25 Nisan 2025 Cuma

Efsane Mercedes-Benz 300 SL Gullwing Martı Kanat W198 Tarihçesi

 

Sizlere şimdi tanıtmak istediğim araç tüm koleksiyoncuların rüyasını süsleyen bir otomobil; 1955 model Mercedes-Benz 300 SL Gullwing Martı Kanat W198. Hakkında kitap bile yazılan bu modelin burada bir kaç satırda anlatılması gerçekten de zor. Ben sizi fazla sıkmadan özetin özeti şeklinde dilim döndüğünce anlatmaya çalışacağım.

Ben bir çok fotoğrafın arasından ilk önce bu iç kısmını gösteren fotoğraf ile başladım. Martı Kanadın en çok hoşuma giden kısmı ön panelin olduğu kısım, o kromajların kaporta ve deri ile uyumu, kemik direksiyon ve kemik vites topuzu benim gözümde tam bir sanat eseri.

Aslında en güzel olanı bu kadar sade ve yalın bir dizayn , spor araba teknolojisi ile elegans dokunuÅŸların bir araya gelmesi. Basit ama klas…

Düşünsenize bir araç alıyorsunuz, araç ile ilgili tüm tasarım neredeyse sadece size özel, seyahat edeceÄŸiniz bavullar bile markaya özel araç tasarımı ile birlikte bir bütün olarak tasarlanıyor… İşte sonuç ;

Clark Gable, Juan Peron, Sophia Loren, Pat Boone, Aga Khan ve Briggs Cunningham gibi ünlülerin bu aracı tercih etme sebebi de sizce bu kendini özel hissetme duygusu olabilir mi?

Ben bu bloÄŸu kurarken genel olarak ansiklopedik bilgilerle insanları boÄŸmayacağım diye karar aldım. Elimden geldiÄŸince konuları, sizleri sıkmadan basit ve yalın bir dille anlatmaya gayret ediyorum. Bunu da sizleri sıkmadan yapma arzusundayım…

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing 1952 ve 1953 Yıllarında W194 ÅŸasi kodu ile üretilen 6 Silindirli 3 litrelik motoru ile 175 Hp güç üreten bir yarış otomobiliydi. Ama öyle sıradan bir yarış otomobili deÄŸil, o dönemdeki tüm yarışları kazanan bir yarış efsanesi…

Mercedes-Benz yarışlarda edindiÄŸi tecrübeler ile mükemmelleÅŸtirdiÄŸi bu otomobilden bir spor araba üretmeye karar verdi ve 1954 yılında W198 kasa kodu ile yeni 300SL Gullwing’in lansmanını yaptı.

Lansman yılı olan 1954 yılında W198 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing yarış versiyonu ile aynı hacimde 6 silindirli, 3 litrelik motora sahipti fakat beygir gücü  215 Hp’ye çıkarılmıştı. W198 I ÅŸasi kodu ile 1957 yılına kadar üretildi.

1957 yılında Cenevre’de Mercedes-Benz Yeni W198 II 300SL’in lansmanını yaptı. 1963 yılına kadar 300SL bu yeni kasa kodu ile üretildi. 215 hp ve sonrasında 225 Hp gücündeki versiyonları ile efsane olmaya devam etti. Ama Coupe ve Cabriolet olarak…

Åžunu özellikle belirtmek isterim ki, 1957 yılından sonra bir daha Martı Kanat tasarımı ile araç üretilmedi. Toplam üretilen Martı Kanat 300 SL adedi 1400’dür… Sonrasında üretilen W198 II versiyonlarının kapıları yukarı doÄŸru açılmaz. Bu aracın bu kadar büyük paralar etmesinin bir nedeni de budur.

Yazımıza konu ettiÄŸimiz 1955 300 SL, RM Sothebys‘in New York  ICONS etkinliÄŸinde 6 Aralık 2017’de açık artırmada satışa çıkarılacaktır. Tahmini satış fiyatı ise 1.500.000 dolar olarak öngörülüyor… Bu aracın üretildiÄŸi yıllardaki Almanya satış fiyatı 29.000 mark idi. Nasıl iyi prim yapmış deÄŸil mi ? Hakkında kitaplar yazılmış bir modeli tabii ki sizlere çok kısa anlatamadım. Türkiye’de ikinci el olarak satışta olmayan bu modeli Ural Ataman beyin Otomobil müzesinde  veya Ä°zmir Key Museum’da görme ÅŸansına sahipsiniz. Ural Ataman beyin Florida’da bir müzayededen satın aldığı; Gümüş renginde 1955 300 SL Gullwing’i . ( Alttaki araç )

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder