Mercedes-Benz‘i Mercedes Benz yapan
olgu sizce nedir? Pahalı Roadster otomobiller mi ? Lüksün ihtişamın simgesi
büyük salon sedanlar mı , yada savaşın simgesi haline gelmiş devasa Ünimoglar
mı? Bence bunların hiçbiri değil. Yalın, sade, sağlam her koşulda yürüyen , her
kesime hitap edebilen orta sınıf sedan otomobillerdir.
Evet yanlış duymadınız Orta sınıf sedanlardır, Mercedesi Mercedes yapan.
Afrika’nın zorlu koşullarında ticari taksiden tutun hususi kullanıma kadar bir
çok kesime hitap eden o araçlardır. Uzakdoğuda, ortadoğuda en zor koşullarda
hatta savaş koşullarında bile kendini ispatladığı için efsane olmuş bir seridir
E serisi, aslında E serisi deyimi araç üzerinde baktığımızda W124 kasa ile
başlar, ama onun öncül modelleri savaş yılları olan 1900 lü yıllara kadar
uzanmaktadır. Genellikle bu serinin W120 kasa Ponton ile başlandığı söylense de
, ben Mercedes-Benz müzesinden yola çıkarak bunlara W136 kasayı ve W02
kasalarını ilave etmenin daha doğru olacağını düşünüyorum.
W02 ( 1901-1945 )
1929 W01 veya namı diğer Typ Stuttgard 200 ve alttaki resim W02
W136 ( 1947-1955 )
W136 170V otomobilerinin atasıdır. Üretime başladığı zamandan 1953 yılına
kadar, zorlu ikinci dünya savaşı sonrasında yaklaşık 160.000 adetle en
çok satan otomobil ünvanını elinde bulundurmuştur.
W120 W121 Ponton ( 1953-1962 )
1953 yılının Temmuz ayında W120 Ponton araçlarının lansmanı yapıldı ve Ocak
1954 de Brüksel Motor Show’da sergilenmeye başladı.
Mercedes-Benz Eylül 1958 yılında Sindelfingen fabrikası 100.000. 180D
Ponton aracı üreterek alanında yeni bir rekora imza attı.
Mercedes-Benz üretimine başladığı 1953 yılından 1961 yılına kadar geçen
sürede 441.963 adet Ponton araç imal etti.
W110 Fintail – Heckflosse ( 1961-1968 )
Kırlangıç kasa
1961 Haziranında lansmanı yapılan W110 İngilizce Fintail, Almanca
Heckflosse bizde ki namı diğer Kırlangıç kasa birinci ve ikinci seri olarak
piyasaya sürüldü.
Birinci seri W110 üretimine başlandığı 1961 yılından 1965 yılına kadar
130.554 adet benzinli 190C (M121) motorlu araç, 225.645 adet dizel 190D (OM621)
motorlu araç olmak üzere toplamda 356.199 ünite otomobil imal etti.
1965 Temmuzunda ise İkinci
seri W110 yeni 200 Benzinli 4 silindir 1897cc 80 Hp (M121), 230 Benzinli 6
silindir 2281cc 105 Hp (M180) ve 200D Dizel 1988cc 55 Hp’lik (OM621)
modellerini piyasaya sürdü ve 1968 yılında üretimden kalkana kadar geçen sürede
272.083 adet ikinci seri W110 araç üretti. Birinci seri ile birlikte toplamda
628.282 adet araç satılmış oldu.
W110 Tarihçesi için Tıklayınız ; W110
Mercedes-Benz Fintail Heckflosse Kırlangıç Kasa Tarihçesi
W114 – W115 Stroke 8 ( 1968-1976 )
Mercedes-Benz W114 W115 Nam ı diğer ” Stroke 8 ” 1968
– 1976 yılları arasında Mercedes-Benz tarafından 1.919.056 adet üretilmiş ve
satılmıştır. Stroke 8 ismini ise üretilmiş olduğu ve lansman yılı olan 1968
yılından almıştır.
Birinci Seri ,
W114 ve W115 spor modeli Coupe versiyonu dünya üzerinde hala çok tutulan ve
aranan bir model olmaya devam ediyor. 67.000 civarındaki sınırlı üretimi ve
sedana göre daha az bulunması Coupe versiyonunu daha kıymetli hale getiriyor.
W114 W115 ikinci versiyonu 1974 piyasaya sürüldü. Sedan ve Coupe
versiyonları ile 1976 yılına kadar üretimde kaldı.
İkinci seri Coupe,
W114 W115 Amerikan versiyonları,
W114 kasa hakkında daha geniş bilgi için bloğumuzdaki ”
Mercedes-Benz W114 W115 Tarihçesi ” ve ”
Mercedes-Benz W114 W115 Motorları ve Teknik özellikleri ” başlıklı yazılarımı
okuyabilirsiniz.
W123 ( 1976-1985 )
Mercedes-Benz 1976 Ocağında yeni W123 kasayı tanıttı. Bruno Sacco ve
Friedrich Geiger liderliğinde bir mühendis ekibinin ürünü olan W123 kasa
üretimden kalktığı 1985 yılına kadar 2.696.915 adet araç üretildi.
Mercedes-Benz sedan versiyonuna W şasi ve tip kodunu verirken , C kodunu
verdiği Coupe modellerinide 1976 yılından itibaren üretmeye başladı ve toplamda
99.884 adet araç ürettiği için tabii olarak Coupe araçların sedana oranla az
üretilmesi onu şimdilerde daha kıymetli yapan etkenler arasındadır.
Mercedes-Benz diğer araçlarında olduğu gibi W123 kasanın da Long
versiyonunu piyasaya sürdü. Bu araçlarda ise V şasi kodunu kullandı V123
Limuzin. Ambulans gibi normalden daha uzun dingil aralığına sahip araçlarda ise
F123 şasi kodu ile üretim yapıldı.
1977 yılının Eylül ayında Frankfurt fuarında Mercedes T modeli diye
adlandırdığı S şasi kodlu S123 steyşın wagon modelinin tanımı yaparak piyasaya
sürdü. 1986 yılına kadar geçen sürede 199.517 adet Estate yada bizim
deyimimizle Steyşın araç üretti. 1981 yılında Mercedes-Benz ilk Turbo dizel
motorunu üretti, yalnızca otomatik şanzıman ile birlikte kullanılan bu
motor, steyşın wagon araçlarda ve Amerikaya ihraç edilen sedan ve coupelerde
uygulanıyordu. ( OM617A 125 hp 5 silindir turbo dizel )
W123 1982 yılında hafif bir makyaj ( Facelift ) geçirdi, daha önceleri
sadece 280 modellerinde kullanılan dikdörtgen farlar tüm modellerde standart
oldu.
Mercedes-Benz’in W123 de dahil Amerika pazarına ihraç ettiği araçlar ,
onların normlarına uygun olarak biraz farlılık gösteriyordu, tamponlar
sinyaller vs. bu da günümüzde ikinci el piyasasında bu araçları daha kıymetli
hale getiriyor.
W123 Mercedes ve diğer tüm modeller ile ilgili olarak nasip olursa W114 de
yaptığımız ayrıntılı dosyalar hazırlayarak sizlere doğru bilgiler sunmayı
hedefliyoruz. Şimdi geldik E serisinin, E ismini resmen kullanmaya başladığı
W124 kasaya.
Tarihçesi için Tıklayınız ; W123
Mercedes-Benz Tarihçesi
W124 ( 1984-1996 )
Bence E serisi efsanesinin gerçek anlamda pekişmesine neden olan kasa
W124’dür. 1993 yılında E200 serisi ile resmen E serisi araç üzerindeki ismini
almaya başlamıştı. Sessiz dizel sloganı ile piyasaya sürülen efsane 200D motoru
selefine göre neredeyse yarı yarıya daha sessiz çalışıyor, milyonlarca km yol
katediyor, herkesin hayranlığını kazanıyordu. Efsane dizaynırı Bruno Sacco ve
ekibinin zamanının çok ötesinde ve yenilikçi dizaynı sayesinde en düşük
sürtünme katsayısına sahip ( 0.25 cd ) otomobildi W124. İşte bu yüzden hala
günümüzün belkide en sevilen aracıdır W124 kasa , ben facebook gurubumda bunu
çok yakından hissediyorum. Mesela milyonlarca dolarlık bir SL300 Mercedesi en
fazla 30 – 40 kişi beğenirken, düzgün kondisyonlu bir W124 kasa aracı 300 – 400
kişi beğeniyor. Tabi bu birazda bizlerin ulaşabildiğimiz şeyleri daha çok
sevmemizden kaynaklanıyor.
W124 Mercedes-Benz üretim hattında bulunduğu süre içinde 2.562.143 adet
W124 araç üretti. Mercedes-Benz W124, 11-12 adet değişik tipte motor
kullanmıştır. Bunların içinde günümüzde Türkiye bazında konuşursak en aranan ve
tutulan motoru OM606 300D sıralı altı silindir olanıdır, yakıtı 200D vs ile
kıyaslandığında biraz fazladır ama Mercedesin en sorunsuz ve keyifli motorudur.
Piyasada 300TD turbo dizeli daha hızlıdır diye aranır fakat turbolu
motorlar uzun süreçte daha masraflıdır ve daha fazla yakar. Ben şahsen
200D otomatik OM601 motoru daha sağlam ve daha ekonomik buluyorum, gidişi biraz
ağırdır, seri değildir ama hızını aldığı zaman keyfine diyecek olmaz, 200D in
milyon kmleri geçtiği ADAC tarafından kanıtlanmıştır. Benzinli motorlarda ise
bizde en sevilen motor Türkiye’de sayısı fazla oluşundan 200E veya E200 M111
modelleridir. Fakat günümüzün benzin fiyatları ile LPG siz araca binmek zor
olduğundan ben dizeli tercih ederim.
Mercedes-Benz W124 kasanın Cabrio ve Coupe modelleri selefi W123 gibi
efsane modeller arasındadır. W123 de olmayan Cabrio modeli orta sınıf bir araç
için yeni bir olguydu ve lüksü ulaşılabilir kıldı. A124 kodlu Cabrio modeli
1990 – 1997 arasında toplam 33.952 adet üretildi. Mercedes-Benz
A124 Cabriolet Tarihçesi
1990 -1993 arasında üretilen A124 300 CE-24 sadece 6343 adet imal edildi.
1992 yılından itibaren üretilen yeni kasa A124 E200 cabriolet serisi,
C124 Coupe eski ve kasa,
C124 Coupe Makyajlı kasa,
Mercedes-Benz Coupe her zaman seçkin , her zaman efsane W114 Coupe, C123 ve
C124,
Mercedes-Benz W124 kasanın steyşın modelini de selefi gibi S124 kodu ile
adlandırdı. Opsiyonel arka bagaj koltuğu ve çok yönlü kullanımı ile W124
kasanın en çok sevilen modeli oldu. Ama bunun en önemli nedeni Avrupa’da
insanların steyşın wagon arabayı bizden daha fazla tercih etmesidir. Onlar
fonksiyonelliğe bakarken, biz ise biraz işin havasındayız. Avrupada , genele
baktığımızda onların kullandıkları 10 aracın 6-7 tanesi SW yada büyük HB
otomobillerden oluşuyor. Bizde ise son model Mercedesin SW olanını alsanız
altınızdaki arabaya Kartal , Toros muamelesi yapıyorlar. Ama ben
tercihimi daima SW’dan yana yaparım çünkü SW araçlar aynı zamanda yük taşımak
için üretildiklerinden daha sağlamdır. Ayrıca tavan yüzeyi sedana göre arkaya
doğru daha uzun olduğundan aracın yol tutuşu daha iyidir. Daha fonksiyonel
oluşu da cabası.
S124 Facelift , Makyajlı kasa
V124 Kasa kodlu Limuzin modeli,
W124 üretildiği dönemden 1993 yılına kadar geçen sürede ufak tefek
makyajlar geçirdi. Kapı altı bakalitleri eklendi ( Piyasada PAKO deniyor). 1993
yılında ön arka kaput değişimi ile son makyajını geçirmiştir. W124
kasanın her modelini nasip olusa ayrı ayrı dosyalar halinde daha ayrıntılı
şekilde bloğumuz klasikotom.com’da ele alacağız. Konumuzu W124 E500 ve
USA versiyonları ile sonlandırıyoruz.
Tarihçesi için Tıklayınız ; W124
Mercedes-Benz Tarihçesi
W210 ( 1996-2001 )
Bloğumuz Klasikotom.com’un ana teması Klasik otomobil dünyası olduğu için
Mercedes Benz W124’den sonra üretilen versiyonların eski ve yeni
versiyonlarının fotoğraflarını yayınlıyoruz. Bloğumuzda zaman zaman
Mercedes’in ikinci el piyasası ile ilgili yazılarımızda olacaktır.
W210 Kasa ile ilgili yazılarım için alttaki linkleri tıklayabilirsiniz;
W210
Mercedes-Benz Classic, Elegance, Avantgarde ve Amg Paketleri Nedir ?
Mercedes-Benz
E1 ve E2 Paket Nedir? Ne Değildir.
W211 ( 2002-2009 )
W212 ( 2010-2016 )
W213 ( 2017- Günümüz )
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder