Mercedes-Benz W114 W115 Tarihçesi, Nam ı diğer ” Stroke 8 ” 1968 – 1976 yılları arasında Mercedes-Benz tarafından 1.900.000 adet üretilmiş ve satılmıştır. Stroke 8 ismini ise üretilmiş olduğu ve lansman yılı olan 1968 yılından almıştır. Bu modelin çıktığı dönemlerde Türkiye geriden gelen Amerikan arabalarının hükümranlığı altındaydı, biz o yıllarda daha çok üst sınıf zenginlerin bindiği üst sınıf modellerine W111 W108 ve W109 kasalara aşinaydık. Malum o zamanlar Mercedes-Benz sadece zengin kesime hitap ediyordu. Ancak 80’li yıllardan sonra Almancılar vasıtası ile W115 ler daha görünür ve popüler olmaya başladı. Tabi ben 1967 doğumlu olduğumdan bu kadar hatırlayabiliyorum bizden büyükler o zaman ki dönemleri hatırlar. O yıllar, ülkenin içinde bulunduğu anarşi ve kaos dönemlerine denk geliyordu zaten bu yüzden net bir fikir oluşmuyor kafamda. Rahmetli babam ve kardeşlerim ile oto boyacılık yaptığımız dönemlerdi. O zamanlar bir araç komple boyalı olduğunda kıymeti artardı. Şimdilerde bu konu tamamen komedi haline almaya başladı. Her neyse bu ayrı bir yazı konusu. Benim aklımda o zamanlardan kalan W114 algısı salına salına yolda giden, o şık köşeli dizaynı ile zamanının bir iki tık ötesinde bir araçtır.
Mercedes-Benz W114 W115 Dizayn ve çiziminden üretim aşamasına kadar kimlerin eseriydi?
1961 yılında tasarımına başlanıldığı günden bu yana dizayn aşamasından üretim aşamasına kadar geçen süreçte, Mercedes-Benz Baş Mühendisi Dr.Fritz Nallinger, teknik yapısı Karl Wilfert, Prof.Dr Hans Scherenberg anılması gereken isimlerin başında yer alıyorlar. Bugün efsane olan o meşhur W114-115 dizaynının ardındaki isim ise Paul Bracq ‘dan başkası değildi. Mercedes Benz’in bu modele ne kadar önem verdiğini 1968 yılında Sindelfingen fabrikasında 1100 adetlik bir ön üretim yapmasından anlıyoruz.
Mercedes-Benz W114 ve W115 gibi iki ayrı şasi kodunu neden kullandı?
Mercedes-Benz W114 Şasi kodunu kullandığı araçlarda Altı Silindirli motorları, W115 Şasi kodunu kullandığı araçlarda ise Dört Silindirli motorları kullanmıştır. Neyse ki Mercedes-Benz bu uygulamayı diğer modellerde W123 lerde vs kullanmayı bıraktı.
Daha fazla teknik bilgi tüm motorlar hakkında bilgi için ; W114 W115 Mercedes Benz Motorları ve Teknik Özellikleri başlıklı yazımı bu linkten okuyabilirsiniz.
W114 ve W115 araçların Birinci Serisi ile Makyajlı İkinci Serileri arasında ne gibi farklar oldu kısaca bir göz atalım.
Bugün piyasada 1.Seri olarak adlandırdığımız 1968 yılı Ocak ayından itibaren üretilen W114 ve W115 aracın önden bakıldığında daha önce W116 kasadan alınan ve 1974 Yılında üretilen 2.seriye göre daha dar olan bir ön panjura sahip olmasının yanında ön tamponun altında kalan kısım 2.seride, 1.seriye göre biraz daha belirgin hale gelerek tampon altına daha uzun ve geniş hava girişi eklendi, 1. seride ön tampon altında bulunan ince nikelaj çıta 2.seride kaldırıldı. Aracın arkasından baktığınızda ise 1.seride düz olan Stop lambaları 2.seride yerini, yine W116 da kullanılan Kanallı Stop lambalarına bıraktı, bunun haricinde tip yazıları ve bagaj açma kolu biraz daha büyüyerek daha belirgin hale geldiğini ve arka tampon altının biraz daha büyüdüğünü görüyoruz.
Mercedes W114 W115’e yandan baktığımızda ise ilk gözümüze çarpan 1.seride kullananılan kelebek camlı ön kapı camını yerini 2.seride tek parça cama ve cama entegre içerden ayarlanabilir dikiz aynasına bıraktı ( Sağ ayna opsiyonel ). Camların etrafında bulunan tavan nikelaji ise 2.seride daha fazla büyüyerek belirgin hale geldi. Araca yandan baktığımızda ön ve arka gibi kapı altında bulunan marşpiyel kısmınında daha belirgin hale gelmesi gözden kaçmıyor. Metalik boya 2. seriden itibaren opsiyonel oldu.
Mercedes-Benz W114 & W115 iç tasarımına baktığımızda tabii ki ilk aklımıza gelen bugün bu aracın sevilmesinde en çok payı olan 1.serinin kemik direksiyon ve kemik vites topuzlarının 2.seride yerini plastik malzemelere bırakması oldu. Birinci serinin genelinde olmayan ön koltuk başlıkları 2.seride standart olarak uygulanmaya başladı. Ön torpido göğsünde üstte bulunan havalandırma ızgarası ve kül tablası biraz daha büyüdü. Birinci seride olmayan arka cam rezistansı 2. seriye eklendi. Far ayar kolu yenilendi. Koltuk ısıtma opsiyon listesine girdi, önde bulunan anten 1975 de arkaya alındı. Depo kapağı kilidi eklendi. Hidrolik direksiyon 1975 den itibaren standart donanım listesine alındı.
Mercedes-Benz Bu gövdedeki İlk Coupe aracı üreterek, ilk Enjektörlü motoru kullandı..
Mercedes-Benz 1968 Yılının Ekim ayında yine bir ilke imza atarak bu sınıftaki ilk Coupe aracı olan 250C ve 250CE yi üretti. Bu araçta 150 Hp gücünde 2.5 litre M110 6 Silindir Bosch D-Jetrotronik Enjeksiyon motoru ilk kez seri üretim bir araçta kullanmış oldu.
Mercedes-Benz W114 W115 Coupe modelleri günümüzün en çok tutulan ve aranan modeli olmuştur.
Bunun nedeni bu aracın sadece spor görünümünden değil sedana göre daha az bulunmasındandır. 1.900.000 adet toplam üretimin sadece 70.000 adedi Coupe araçlardan oluşmaktadır, aracın piyasada daha az olması doğal olarak ikinci el değerini de arttırıyor. Bugün Sedan bir W114 ün en temizi maksimum 5.000 – 6.000 Euro civarındayken bu rakam Coupe bir araçta 20.000-25.000 Euro ya kadar çıkabiliyor.
Bende her zaman tercihimi Coupe araçlardan yana kullanırım ama günümüzde artık bu araçlara ulaşabilmek oldukça zorlaştı. Bu ayrı bir yazı konusu, nasip olursa ikinci el araçların fiyatlarını ileride ayrı bir yazıda değineceğim.
( Not: Bloğumda klasik araçların ikinci el piyasasını zamandan etkilenmemesi için mümkün olduğunca Euro para birimi ile vermeye çalışacağım. Aslında ülkemizde Mercedesin sıfırı da ikinci eli de TL bazında fiyatlanmaktadır. )
Mercedes-Benz W114 6 Silindirli 250 ve 280 Modellerinde belirleyici bir özellik olarak önde çift tampon tasarımını kullandı.
Mercedes-Benz W114 W115 Limousine modeli.
1968 – 1976 Yıllarında üretilen Limuzin modeli sedan versiyonundan 65 cm daha uzun dingil mesafesine sahipti, o dönemde Avrupada turizm şirketleri, hava yolları, ticari taksi firmalarından oldukça yoğun ilgi görmüştü. Ülkemizde ise bizim yaşımızda olanlar bu araçlara Taksim-Bakırköy ya da Kadıköy hatlarında hatırlayacaklardır.
W115 (Milyon km’ler ) yapan efsane dizel motoru ile Ticari taksi firmalarının da gözde aracıydı..
Bizler Türkiye’de ticari taksi olarak W115 leri daha çok uzun versiyonları ile dolmuşlarda görüyorduk, bunun en büyük nedeni bence Amerikan arabalarının eskiden gelen büyük araçlar ile piyasaya hakim olması idi. Havalimanı takside 80’li yıllarda ( O zaman tek renk uygulaması yoktu.) Rengarenk 73-74 Chevrolet İmpalalar , Pleymountlar vs ile doluydu. Ticari taksi kullanımı Avrupa, Arap ülkeleri ve Afrikada çok yaygındı, hatta çoğu az gelişmiş Arap ülkesinde hala W115 kasalar ticari taksi olarak kullanılıyor.
Dünyanın en güçlü dizeli W115 240D 3.0
1974 yılında üretilen W115 240D 3.0 araç Mercedes-Benz’in ürettiği ilk 5 Silindirli Dizel otomobildir. 3 litrelik 80 Hp lik bu motor W115 Mercedes’in Amerika pazarına 300D olarak sunduğu ve o dönemde dünyanın en güçlü seri üretim binek dizel otomobili ünvanına sahip aracıdır. Bu kasada, Amerika pazarına 230 – 280 ve 240D 3.0 araçlar satılıyordu. ( Mercedes-Benz’in Amerikan versiyonları için Allah nasip ederse ilerde ayrı bir yazı hazırlayacağım.)
Mercedes-Benz W114 W115’in bu kadar başarılı olmasının sırrı bence toplumun neredeyse her kesimine tek bir model ile hitap etmesidir. Bunun yanında yenilikçi, sağlam ve konforlu bir araç oluşu da buna etkendir. Biz burada teknik olarak yapılan değişikliklere yüzeysel olarak değinebildik ama bunlar bizim bu yazıda anlattıklarımız ile sınırlı değildir. Buna en önemli örnek olarak bağımsız süspansiyon ve diferansiyel sistemini verebiliriz. Sadece bu konu bile Mercedes Benz W114 ü diğer modellerden ayırmaya yeterlidir.
Merdeces-Benz W114 W115 ile ilgili yazımız daha sonraki bölümlerde motor versiyonlarını ve günümüzdeki piyasa bilgilerini içeren yazı dizileri ile devam edecek, sizden ricam, sizlerinde W114 ve W115 ile yaşadığınız tecrübelerinizi ” Yorum kısmına yazarak ” bloğumuza destek olmanızdır. Bu bloğu hazırlamaktaki amacım bizden sonra gelecek nesillere ve bu araçlara gönül verenlere doğru bilgileri iletmektir. Sürçü lisan ettiysek affola…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder