Bugün sizlere W201 Mercedes-Benz Tarihçesini, nam-ı diğer Baby Benz‘in doğuşunu üretim hikayesini, teknik özelliklerini, katalog renklerini, döşeme kodlarını ve ikinci el piyasa bilgilerini, kısaca aklınıza gelecek her şeyi anlatmaya çalışacağım…
W201 Mercedes-Benz Tarihçesi
W201
Mercedes-Benz Tarihçesini anlamak için sizlere ilk önce W201 ve sonrasındaki bir çok yeni modelin
arkasındaki isimden bahsetmek istiyorum; bu isim 1953 yılında Elektrik
Mühendisi olarak Daimler Benz’e katılıp 1987 yılında CEO olarak işten
ayrılan Prof. Dr. Ing.
Werner Breitschwerdt . 1973
yılında Daimler-Benz’in Ar-Ge Başkanı olan Werner Breitschwerdt, 1979 yılında Daimler-Benz AG
Yönetim kuruluna girdi, gurubun araştırma geliştirme bölümünden sorumlu
yönetici olarak, guruptaki teknolojik gelişmelerin en büyük destekçisi
olan, Breitschwerdt 1983 den 1987 yılına
kadar Daimler-Benz AG’nin CEO’su ve Yönetim Kurulu Başkanıydı.
W201 Mercedes Benz’in Kompakt
otomobil sınıfında elde ettiği başarı Werner Breitschwerdt’in en büyük gururuydu. Bu haklı
gururun mimarlarından bahsederken elbette W201 gibi zamanının çok ilerisinde
bir tasarıma imza atan Bruno Sacco ve ekibini de unutmayalım.
W201 Mercedes-Benz Tarihçesi
W201
Mercedes-Benz‘in doğuş
hikayesi 70’li yıllara kadar dayanmaktadır. 70’li yıllarda Amerika Başkanı
Jimmy Carter’ın getirdiği Temiz hava yasası, Mercedes-Benz’i bu yeni
şartnamenin dayattığı değerleri karşılayacak daha fazla yakıt tasarrufuna sahip
kompakt bir araç üretme arayışına sevk etmişti. Böylece 0.34cd gibi harika bir
sürtünme katsayısına sahip olan W201 190 Baby Benz üretimeye başladı…
Mercedes-Benz’in en büyük ihracat
pazarı olan Amerika’daki bu yeni gelişmeler neticesinde 1974 yılında o zamanki
Geliştirme Başkanı Prof. Hans Scherenberg, Mercedes-Benz için gerekli olan
aracı şu şekilde tanımladı, ”Bunun tipik bir Mercedes-Benz olması gerektiği
açık. Bu nedenle güvenlikten taviz vermeyen yapısı ile , Opel ve Ford gibi
markaların işgal ettiği orta sınıf pazarına girmemelidir. W201 modeli,
Mercedes-Benz müşterilerinin alışmış olduğu konforu sunmalı ve kalitesinden
ödün vermeden yakıt tasarrufuna sahip kompakt bir araç olmalıydı. 1982 yılında
İspanya’nın Seville kentinde dünya lansmanı yapıldığında W201 gören gazeteciler
hayal kırıklığına uğramadılar. Böylece C Sınıfının ilk aracı resmen doğmuş
oldu.
W201
Mercedes-Benz 1982
Kasımında halka tanıtıldı ve Sindelfingen fabrikasında yılda 140.000 adet
üretim kapasitesi ile 1993 yılına kadar üretim bandında kaldı. Bu süre
içinde, 1.879.630 adet
W201 Mercedes-Benz üretildi…
W201 Mercedes-Benz güvenliği elden
bırakmamak için bir çok testlerden geçmektedir. Odak noktasına koyduğu can
güvenliği için araçlar çeşitli çarpışma testlerine tabi tutulur…
Güvenliğin ön plana alındığı W201 Mercedes-Benz serisinde ABS fren sistemi Airbag Hava Yastığı ve gergili
emniyet kemerleri standartlar arasına dahil oldu. Güvenlik ile birlikte konforu
elden bırakmayan Mercedes Benz, W201 de Multilink Süspansiyon adını verdiği çok bağlantılı
bağımsız arka süspansiyon ve ön süspansiyon sistemlerini kullanmaya
başladı.
W201
Mercedes-Benz‘in üretim
aşamasında üstün yol tutuşunu ve pürüzsüz bir konfor sunmak için alttaki özel
üretim araçlar ile bir çok taşıyıcı sistemi test ederek en kusursuz aracı
üretmeye çalışmıştır…
W201
Mercedes-Benz‘in teknolojik
anlamda gelişimi bunlarla sınırlı değildir. ABS‘nin yanı sıra, ASD Kilitli difransiyel sistemi ASR patinaj önleyici gibi sistemler W201 serinde de
kullanılmaya başladı. Tabii ki Mercedes-Benz’in bir çok modelinde olduğu gibi
bu gibi donanımların bir kısmı Opsiyonel’dir…
W201 Mercedes-Benz Tarihçesi
O günlerde W201 Mercedes-Benz için üretilen bir çok sistem,
W124 gibi diğer seriler için standartları belirler nitelikte olmuştur. W201‘in dizaynı W124 ve W140 serilerinin ilham kaynağıdır…
W201
Mercedes-Benz 190
serisine halk arasında ”Baby
Benz” denmesinin
sebebi de budur. O yıllarda bende çok iyi hatırlıyorum 190D modeli ilk
geldiğinde ”Sessiz dizel” slogonı ile pazara girmişti.
Bu slogan aslına bakarsanız dünya genelinde kullanılan bir slogandı. Onlar W201
için ”Whisper
diesel” yani
Fısıltı Dizel sloganını kullandılar. Mercedes-Benz’in W123 serilerinde
kullandığı dizel motorları düşününce, bu slogan bence az bile kalıyordu. Tabii
ki bu sessizlik sadece motordan değil kullanılan ses yalıtımı malzemelerinden
ötürü bu kadar düşürülmüştü, diğer araçlarda kullanılmayan bir çok malzeme bu
araçta kullanıldı. Bu tarz ses yalıtımı ile üretilen ilk seri üretim dizel
otomobil ünvanınıda kazanmış oldu…
W201 Mercedes-Benz Tarihçesi
Mercedes-Benz,
W201‘in Benzinli
versiyonlarında ilk üretilen araçları karbüratörlü idi, bu araçlar 190 adı ile isimlendirildi. Robert Bosch ile müşterek ürettikleri Enjektörlü modele
ise 190E adı verildi. Böylece E harfi bu araç ile Mercedes Benz tarihinde
resmen Enjektörlü modeli temsil etmeye başladı.
Mercedes Benz, Karbüratörlü 190 ile 90 Hp güç elde ederken, Enjöktürlü 190E ile 122 Hp güce ulaşmayı başardı…1983 yılının sonunda ise,
silindir başına 4 valf teknolojisi ile ürettiği Mercedes-Benz 190E 2.3-16 185 Hp gücündeki modelini piyasaya sürdü. Bu
motor gelecekte 4 valf teknolojisinin standart haline gelmesi demekti…
W201
Mercedes-Benz Dizel versiyonları 1983 yılında Sessiz dizel sloganı ile 190D 2.0 modeli ile başlamıştı. Bu motor 1997 cc hacminde
normal dizel ve 72 Hp güç üretiyordu. Mercedes-
Benz 1987 yılında W201 serisinde kullandığı en güçlü dizel motor olan 190D 2.5 Turbodizeli üretti, 5 silindirli OM602
motor 122 HP güce erişebiliyordu…
190D 2.5 Diesel OM602 5 Silindir
Normal Dizel 93 Hp 10 valf / 190D 2.5 Turbo Diesel OM602 5 Silindir Turbo
Dizel Motor 122 Hp 10 valf
190D 2.0 Diesel / 190D 2.2 Diesel
OM601 4 Silindir Normal Dizel Motor 72 Hp – 73 Hp – 75 Hp 8 valf
W201 Mercedes-Benz Benzinli
Motorları Teknik Özellikleri
W201 Mercedes-Benz Dizel Motorları
Teknik Özellikleri
W201
Mercedes-Benz Şanzımanları ; 4 ve 5 ileri düz vites, 4 ileri otomatik vitestir. Mercedes Benz sadece Evo modelinde Getrag 5 ileri
manuel şanzıman kullanmıştır. Altta düz ve otomatik şanzımanların resimlerini
görebilirsiniz…
W201
Mercedes-Benz‘in yüksek
beygir güçlü benzinli modellerine geçmeden önce, W201 serisinin tek altı
silindirli modeli olan 190E
2.6‘dan bahsetmek
istiyorum. 2597 cc hacmindeki bu araç 166 Hp güce sahipti. 12 valf yani
silindir başına 2 valf teknolojisi ile üretilen bu araç, yüksek torku sayesinde
o dönemde iki valfli araçların içinde 218 Km/h saatlik son hıza ulaşarak en
hızlı benzinli motor ünvanına sahipti. Tabii ki 16 valfli EVO modelleri çıkana
kadar…
W201
Mercedes-Benz üretime
başladığı 1982 yılından 1988 yılına kadar Birinci Seri olarak adlandırdığı modeller üretimdeydi. 1988 yılının son çeyreğinden itibaren İkinci Seri olarak tanımlanan Facelift makyajlı 190 modelleri üretilmeye
devam etti. Makyajlı W201 serisinin en bariz
değişikliği ülkemizde Pako adı ile tanınan yan kaplamalardır. Bunun haricinde
aracın dışında çok belirgin bir değişiklik olmamıştır. Aracın iç kısmında ise
genel makyajdan daha sonra 1990 sonu yada 1991 başlarında orta konsol bölümünde
ufak bir değişim olmuştur.Alttaki resimde görebilirsiniz…
W201
Mercedes-Benz 2.5-16 Cosworth;
Bu model Mercedes-Benz’in Cosworth
firması ile müşterek çalışmasının ürünüdür, spor otomobil kapsamın başlangıcı
olan Sportline ile Evo1 serisinin arasında bir geçiş modeli gibi düşünebiliriz.
Aynı Evo1 serisi gibi deri döşeme ve kareli kumaş seçenekleri mevcut olup, 4
adet renk seçeneği ile satışa sunulmuştur. Cosworth firması tarafından
Mercedes’in 8 valfli motorunun üst kapak kısmını revize ederek 16 valf
teknolojisine çevirmesi ile 185 Hp güce ulaşılmıştır…
W201
Mercedes-Benz EVO Efsanesi ;
Mercedes-Benz’in EVO efsanesi 1989
yılında Bmw’nin M3 Sport Evolution modeline cevap olarak çıkardığı cosworth ile
ortak bir çalışmanın ürünüdür. Mercedes-Benz 2.5-16 Evo I modeli 194 Hp’lik motoru ile
7 saniyede 100 Km/h hıza çıkabiliyordu. Evo I ‘de, siyah deri ve yarı kumaş
versiyonlarında iki döşeme seçeneği sunuluyordu. Şunu da belirtmeden geçmek
istemiyorum, genelde Evo 1 ile 190E 2.5-16 Cosworth birbirine çok karıştırılır.
Cosworth’da uygulanan spoiler daha alçak ve düz bir yapıya sahiptir…
Mercedes-Benz 2.5-16 EvoI- EvoII
W201 Mercedes
2.5-16 Evo II , 1990
yılında Cenevre fuarında sergilenmeye başladığında 80.000 Dolarlık satış
fiyatı ile piyasaya sunuldu. Sadece 1990 ve 1991 yıllarında üretilen Evo
II’nin 500 adedi ” Blauschwarz ” siyah-mavi metalik renkte üretildi.
Fakat son iki adedi 501 ve 502 numaraları Astral Gümüş renginde
üretilmiştir. 190 E 2.3-16
Cosworth‘undan
geliştirilen , Evo II ‘nin 2,5 litrelik 236 hp’lik motoruna ilave AMG PowerPack
ve yüksekliği ayarlanabilir SLS süspansiyonu, getrag şanzımanı ile DTM şartlarına
uygun olarak üretilmiş eşsiz bir araçtır. Evo II’nin Efsane body kit
tasaramı ve Stutgart Üniversitesi’den bir profesör tarafından tasarlanan
ayarlanabilir geniş arka kanadı ile 0.29 gibi sürtünme katsayısı yakalayarak,
Bmw’nin arge bölümünü endişeye düşürmüştür. 235 Hp’lik motoru ve 250 Km/h son
hızı ile W201 serisinin en hızlı, Avrupa ve Amerikada 250.000 USD – 400.000 USD
arasında değişen fiyatı ile en pahalı modelidir…
W201
Mercedes-Benz Sportline Paketi;
1989 yılında Mercedes Benz W201
serisinde yeni bir alternatif olarak Sportline paketini sundu, kendine özgü
kareli desenli spor koltuklar, ön çamurluklarda sportline yazısı
uygulaması ile yeni bir spor model tasarlandı, sonraları aynı spotline uygulaması
W124 modellerinde de uygulanmaya başladı…
Sportline modelinden bahsetmişken
W201 serisinin AMG paketinden bahsetmemek olmaz. Mercedes Benz, 1992
yılında W201 AMG 190E
3.2 modelini
piyasaya sürdüğünde, spor modellere meraklı olanlar için yeni bir alternatif
sunmuş oldu. Motor sporları teknolojisi ile üretilen 3 litrelik 234 Hp
gücündeki W201 AMG 190E
3.2, 305 Nm. tork
çeviren motoru ile sıfırdan yüze 7.7 saniyede ulaşabiliyor. Direksiyonundan
koltuklarına, AMG tasarımı jantlarından, spor egsozuna kadar her şeyi ile
safkan bir spor otomobildir. Mercedes-Benz aynı otomobilin DTM versiyonu ile
1988 – 1993 arasında çok büyük başarılara imza atmıştır. Altta Klaus Ludwig’in
1992’de DTM Şampiyonu olduğu AMG-Mercedes 190 E 2.5-16 Evo II’yi görüyorsunuz..
W201
Mercedes-Benz özel paketler; Avantgarde Rosso, Avantgarde Verde, Avantgarde
Azzurro
Mercedes-Benz
W201 kasanın
üretiminin sonlarına doğru 1992 Martında üç ayrı tipten oluşan özel paketlerde
araçlar üretti, her biri kendine özgü renklerde olan bu paketler Avantgarde Rosso, Avantgarde Verde ve Avantgarde Azzuro modellerinden oluşuyordu, ama
sınırlı sayıda üretilen modellerden Avantgarde Rosso modeli haricindekileri Türkiye’de bulmak
biraz zordur…
W201 Mercedes-Benz 190E 1.8
Avantgarde Rosso TIKLAYINIZ!
W201 Mercedes-Benz 190D 2.5
Avantgarde Verde TIKLAYINIZ!
W201 Mercedes-Benz 190E 2.3
Avantgarde Rosso TIKLAYINIZ!
Konu özel paketlerden açılmışken
birazda Mercedes-Benz‘in deneysel araçlarına bakalım,
Mercedes Benz 1991 yılından itibaren W201 üzerinden başladığı Elektrik tahrikli, araç deneylerini 1996 yılına
kadar sürdürdü. Bu araçlarda Zebra akü adını verdikleri bir sistem
kullanıyorlardı. Günümüzün üstün Elektrikli otomobil teknolojisine ışık tutan
bu deneysel araçlardır. Aslına bakarsanız Mercedes-Benz’in Elektrikli araçlar serüvenü
1800’lü yıllarını sonlarına kadar dayanmaktadır. Bu konuyu nasip olursa ayrıca
ele alacağım geniş bir yazı ile sizlere anlatmaya çalışacağım…
W201
Mercedes-Benz‘in Japonya Pazarı için ürettiği modellerde, bazı araçların sağdan
direksiyonlu olmasının dışında pek bir fark yoktur…
W201
Mercedes-Benz‘in Amerika ve Kanada Pazarı için ürettiği modellere
gelince durum biraz farklılaşıyor ama eski modeller kadar değil,
Mercedes-Benz’in en büyük ihracat pazarı olan Amerika pazarı için üretilen
modellerin farları içe doğru girintili, sis lambaları sarı renktedir. Bunun
haricinde iç kısmında belirgin olan en önemli fark Mil olarak hızı gösteren
km.saatidir…
W201
Mercedes-Benz Boya Kodları;
W201 Mercedes-Benz Boya Kodları ve
Örnekleri başlıklı makalemden W201’in tüm
renklerini örnekleri ile görebilir, Mercedes-Benz Pako Yan Panel Trim
Renk Kodlarını bu
makalemden öğrenebilirsiniz. Mercedes-Benz Pako eksikleriniz ve Yedek Parça ihtiyaçlarınız tıklayınız…
W201
Mercedes-Benz Döşeme Kodları;
W201
Mercedes-Benz Yakıt Tüketim Tablosu ( Fabrika verileri )
Bu tablodaki bilgiler W201 Mercedes-Benz‘in katalog verilerindeki Yakıt Tüketim değerlerinden derlenmiştir…
W201
Mercedes-Benz Ticari Taksi;
W201 Mercedes-Benz’de diğer bir çok
model gibi Ticari Taksi sektörü için özel olarak
üretilmiştir. W201 Serisinde 190 ve 190E, 190D modelleri fabrika çıkışlı ticari
taksi olarak üretilmiştir…
W201
Mercedes-Benz Orijinal Aksesuarları;
W201 Mercedes-Benz Tarihçesi
W201 Mercedes-Benz Tarihçesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder