Bugün BMW E9 Grosses Coupe Tarihçesi kapsamında ele alacağımız BMW E9, E3 serisinin coupé versiyonudur . BMW
E9 modelleri Aralık 1968 ile Aralık 1975 arasında BMW’nin sözleşmesi
kapsamında Karmann’ın Rheine fabrikasında üretildi .
BMW E9 Üretim hattı 1968 – 1975
Bu süreçte Toplam 30.546 E9 BMW üretildi. Ürün yelpazesi yalnızca 2,5
ile 3,2 litre arasında silindir hacmine ve 110 ila 151 kW (150
ila 206 hp) güce sahip altı
silindirli sıralı motorları içeriyordu.
BMW E9 Grosses Coupe Tarihçesi 1968 – 1975
1968’den Nisan 1971’e kadar
yalnızca 125 kW (170 hp) güce sahip 2,8 litre karbüratörlü
motora sahip E9 BMW 2800 CS mevcuttu. BMW 2800 CS’nin toplam 9.399 örneği üretildi.
E9 BMW 2800 CS / 2788 cc 170 Hp
235 Nm 1968–1971
Nisan 1971’de bu modelin
yerini BMW
3.0 CS aldı
(yine karbüratörlü motora sahip, 132 kW (180 hp)) ve bunların 10.898‘i Aralık 1975’te üretim durduruluncaya kadar
üretildi. Her iki araç da ZF’nin üç vitesli otomatik
şanzımanıyla (dahili adı BMW 2800 CSA veya
BMW 3.0 CSA) mevcuttu .
E9 BMW 3.0 CS / 2985 cc 180 Hp 255 Nm 1971 – 1975 USA
Specs
1971 sonbaharında başka bir model
çeşidi eklendi: Bosch D-Jetronic emme manifoldu
enjeksiyonlu BMW
3.0 CSi , diğer
açılardan BMW 3.0 CS ile aynıydı . Bu model 147 kW
(200 bg) güce sahiptir, 0’dan 100 km/saat hıza 7,7 saniyede ulaşır ve
220 km/saat azami hıza ulaşır . Üretimin durdurulduğu Kasım 1975’e
kadar 8.144 araç üretilmişti.
E9 BMW 3.0 CSi / 2985 cc 200 Hp 272 Nm 1971 – 1975
E9 BMW
2.5 CS, 1974 ile
1975 yılları arasında 844 adet
üretildi. 110 kW (150 bg ) gücündeki iki buçuk
litrelik model, giriş seviyesi modeldi ve daha büyük üç litrelik modellerden
yalnızca eksik arka tampon kornaları ve ön tampon ile ayırt edilebiliyordu.
Manuel şanzımana sahip araç, 100 km/s hıza 9,9 saniyede ulaşıyor
ve maksimum hıza 200 km/s olarak ulaşıyor.
E9 BMW 2.5 CS / 2492 cc 150 Hp 211 Nm 1974 – 1975
1971’den itibaren ilk 3.0 CSL coupé’ler, Alpina ile işbirliği içinde , BMW’nin o
zamanlar BMW 02 ile çok başarılı olduğu touring otomobil
yarışlarına yönelik bir homologasyon serisi olarak
yaratıldı. Hafif coupé’ler BMW 3.0 CS’ye kıyasla herhangi bir performans
artışı elde etmediği için CSL (Coupé Sport Leichtbau) adı her şeyi
anlatıyordu; ancak ağırlık tasarrufu önlemleri sayesinde
( Pleksiglastan yapılmış arka camlar; kaput ve kapılar dahil) Boş
haldeyken hâlâ 1165 kg ağırlığındaydı ve 100 km/saat hıza 7,4
saniyede ulaşıyordu. Bu araçlardan sadece 169 adet üretildi.
E9 BMW 3.0 CSL / 2985 cc 180 Hp 255 Nm 1971 – 1972
Ağustos 1972’den itibaren
D-Jetronic emme manifoldu enjeksiyonu BMW 3.0 CSL‘de de
kullanıldı. BMW 3.0 CSi ile
karşılaştırıldığında biraz daha yüksek motor hacmine rağmen
(2985 cm³ yerine 3003), bu araçlar aynı zamanda 147 kW
(200 bg) güç üretir ve 220 km/sa hıza ulaşır, ancak 0’dan
100 km/sa hıza yalnızca 6,9 saniyede ulaşır. Ağustos 1973
itibarıyla BMW 3.0 CSL’nin bu ikinci üretim sürecinin
toplam 939 örneği üretildi; bunların
500’ü sağdan direksiyonluydu.
E9 BMW 3.0 CSL / 3003 cc 200 Hp 272 Nm 1972 – 1973
E9 BMW 3.0 CSL İç görünüm
E9 BMW 3.0 CSL Motoru
E9 BMW
3.0 CSL‘nin üçüncü ve
son genişleme aşaması (Temmuz 1973’ten Kasım 1975’e kadar) 3153
cm³’ten 152 kW (206 hp) güç üretti . “ Batmobile ”
lakabını kapsamlı bir aerodinamik pakete, özellikle de karayoluna uygun
olmaması nedeniyle aracın bagajına yerleştirilmiş olarak teslim edilen devasa
arka kanada borçludur.
E9 BMW 3.0 CSL / 3153 cc 206 Hp 286 Nm 1973 – 1975 ”
Batmobile”
1974 yılında E9-CSL’nin yarış
versiyonu, silindir hacmini 3498 cm3’e çıkararak
8500devir /dakikada 324 kW (440 hp ) güç ve dört valfli silindir
kapağı üreterek 0’dan 100 km/saat hıza 4,0 saniyede ulaştı. 275
km/saat azami hız .
E9 BMW Motorsport BMW 3.0 CSL Rennsport-Coupé Group 4
(IMSA) 1975–76
BMW, 2015 yılında Como
Gölü’ndeki Concorso
d’Eleganza’da 3.0 CSL
modelini tanıttı. Renk, orijinal 3.0 CSL’nin mevcut olduğu “Golf” sarı
tonunu benimsedi. BMW, 2016 yılında CSL’ye saygısını motor sporları
renklerinde gösterdi.
BMW 3.0 CSL Hommage 2015
Kasım 2022’de BMW, E9 serisinin
aynı adlı modeline saygı duruşu olarak elli örnekle sınırlı olan BMW 3.0 CSL’yi
sundu. Dıştan bakıldığında 2015’teki motor sporları renklerine saygı
duruşuna benziyor ve 2020’de tanıtılan M4’ü temel alıyor .
BMW 3.0 CSL 2023 / 50 adet
E9’un halefi, 1976’daki
ilk 6 serisi ( E24 ) oldu. Bir döneme damgasını vuran BMW E9
modeli sınırlı üretimiyle günümüzde koleksiyonelerin gözdesi olmuş bir model
olarak hatıralarımızda yerini almıştır. Kalın sağlıcakla…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder