Sizlere Mercedes-Benz W126 Nam-ı diğer Balina Kasanın 1979 yılında başlayıp 1991 yılında sona eren tarihçesini anlatmaya çalışacağım, ayrıca motor versiyonlarını, orijinal döşeme ve renk kodlarını ve namı diğer Balina kasayı tanıtmaya gayret edeceğim. Tabii ki anlatılacak araç Mercedes-Benz S Serisi Tarihçesi içinde en özel modelini temsil edince onu doğru bir şekilde anlatmanın telaşını taşımıyor değilim. Mercedes-Benz W126 serisinin tasarımı da, Mercedes’in Efsane Tasarımcısı Bruno Sacco ve ekibine aittir…
Mercedes-Benz W126 tasarımını daha iyi anlayabilmek
adına sizlerle geçmişe doğru bir göz atalım diyorum; ama korkmayın öyle 1900’lü
yıllara kadar gitmeyeceğiz. W126 üretilmeden önce
1972’den 1980 yılına kadar üretilen ve Türkiye’de Manda Kasa diye bilinen W116 vardı, ondan önce 1965-1972 arası
üretilen üst üste yuvarlak farları ile tanıdığımız W108,W109 kasa, onun da öncesinde ise
1959’dan 1971’e kadar üretilen bizim Kırlangıç
Kasa diye bildiğimiz W111,W112 kasalar vardı.
Bu kasaların sizde uyandırdığı ilk intiba nedir? Sizi bilemem ama ben de
uyandırdığı ilk intiba : LÜKS… Sonra da
Sağlamlıktır.
Mercedes-Benz S Serisini tanımak için önce bu seriye
neden S Klas dendiği sorusunun cevabı ile
başlayalım; Mercedes-Benz S serisi
otomobillerde teknoloji ve lüksün altın standardı olarak nam salmıştır. ” Special Class ” ( Özel Sınıf ) Almanca adı ile
” Sonderklasse ” lüks otomobil
pazarının standartlarını belirlemektedir. Mercedes-Benz S Klas adını ise bu ibarelerin baş
harfinden alır. Lüks ve Özel… Mercedes-Benz ,reklamlarında
da hep bu geçmiş tecrübelerine ve lükse vurgu yapmaktadır.
W126 Mercedes-Benz Tarihçesi
W126 Mercedes-Benz Tarihçesi
Mercedes-Benz W126 1979
yılında Frankfurt Motor Show Fuarında tanıtıldığı
dönemden itibaren öncesindeki modeli W116 ya kıyasla daha
rahat hızlanabilen, daha konforlu ve ekonomik araca dönüşmüştü… Bunun en önemli
nedeni Mercedes-Benz mühendislerinin
rüzgar tünellerinde edindiği tecrübeleri bu yeni araca daha iyi aktarabilmiş
olmalarından geliyor. Öyle ki W116
serisinde 0.41cd olan Sürtünme Katsayısı, W126’da 0.36cd’ye
kadar düşürüldü.
W126 Mercedes-Benz Tarihçesi
W126 Mercedes-Benz Tarihçesi
W126 Mercedes-Benz Tarihçesi
Mercedes-Benz W126‘nın 12 yıllık üretim
serüvenini bence ikiye ayırmak lazım. 1979 – 1985 arasını 1.jenerasyon,
1985-1991 arasını ise 2. jenerasyon Facelift ( Makyajlı ) olarak
adlandırmak bana daha doğru geliyor. W126 bu süre boyunca toplam 818.105 adet
sedan, 74,060 adet coupe olmak üzere toplam 892.165 adet araç üretildi…Mercedes-Benz W126 üretime başlaması ile
birlikte otomobil tarihinde çığır açacak bir çok
buluşa ve teknolojik yeniliğe imza atmıştır. Darbe absorbe edici ve insan
güvenliğini en ön plana alan gövde tasarımı, SRS Aktif Gergili Emniyet
Kemeri sistemi (Kaza olma olasılığında emniyet kemerlerini otomatik olarak
ayarlar), Airbag hava yastığı ( Çarpışma anında
saniyenin onda biri kadar kısa sürede açılan, hava yada gaz ile çalışan koruma
yastığıdır. 1980 yılında W126 da kullanılmaya başlanmıştır.) ABS fren sistemi( Kilitlenme karşıtı
fren sistemi diye geçen sistem ilk kez 1979 yılında W116 kasada kullanıldı.), CAN BUS Sistemi ( Mercedes tarafından
bulunan sistem aracın motor, şanzıman, frenler gibi çalışan tüm sistemlerindeki
bilgileri tek bir merkezde toplayıp elektronik olarak değerlendiren ve araca
gerekli müdahaleyi yapan sistemdir.), TCS çekiş kontrol sistemi ve ASR patinaj önleyici sistem( Mercedes
tarafından bulunan TCS ve ASR sistemi birlikte çalışan çekiş kontrolü sağlayan
ve tekerleklerin patinaja düşmesini engellemeye yarayan sistemdir.) gibi
bir çok güvenlik sistemini bünyesinde barındırır. Fakat W126‘da bu sistemlerin bir çoğu ilk çıktığı
dönemlerde opsiyonel olarak sunulmakta idi. Örneğin ilk modellerde airbag
standart değildi…
Mercedes-Benz W126, iki ayrı kasa versiyonu ile üretilir. S veya SE kasa kodu
ile anılan Short Kısa versiyonu 502 cm
uzunluğunda, SEL kasa kodu ile
üretilen Long yani Uzun versiyonu ise diğerinden 14 cm. daha uzun, 516 santimetredir. Bu da long
versiyonun arka diz mesafesinin daha rahat olduğu anlamına gelir… Bizde
kısa iyi değil uzun daha iyidir gibi bir anlayış hakimdir. Ama şu şekilde bir
yanılgıya düşülmektedir; Alman, kısa versiyon aracı kişisel kullanım için, uzun versiyonu ise daha ziyade şoförlü
kullanım için tasarlamıştır. Biz ise makam arabası şoförü gibi, long aracı
kendimiz kullanmak istiyoruz…Mercedes-Benz W1261985 yılılında
Facelift yani makyaj gördü. Bu aslında çok bariz bir makyaj olmadı ama
araca baktığınızda makyajlı hali daha heybetli bir duruş ve görünüm kazandı.
İki aracı birbirinden ayırabileceğiniz en önemli özellik yan bakalitlerdeki
oluklardır. Makyajlı araçlarda bu yan kaplamalar ( Bizde ki deyimle
Pakolar ) düzdür. Bunun haricinde aracın tampon şekillerinde ve ölçülerinde
çok belirgin olmayan ufak değişimler olmuştur.Üstteki araçlar makyajsız, alttaki araçlar ise
makyajlıdır…
Mercedes-Benz W126‘nın iç
tasarımından bahsetmek gerekirse, Mercedes-Benz yine konforu
ön planda tutmak için gerekli her türlü iyileştirmeyi S Serisinde
yaptı. O zaman için çok uygulanmayan, araçtan çıktığınız zaman bastığınız yeri
aydınlatan ışıklar, daha önceki modellerden daha güçlü ön ve arka koltuk ısıtma
sistemi, yolcular için okuma lambaları, elektrikli ayarlanabilir koltuklar, tam
otomatik klima sistemi, Lcd göstergeli dış ısı göstergesi gibi özelliklerin
yanında kumaş, kadife ve deri döşeme seçenekleri, 500 ve 560 modellerinde
5 yerine 4 koltuk seçeneği ve arkada ahşap orta konsol gibi lükse yönelik her
türlü iyileştirme yapılmıştı. Bu saydığım aksesuarlar yıl bazında ve standart,
opsiyonel olmak üzere değişim göstermektedir.
Mercedes-Benz W126Orijinal döşeme kataloğu ve döşeme seçenekleri 1990 yılında şu şekilde idi ;
Mercedes-Benz W126 serisinde
kullanılan Orijinal Boya Renkleri ve Renk Kataloğu ise şu şekilde
idi ;
Evet arkadaşlar
gelelim Mercedes-Benz‘in Amiral Gemisini yüzdüren motor seçeneklerine, daha öncede
söylediğim gibi; ben yazılarımda, daha çok bizlere faydası olacak bilgilere
kısaca değinmek istiyorum fazla teknik bilgiye girdiğimiz zaman iş wikipedia
bilgilerini alıp buraya aktarma şekline dönüyor. Bu da benim arzu ettiğim bir
şey değil…
Motorlar konusuna
başlamadan önce şu konuya değinmek istiyorum; Mercedes-Benz W126‘yı kullanmak günümüzde öyle dıştan
görüldüğü kadar ucuz bir şey değildir. Tabii ki bu söylediğim konu birazda
benim Lpg sistemine karşı olmamdan kaynaklanıyor. Benin fikrimce bu araçlara
binmeyi ve zevk almayı düşünüyorsanız, kesinlikle hiç tüp takılmamış ve sizin
de takmayacağınız bir araç almanızdır. Bu Lpg konusu başlı başına bir yazı
konusu olduğundan bu konuya girmeyeceğim. Sadece şunu belirteyim eğer bir araç
fabrikasında Lpg ile çalışacak şekilde üretilmedi ise, yakıt sistemi
değişmemesi gerekir. Durum böyle olunca sizlere ilk önce katalog verilerindeki
yakıt sarfiyatından bahsedeyim; Altta paylaştığım tablo, Mercedes Benz
tarafından 1979 yılında yayımlanan Basın Bülteninden alıntıdır. Şimdi siz bu
sarfiyatların üzerine, alacağınız aracın kilometresinin yüksekliğinden ve
Türkiye’deki yakıtın kalitesizliğinden ötürü en az % 10 daha ekleyin…
Yani uzun lafın
kısası, Mercedes-Benz W126 otomobilim olsun
diyorsanız sizi tam olarak nelerin beklediğini biraz olsun anlatmaya
çalışıyorum… Artık gelelim Amiral Gemimizin motor seçeneklerine, W126, 6
Silindir ve 8 Silindirli Benzinli, 5 Silindirli ve 6 Silindirli dizel
versiyonları ile satışa sunuldu, bu motorlar daha önce W123, W124,ve W116‘da kullanılan motorlardı.
İlk önce Sıralı Altı Silindirli motorlara bir
bakalım; M110 kodu ile üretilen motor eski tip DOCH motordur, bu motor W114 ve W123 kasada kullanılan motordur, 280S modelinde 156 Hp
Karbüratörlü, 280SE modelinde ise 185 Hp Enjektörlü
modeli kullanılır. Bu motor yerini, 1985 yılında daha yeni teknoloji ürünü olan SOCH sistemi ile çalışan M103 motora bırakmıştır. Bu motor
1985’den itibaren 260SE 160-166 Hp , 300SE ve 300SEL 188Hp versiyonlarında kullanılmıştır.
Mercedes-Benz W126‘nın V8 Sekiz Silindirli motorları ise, M116 ve M117 olarak iki versiyondur. M116 daha önce W116 serisinden kullanılan eski tip
motordur. Bu motor, 380SE ve 380SEL , 420SE ve 420SEL araçlarında kullanıldı. M117 motor
ise 500SE ve 500SEL versiyonlarında kullanılan ve daha yeni teknolojiye sahip
motorlardır…
Mercedes-Benz W126 Dizel Motorları ilk olarak 1980
yılında 5 Silindirli Turbo dizel 3.0
litrelik OM617 motoru ile 300SD adı ile piyasaya sunuldu. 123 Hp
gücündeki bu motor 15 saniyelik 0-100 KM/h hızı ile W126’nın ağır cüssesinde
biraz hantal kalmıştır.
Mercedes-Benz W126 dizel modelinde 1986
yılında 300SDL adı ile daha
güçlü bir motor olan OM603 kodu ile sıralı 6 silindir 3.0 litrelik 148 Hp gücündeki,
turbo dizel versiyonları içinde ürettiği en yüksek beygir gücüne sahip motoru
kullanmış oldu. Mercedes-Benz bu modeli sadece
iki sene üretti… Ardından 1990-1991 yıllarında, OM613 kodlu sıralı 6 silindirli
3.5 litrelik 134 Hp , 350SDL Turbo versiyonu
üretildi.. Bu aracın beygir gücü diğer motordan düşük olmasına rağmen,
daha büyük silindir hacmine ve daha yüksek torka sahipti. Bu yüzden; 11,4
saniyede 100 Km/h hıza çıkabilen, en
hızlı dizelW126 modeli oldu.
Mercedes-Benz üretmiş olduğu tüm dizel motorlu W126 serilerini Amerika ve
Kanada pazarına ihraç etmiştir… Dizel W126 serisi ile ilgili bu yazımı da
okumanızı tavsiye ederim: 2510
Km.de W126 300SD
Motorlardan bu kadar bahsettikten sonra size bir de şu konuyu hatırlatmak
istiyorum; Mercedes-Benz eskiden gelen
geleneği ile W116’daki gibi otomatik şanzımanlı araçlarda D vitesinden sonra S
ve L ibarelerini kullanıyordu, 1982 yılından itibaren özellikle Amerika
pazarını hedef alarak D-3-2 olarak değiştirildi…
1982 yılında Mercedes-Benz Serisinin fiyatları alttaki
gibiydi. Mercedes-Benz‘in en ucuz aracı o
zamanlar W123 kasa 200 veya 200D’in fiyatı 25.000 DM civarındaydı… Bu da bize S
Serisinin fiyatının yine de ucuz olmadığı konusunda fikir veriyor. Biz de ise astronomik vergi uygulamalarından dolayı,
normal bir C Serisi ile S serisinin arasında en az dört katı fiyat farkı var…
Şimdi gelelim Mercedes-Benz‘in yıllardan beri ürettiği C107 Coupe versiyonun yerini alacak
olan Yeni Coupe versiyonu C126 kasa kodu ile 1981 yılından 1991
yılına kadar üretilen tek kapılı spor modeline. Bu modelin 1899 yılından itibaren başlayan
tarihçesini anlatmanın en hızlı yolu olarak, 1981 yılında Mercedes-Benz‘in ilk Coupe kataloğundan edindiğim
alttaki resmi paylaşmak istiyorum:
Mercedes-Benz C126 Coupe ile ilgili
gençliğimden kalan güzel anılarım var, müşterilerimizden birisinde Metalik
Bordo renkli 500SEC vardı. O araçta en sevdiğim ve bu
model söylendiğinde aklıma ilk gelen şey, direksiyona oturup kontağı
açtığınızda sol tarafınızdan omuz hizanıza kadar otomatik olarak uzanan emniyet
kemerleridir. Bu basit konu araca biner binmez size inanılmaz bir güven duygusu
verir ve kendinizi özel hissedersiniz. Bence Mercedes’in bugün bu kadar
sevilmesinin ardında yatan önemli etkenlerden biri budur…
Mercedes-Benz C126 Coupe‘nin tasarımı Sedan
W126’ya göre daha yumuşak hatlarından ve ön camının sedana göre arkaya doğru
daha yatık olmasından kaynaklanan daha
düşük bir sürtünme katsayına sahiptir.Mercedes-Benz C126 Coupe, W126’nın Short
Kısa versiyonundan 8.5 cm. Long Uzun
versiyonundan ise 22.5 cm. daha kısadır…
Mercedes-Benz C126 Coupe versiyonu ile bence
Mercedes’in üzerine yapışmış olan; orta yaş üstü veya yaşlı otomobili imajını
yıkıp, gençleri hedef alan bir otomobil üretmek istedi. Mercedes-Benz Coupe üretildiği yıl olan 1981 yılında Yılın Otomobili seçildi…
Mercedes-Benz C126 Coupe, aynen W126
serisi gibi 1985 Yılında Facelift Makyaj geçirdi. Bu makyaj
farkını anlamanın en kolay yolu yine yan
bakalitlerin düz olmasıdır… Mercedes-Benz C126 Coupe‘de aynı W126 sedan
gibi ön ve arka kısmında darbeyi absorbe eden kaporta sistemine sahiptir…
Mercedes-Benz C126 Coupe‘de kullanılan Orijinal döşeme kataloğu ve döşeme seçenekleri 1990
yılında şu şekilde idi ;
Mercedes-Benz C126 Coupe, serisinde
kullanılan Orijinal Boya Renkleri ve Renk Kataloğu ise şu şekilde
idi ;
Mercedes-Benz C126 Coupe‘nin motor versiyonlarını ayrıca ele almıyorum, çünkü w126 ile
aynı motor versiyonları kullanılmış olup, sadece benzinli sekiz silindirli motorlar
kullanılmıştır. İlk versiyonda 380SEC ve 500SEC, ikinci versiyonda
ise 420SEC, 500SEC ve 560SEC modelleri ile
üretilmiştir…
Biraz da Mercedes-Benz‘in en önemli ihracat
pazarı olan Amerika ve Kanada pazarı için üretilen
modellerine bir göz atalım; malumunuz Amerikan yasalarına uygun olarak ihraç
edilen W126‘larda tamponlar daha uzundur. Gösterge
saatinde ise Mil ve Km. ikisi birden yer alır…Amerika’ya ihraç
edilen Mercedes-Benz araçların 1985
yılına kadar olanlarında farlar içeri doğru daha fazla girintiliydi, 1985’den
sonra ise, yasalar doğrultusunda daha düz bir far tasarımı uygulanmaya başladı…
Mercedes-Benz W126 ve C126, Amerika’da
satılan ithal otomobiller arasında en
yüksek müşteri sadakatine sahip olan ve en çok tercih edilen otomobildi…
Şimdi biraz da Mercedes-Benz W126 ve C126 serilerinin AMG versiyonlarından bahsedelim; ben şahsen W126’da Amg
versiyonu keşke hiç olmasaymış diyenlerdenim. Sizi bilmem ama bana o AMG
tamponlar ve marşpiyeller çok basit geliyor. Coupe versiyonu zaten spor olduğu
için bir şey diyemem ama sedan için böyle düşünüyorum…
Mercedes-Benz W126 ve C126 modellerin spor
versiyonları AMG ‘den çok dışarıdan bazı firmalar tarafından oldukça güzel
yapılıyor bu firmaların bazıları şunlar; Brabus,
Gemballa, Koenig Special, SGS Styling Garage, Wald international, Carat vs... Eğer bu tip araçlar
ilginizi çekiyorsa; Sürüden Ayrılanlar.
560SEC Koenig başlıklı yazımı da okumanızı tavsiye ederim…
Mercedes-Benz‘in bir çok modelinde olan Limuzin versiyonunu Mercedes-Benz kendisi üretmedi. Mercedes Benz’in
Limuzin versiyonu Trasco International adlı şirket
tarafından üretildi… Bu araç Trasco 1000 SEL adı ile üretildi. Trasco firması
ayrıca özel yapım zırhlı W126 otomobiller ve özel yapım normalden daha
donanımlı W126 kasa araçlar dizayn etmiştir…
Zırhlı araç demişken sadece alttaki araç Mercedes-Benz tarafından üretilip, dönemin
Papası, Papa II. Jean Paul‘un hizmetine
verilmiştir. Bildiğim kadarı ile bu araçtan sadece iki adet üretildi…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder