen, eskiden gelen ve daha da geliştirilen bir çok mekanik sistemi
bünyesinde barındırır. Dizel motor teknolojisinde 40 yıllık tecrübe ile hareket
edilir. Bu da denenmiş, kendini ispatlamış ve minimum sorun çıkarabilecek kusursuz
bir araç üretme şeklidir. Şimdi bu sistemlere kısaca bir göz atalım.
W123 Mercedes-Benz‘de geçmiş
tecrübelerden yola çıkılarak, yeni bir şasi sistemi üretildi, Akordiyon dizaynı
ismi verilen bu şasi sistemi kaza anında darbeyi aracın önünde absorbe ederek
yolcu kabininde oluşacak hasarı minimuma indirmeyi hedeflerken , şasiye konulan
ilave destekler ve kapı içinde bulunan roll barlar ile yanal hasarlarda da
aracın içindekileri güvene almayı hedefliyor.
Mercedes-Benz araç üretirken en çok önem verdiği konuların başında güvenlik
gelir. Mercedes Benz güvenlik faktörünü iki açıdan ele alıyor, birinci
kazalardan kaçınmaya yönelik (Aktif güvenlik), ikincisi ise kaza durumunda
yaralanmayı en aza indirme amaçlı ( Pasif güvenlik). Bu amaçla üretilen W123
Mercedes-Benz yeni ve daha sağlam bir iç kabin ve tavan sistemine sahiptir.
W123 Mercedes-Benz‘de kullanılan yeni direksiyon sistemide bu güvenlik
sistemine dahildir. Bu sistem olası bir kaza durumunda direksiyon milinin
körüklü bir şekilde katlanarak sürücüye zarar gelmesini önleyecek şekilde ve
manevra anında daha fazla konfor sunacak şekilde tasarlanmıştır.
W123 Mercedes-Benz dört tekerlekte
bulunan hidrolik takviyeli disk fren sistemini standart olarak tüm modellerde
sunuyordu. ABS fren sistemi ve Hava Yastığı Airbag,
1980 Ağustosundan itibaren opsiyonel olarak sunulmaya başlandı.
Mercedes-Benz daha önceleri
W116 kasa ve W114 kasalarda uyguladığı Bağımsız
süspansiyon sistemini daha da geliştirerek W123
Mercedes-Benz‘lerde uygulamaya başladı, sıfır
ofset ön süspansiyon sistemi ile aracın izinden sapmaması sağlanırken
bağımsız arka süspansiyon ile bozuk zeminde aracın daha dengeli ve konforlu
olması gözetiliyordu.
Şimdi gelelim W123 Mercedes-Benz‘in motor
versiyonlarına, W123 Mercedes Benz de kullanılan
benzinli motorlar şu şekildeydi;
W123 Mercedes-Benz ‘in dizel motorları ise şu şekildedir;
Mercedes-Benz in motorları
konusuna değinmişken şu konuyu da belirmek istiyorum, Benzinli motorlar daha
önce kullanılan motorların gelişmiş haliydi ama dizel motorlar içinde ürün
gamına 1981 yılında dahil edilen 300
Turbo dizel yeni bir motordu. Bu motor Mercedes-Benz’in üretmiş olduğu ilk Turbo dizel motordu. Yalnızca
otomatik şanzıman ile birlikte sunulan bu motor, Avrupa pazarında sadece
steyşın vagon araçlarda ve Amerika’ya ihraç edilen sedan coupe ve steyşın
modellerinde uygulanıyordu. ( OM617A
125 hp 5 silindir turbo dizel ) Alttaki
resimde W123 Mercedes-Benz Dizel motorların yakıt tüketimlerini
görebilirsiniz.
Üstte gördüğünüz fotoğraf, W123
Mercedes-Benz‘in lansman yılı olan 1976 senesindeki kataloğundan
alınmıştır. W123 Mercedes-Benz yuvarlak far
tasarımı ile üretilen, 4 silindirli benzinli ve dizel motorlu modellerinde
uygulanıyordu.
Mercedes-Benz, W123 kasada 1976
senesinden itibaren tüm 6 silindirli modellerinde ise bu araçtaki gibi
dikdörtgen far tasarımı ile öne çıkıyordu. Daha sonraki yıllarda üretilen C123 Mercedes-Benz Coupe modellerinde de bu far tasarımı
kullanıldı. Bu far meselesi bayağı kafa karıştıran bir konu, Mercedes-Benz W123
kasada Amerika ve Kanada için yaptığı araçlarda da Amerikan
standartlarına uygun yapıda yuvarlak far tasarımını kullanıyordu. ( Coupeler de
dahil ) Biz Türkiye’de bu dikdörtgen far konusunu, hep yeni modele çevirme
şekli olarak biliyoruz.
W123 Mercedes-Benz 1982 Eylül’ünde ufak bir Facelift yani makyaj geçirdi, bu belli
belirsiz makyajda Ayrupa’da satılan tüm modellerde yuvarlak far şeklinden
dikdörtgen far şekline geçildi. Cam açma düğmelerinin etrafındaki çerçeveler
kalktı. Ahşap torpido tasarımı uygulanmaya başladı, hidrolik direksiyon ve
manuel vitesli araçlarda 5 vites standart oldu. Opsiyonel aksesuarlarda ise; el
gazı ( tempomat ) , otomatik klima sistemi, koltuk ısıtma, vebasto, deri
döşeme, elektrikli ön arka camlar,steyşın modellerinde ilave arka koltuk, far
silecekleri, ekstra güçlü korna donanımları devam etti. Alttaki resimde eski ve
yeni tip W123 sedanın içini görüyorsunuz. Ama ahşaplar sizi aldatmasın 200
benzinli ve dizellerde onlar yoktur.
Mercedes-Benz 1976 yılının
bahar aylarında sedan modelin arkasından C123
kasa kodu ile ürettiği tek kapılı Coupe modellerini
üretmeye başladı. Amerika pazarına ihraç edilenler hariç tüm Coupe modellerinde
belirgin özellik olarak dikdörtgen far tasarımı kullanılmıştır.
Mercedes-Benz C123 kodunu verdiği Coupe modellerinden toplamda 99.884
adet araç ürettiği için, tabii olarak Coupe araçların sedana oranla az
üretilmesi onu şimdilerde daha kıymetli yapan etkenler arasındadır.
Bu resimde eski ve yeni tip C123 Mercedes-Benz Coupe’yi görüyorsunuz, en
belirgin fark direksiyondan anlaşılır. Kapı tutamakları yukarı doğru çıkmıyor
ve cam açma düğmeleri farklı. Mercedes Benz C123 Coupe’lerin bir farkı da stop
lambalarının alt kısmında bulunan nikelaj kısımlardır. Sedanların sadece 6 silindir
benzinli modellerinde bu uygulama vardır.
Şimdi sıra geldi 1977 senesinde Frankfurt fuarında tanıtılan ve 1978
senesinde üretimine başlanan S123 şasi kodu ile üretilen S123 Mercedes-Benz Steyşın vagon
modeline. Bu modeli Mercedes araç üzerinde T Transport & Tourism harfi ile
tanımlamaktadır. Yani 300TD etiketini gördüğünüz araç 300 normal dizeldir. Bu
konu günümüzde Turbo dizel ile karıştırılıyor. S123 turbo modelinin
arkasında 300TD Turbo diesel yazar.
S123 Mercedes-Benz ‘de kullanılan 5
silindirli turbodiesel motor üretildiği sene olan 1981 senesinde, 125 Hp lik gücü ile dünyanın en güçlü
seri üretim dizel otomobil motorudur. Bu motor sadece Amerika, Kanada ve
Japonya pazarına ihraç edilen araçlarda kullanılmıştır.
Benim kanaatimce S123 Mercedes-Benz‘in bu kadar
sevilmesine neden olan şey, çok yönlü kullanım kolaylığı ve her kesime hitap
edebilen bir araç oluşundan kaynaklanıyor…
S123 Mercedes-Benz Steyşın
modelinin 199.517 adet üretilmesi de bu aracın gördüğü talebin büyüklüğünü
anlatmaya sanırım yeter..
Mercedes-Benz V123 kodu ile
ürettiği limuzin modellerini bazı modellerinin aksine kendisi üretti. V123 Limuzin modeli W123 Sedan modelinden 47
cm daha uzundur. 2+3+3 oturma şeklinde toplam sekiz kişiliktir.
V123 Mercedes Benz dizelde 240D ve 300D, benzinlide ise 250 motor versiyonları
ile üretilmiştir.
Daha önceki yazılarımı takip edenler bilirler, ben Mercedes-Benz‘in bu büyük başarı hikayesinin altında
yatan etkenlerden birisi olarak, firmanın ticari taksi sektörüne verdiği önemi
görüyorum. Bazıları bunu bir prestij kaybı olarak görse de, ben bunu sağlamlık
konusunda önemli bir algı yönetimi olarak görüyorum. W123 Mercedes-Benz Taksi modelleri
günümüzde bile Arap ülkelerinde ve Afrika ülkelerin ticari taksi olarak
kullanılmaktadır. Altta Mercedes Benz’in Ticari taksi versiyonlarında
kullandığı motorları ve özelliklerini de görebilirsiniz.
Bir de Mercedes-Benz‘in Binz firması ile müşterek ürettiği F123 Mercedes-Benz kodu ile piyasaya sunulan Ambulans
modeli var. Bu araçta uygulanan motor tiplerini ve özelliklerini aşağıda
görebilirsiniz…
W123 Mercedes-Benz‘in hemen hemen tüm
modellerini anlattım, şimdi en sevdiğim kısma geldik, Amerika, Kanada ve
Japonya pazarı için üretilen W123,
C123 ve S123 Mercedes-Benz Amerikan versiyonlarına, bu araçlar
Amerikan standardındaki büyük tamponları, belirgin yuvarlak farları ile
Amerika’da bile halen güzel rakamlara satılmaktadır. W123 Mercedes Benz
Amerikan Versiyonuna meraklı arkadaşlara, benim de bloğumda yakından takip
ettiğim Mercedes Motoring firmasının
elindeki araçlara arada bir bakmalarını öneririm.
Altta , W123 Mercedes-Benz in üretildiği
dönemdeki ürün gamının tamamını görüyorsunuz… W123, S123, C123, W126, C126,
R107 ve G-Wagen 460
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder