R129 Mercedes
Benz SL Tarihçesi uzun
zamandan beri yazmayı düşündüğüm fakat, uzun bir konu olmasından dolayı bir
türlü fırsat bulamadığım bir konuydu. Bugün sizlere Dilim döndüğü
kadar ve mümkün olduğu kadar basit bir şekilde R129 Mercedes-Benz
Tarihçesini, motor ve teknik özelliklerini, üretim ve tasarım hikayeyesini, tüm
modellerini ve makyajlarını ayrıntıları ile anlatmaya çalışacağım.
R129 Mercedes-Benz SL Tarihçesi
Mercedes-Benz tarafından üç ayrı periyotta
üretilen R129 Mercedes-Benz tarihçesi için ben de sizlere bu makaleyi üç
ayrı kısma bölerek anlatmak istiyorum. Bu periyotlara da birinci,
ikinci ve üçüncü dönem adlarını vererek yazmayı daha uygun buldum. Böylece
araçların makyajlarını sizlere daha rahat basit bir şekilde anlatabileceğim.
R129 Mercedes-Benz Prototipi
Bloğumda yazmış olduğum W198
Mercedes-Benz 300SL Tarihçesi ve W121Mercedes-Benz
190SL Tarihçilerinde bahsettiğimiz SL
serisinin 107 kasadan sonraki temsilcisi olan R129 Mercedes-Benz’in Ar-Ge
çalışmaları 1970’lerin ortalarında başladı. 1980’lerin başında
çalışmaları hızlandırılan R129 modeli Kasım 1981’de oldukça başarılı sonuçlar
elde edilen bir rüzgar tünellerinde beklenenin üstünde başarı gösteren Bruno
Sacco‘nun tasarım
prototipi üzerinde karar kılındı. 1984 yılında Roadster prototipi için onay
alınan R129 modelinin üretim kararı alınarak, 1988 yılında üretimine başlanacağı ilan edildi. R129 Mercedes-Benz üretim başlangıcı 300 SL
modeli ile Mayıs 1988 yılıdır. Fakat bazı kaynaklarda başlangıç yılı 1989
olarak belirlenmiştir.
Mercedes-Benz R129 Üretim Hattı
Kaynak: Mercedes-Benz AG
1989 Mart ayında düzenlenen Cenevre
Fuarında Dünya promiyeri yapılarak halka tanıtılan R129 Mercedes-Benz serisi bir çok teknolojik
yeniliklere imza atarken, kullanıcılar üzerinde büyük bir güven kazanmanın
yanında, 0.32 Cw
değerindeki Sürtünme Katsayasına ulaşan eşsiz tasarımı ve 30 saniyede açılabilen
tavanı ile konfor ve güvenliği bir arada sunan harika bir Roadster modeliydi.
Mercedes-Benz R129 Sürtünme Katsayısı 0.32 Cw
1990 yılında İtalya Torino’da
kazanılan Tasarım ödülünün de sahibi olan SL serisi günümüzde klasik otomobil
severlerin gözdesi haline gelmeyi başarmış nadir otomobillerdendir.
R129 Mercedes-Benz Tarihçesi
R129 Mercedes-Benz’in gövdesi
normal bir araca göre çok daha mukavemet gösterebilen takviyeler ile
donatılırken, kasası güçlendirilmiş Entegre Emniyet kemerli ön koltukları
aracın içindekileri koruma konusunda en üst noktayı hedefliyordu.
Mercedes-Benz R129 SL Güvenlik
İlk başlarda Güvenlik konusundaki
endişeleri gidermek için Targa Tavanlı bir araç düşünülüyordu fakat bu görünüm
Mercedes-Benz’in Roadster tasarımı ile bağdaşmayacağı için Mercedes-Benz
mühendisleri olağanüstü yenilikçi bir çözüm buldular; Mühendis Karl-Heinz
Baumann ve ekibi Otomatik Roll
Bar sistemi
sayesinde aracın dengesi bozulduğunda Koruyucu Roll Bar sistemini 0,3 saniyede otomatik olarak açık hale getiren bir sistem ile
Dünyada eşi benzeri olmayan bir buluşu hayata geçirdiler.
Dünyanın En Güvenli Roadster Aracı Mercedes-Benz R129
SL
Mercedes-Benz R129 SL Otomatik Roll Bar Sistemi
Güvenliğin yanında konfor ve
mükemmel yol tutuşunu sunmak isteyen Mercedes-Benz mühendisleri Adaptive Damping System, Adaptif Sönümleme Sistemi adında bir sistem olan ADS‘yi SL serisinde kullanmaya başladılar. ADS sistemi şu
şekilde çalışıyordu. Araç ile bozuk bir yola girince düşük hızdayken
manuel olarak aracı 3 santim yükseltebilirsiniz, araç 72 Km/h hıza çıkınca
otomatik olarak 3 santim alçalarak eski seviyesine gelir, yine hıza bağlı
olarak aracın hızı 122 Km/h geçerse araç otomatik olarak normal seviyesinden
1,5 santim daha alçak hale gelerek daha iyi bir yol tutuşu sunar. SL 600
de standart olarak gelen ASD sistemi, diğer tüm modellerde 6600 DM fark
ödenerek alınabiliyordu.
R129 Mercedes-Benz ADS Sistemi nasıl çalışır?
R129 Mercedes-Benz SL serisinde
sunulan ABS, ASR gibi güvenlik sistemlerinden
daha fazla hayati bir önem taşıyan Elektronik Stabilize Program, Elektronik Denge
Proğramı ESP sistemi, Aracın
dengesi bozulduğunda aracın durumunu algılayıp gerekli frenlemeyi
yaparken gerektiğinde motorun Torkuna da müdahale ederek aracın tekrar
stabil gidiş izine girmesine yardımcı oluyordu. SL 600 ve SL 500 serilerinde
standart donanımda sunulan ESP için diğer serilerde 1998 yılında 1500 DM fark
ödemek gerekliydi.
R129 Mercedes-Benz ESP Sistemi Nasıl çalışır?
Elbette R129 modelinin ilklerinden
bahsederken Gazdan gelen ışık sloganı ile tanıtılan Xenon far sistemi eski
Helojen lambalara oranla iki kat daha fazla ışık vererek gece sürüş
güvenliğinin daha üst seviye taşıdı. Tabii ki SL 600 harici modellerde 1550 DM
ekstra ücret karşılığında.
R129 Mercedes-Benz SL Xenon Farları
Biliyorum fazla uzatıyorum ama R129
Mercedes-Benz SL serisinde uygulanan tavan sistemlerinde de bahsettikten sonra
motorlara geçeceğiz, Standart Softtop tavanın haricinde 5215 DM fark ile
Polyester Hardtop tavan ve sonraki yıllarda ise 4700 DM fark ödeyerek Panaromik
Cam Tavan alabilyordunuz.
R129 Mercedes-Benz SL Softtop – Hardtop – Panaromik
Cam Tavan
1992 Ekiminde, Mercedes-Benz en üst
versiyonu olan V12 silindirli 394 Hp gücündeki 600 SL modelini piyasaya sundu.
Şimdi hep birlikte R129 Mercedes-Benz Motorlarına ve Teknik özelliklerine göz
atalım.
R129 Mercedes-Benz 600 SL
Mercedes-Benz R129 SL Altı
Silindirli Motorları ve Teknik Özellikleri
R129 Mercedes-Benz SL Altı Silindirli Motorları ve
Teknik Özellikleri M103 M104 M112
R129 Mercedes-Benz SL Altı Silindirli Motorları ve
Teknik Özellikleri M103 M104 M112 Specs
Mercedes-Benz R129 SL V8 Sekiz
Silindirli Motorları ve Teknik Özellikleri
Mercedes-Benz R129 SL V8 Sekiz Silindirli Motorları ve
Teknik Özellikleri M119 M113
Mercedes-Benz R129 SL V8 Sekiz Silindirli Motorları ve
Teknik Özellikleri M119 M113 Specs
Mercedes-Benz R129 SL V12 Oniki
Silindirli Motorları ve Teknik Özellikleri
Mercedes-Benz R129 SL V12 Oniki Silindirli Motorları
ve Teknik Özellikleri M120
Mercedes-Benz R129 SL V12 Oniki Silindirli Motorları
ve Teknik Özellikleri M120
Mercedes-Benz R129 SL 1989 – 1995 (
1. Dönem )
Mercedes-Benz R129 SL 1989 – 1995 ( 1. Dönem ) 1. Seri
Ön Görünüm
Aslında bu dönemin, daha doğrusu
R129 Mercedes-Benz üretiminin başlangıç zamanı 1988 Mayısıydı. Fakat fabrikanın
üretim kapisetesi sorunundan dolayı, SL imalatı Sindelfingen’den Bremen
fabrikasına taşındı bu nedenle ana üretim 1999 Martında başladı. İlk seride
sinyaller turuncu renkte, daha düz çizgilere sahip bir tampon tasarımı ve Yedi
kanatçıklı ön panjur kullanılıyordu.
Mercedes-Benz R129 SL 1989 – 1995 ( 1. Dönem ) 1. Seri
Yan Görünüm
Araca yandan baktığımızda, ön
çamurluklarda bulunan Üç girişli havalandırma girişleri, araç rengine yakın
kontrasta farklı renkli yan kaplamaları (Pakolar) ve siyah renkli kapı
kollarını görüyoruz. Sportline modelindeki sekiz delikli jantlar dikkat çekiyor.
Mercedes-Benz R129 SL 1989 – 1995 ( 1. Dönem ) 1. Seri
Arka Görünümü
R129 Mercedes-Benz SL modelinin
arka tasarımına baktığımızda, üç kanallı stop lambaları ve beyaz renkli geri
vites lambası ayrıntıları ve düz tasarımlı arka tamponu olduğunu görüyoruz.
Mercedes-Benz R129 SL 1989 – 1995 ( 1. Dönem ) 1. Seri
Airbagsiz Direksiyon Nadiren 1989
Mercedes-Benz R129 SL 1989 – 1995 ( 1. Dönem ) 1. Seri
Airbagli Direksiyon 1989
Mercedes-Benz R129 SL 1989 – 1995 ( 1. Dönem ) 1. Seri
İç Görünümü İnterior
İlk serinin iç kısmına baktığımızda
ilk yıllardaki direksiyon tasarımı ve sonrasındaki değişikliği yukarıdaki
fotoğraflardan görebilirsiniz. Bunun dışında 1995 yılındaki makyaja kadar çok
önemli bir değişiklik olmadığını görürüz, sadece 1994 sonuna doğru, aracın
analog km sayacı digital ile değişti.
Mercedes-Benz R129 SL Eski ve Yeni Kombi göstergeleri
1993 Haziranında Mercedes-Benz tüm serilerine
uyguladığı Tip şilti değişimini SL serisine de uygulayarak, SL ibaresini öne alarak bu sınıfa resmen SL
Sınıfı, SL Klasse, SL Class ismini vermiştir.
Mercedes-Benz R129 Resmen SL Sınıfı adını aldı 1993
Mercedes-Benz R129 SL 1995 – 1998 (
2. Dönem ) 1. Makyaj
1995 Eylülünde düzenlenen Frankfurt IAA
Fuarında, SL modelleri görsel ve teknik olarak güncellenerek küçük çaplı bir Facelift yani makyaj geçirdi. Bu makyaj daha çok 1996
model yılı ile birlikte uygulanmaya başladı.
Mercedes-Benz R129 SL 1995 – 1998 ( 2. Dönem ) 2. Seri
Ön Görünüm
İkinci seri Mercedes-Benz R129
SL’in ön kısmına bakınca daha spor bir tasarıma kavuşan ön tampon, beyaz renkli
sinyal lambaları, Altı kanatçıklı ön panjur ve opsiyonel olarak alınan Yeni
Xenon farları görüyoruz.
Mercedes-Benz R129 SL 1995 – 1998 ( 2. Dönem ) 2. Seri
Yan Görünüm
2. Seride araca yandan baktığımızda
ilk dikkat çeken unsur yan kaplamaların ve tamponların aracın rengi ile aynı
renkte olması ve ön çamurluktaki daha önce üç girişli havandırma girişlerinin,
daha büyük girişli ve ikiye düşürülmesi oldu. Ayrıca 12 delikli yeni tip
jantlar uygulanmaya başladı.
Mercedes-Benz R129 SL 1995 – 1998 ( 2. Dönem ) 2. Seri
Arka Görünüm
Mercedes-Benz R129 SL arka
görünümünde en çok dikkat çeken unsur arka bagaj kapağında yıldızın üstüne
takılan Kırmızı Bikromatik stop lambasıydı. Bunun dışında arka tamponda daha
spor bir tasarıma kavuştu.
Mercedes-Benz R129 SL 1995 – 1998 ( 2. Dönem ) 2. Seri
İç Görünüm Yeni Direksiyon ve Cam Tavan
Bu makyajda aracın iç kısmına
baktığımızda yan kapı panellerinde ve koltuklarda ufak tefek ayrıntılar
değişirken en belirgin değişiklik araca yeni tip bir direksiyonunda oldu. SL
500 ve SL 600 modellerinde 5 vitesli otomatik şanzıman standart olarak üretilmeye
başlandı. Elektronik stabilite programı (ESP) (sadece SL 600 ile standart)
olarak uygulanırken, opsiyonel olarak Panaromik Cam Tavan seçeneği sunulmaya
başlandı. Teknik olarak baktığımızda; V12 ve V8 motorlar modifiye edilirken,
Haziran 1996’dan itibaren SL 280 ve SL 320 için de yeni tip elektronik 5 ileri
otomatik şanzıman opsiyonel olarak sunulmaya başladı. Bunun dışında tüm
modellere BAS Sistemi yani Yadımcı Fren Asistanı eklendi.
Mercedes-Benz R129 SL 1998 – 2001 (
3. Dönem ) 2. Makyaj
1998 Nisanının sonlarında
Mercedes-Benz R129 SL serisi 2. Facelift Makyajını geçirdi. Bu makyajdan sonra
2001 Temmuzuna kadar üretimde kalan SL Serisi, 2000 yılında yeni deri
seçenekleri ve ufak tefek teknolojik değişiklikleri içeren bir facelift daha geçirdi.
Teknik anlamdaki en önemli yenilik ise Yeni 3 valf teknolojisine sahip olan V6
ve V8 motorlardır.
Mercedes-Benz R129 SL 1998 – 2001 ( 3. Dönem ) 3. Seri
Ön Görünüm 2. Makyaj
Bu makyajda aracın ön kısmına
baktığımızda daha önceki haline göre yumuşak bir tasarıma kavuşan aynalarının
haricinde, önceki hali ile hemen hemen aynı olduğunu görüyoruz.
Mercedes-Benz R129 SL 1998 – 2001 ( 3. Dönem ) 3. Seri
Yan Görünüm 2. Makyaj
Araca yandan baktığımızda ise, gövde
rengindeki kapı kolları ve beş delikli iki farklı yeni tip jant tasarımı bu
makyajın yeniliklerinden.
Mercedes-Benz R129 SL 1998 – 2001 ( 3. Dönem ) 3. Seri
Arka Görünüm 2. Makyaj
Arka tasarımda ilk dikkat çeken
unsur daha modern bir çizgiye sahip olan iki kanallı stop lambaları oluyor.
Bunun dışında bir yenilikte Yeni tip Oval Egsoz tasarımı.
Mercedes-Benz R129 SL 1998 – 2001 ( 3. Dönem ) 3. Seri
Arka Görünüm 2. Makyaj
Bu makyajda en fazla değişimin
aracın iç kısmında olduğunu görüyoruz. Yeni tip direksiyon, yeni tip digital
klima ve radyo, Kombi göstergesinde krom çerçeveler, 2000 yılından sonra yeni
deri döşeme seçenekleri bunlardan dikkati çekenler…
Mercedes-Benz R129 SL 1998 – 2001 ( 3. Dönem ) 3. Seri
Arka Görünüm 2. Makyaj Farkları 1998
Mercedes-Benz R129 SL Orijinal Boya
Kodları Renk Kodları
Mercedes-Benz R129 SL Orijinal Boya Kodları Renk
Kodları 1996 Yılı
Boya kodları ve örnekleri ile
ilgili ayrıntılı bir makale daha sonra İnşaalah gelecektir.
Mercedes-Benz R129 SL Orijinal Boya
Kodları Renk Kodları
Mercedes-Benz R129 SL Orijinal Boya Kodları Renk
Kodları Deri Döşeme Kumaş Döşeme
Prenses Diana’nın Mercedes-Benz SL aracı, günümüzde
Mercedes-Benz Müzesinde sergileniyor.
Mercedes-Benz R129 SL Özel
Modelleri
2000 Mercedes-Benz R129 SL Final Edition SL 500
Mercedes-Benz R 129 SL Serisinin
üretimi süresince 20 civarında Özel Model tipinde araç üretimiştir. Bu
araçların özelliklerini sizlere ilerleyen zamanlarda ayrı makaleler olarak
anlatmayı düşünüyorum. Bu modellerin başlıcalarının isimleri ve üretim adetleri
şu şekildedir.
2001 Mercedes-Benz R129 Silver Arrow Edition USA SL
500
1994 Mercedes Benz R129 Mille
Miglia 500SL / 10 Adet 1995 Mercedes-Benz R129 Special Edition SL 280, SL320,
SL 500 / 630 Adet 1997 Mercedes-Benz R129 40th Anniversary Roadster Edition SL
320, SL 500 / 750 Adet 1998 Mercedes-Benz R129 Special Edition SL 280, SL 320,
SL 500, SL 600 / 500 Adet 1998 Mercedes-Benz R129 Designo Edition (MB UK) SL
280, SL 320, SL 500, SL 600 / 150 Adet 1998 Mercedes-Benz R129 Designo Edition
(MB Japan) SL 500 / 67 Adet 1999 Mercedes Benz R129 Mille Miglia SL 55 AMG / 10
Adet 2000 Mercedes-Benz R129 SL Edition SL 320, SL 500 / 700 Adet 2000
Mercedes-Benz R129 SL Final Edition SL280, SL320, SL500 / 674 Adet 2000
Mercedes-Benz R129 FormulaOne Edition SL 500 / 20 Adet 2000 Mercedes-Benz R129
Mille Miglia SL 320, SL 500 / 12 Adet 2001 Mercedes-Benz R129 Silver Arrow
Edition USA SL 500, SL 600 / 1550 Adet 2001 Mercedes-Benz R129 Mille Miglia SL
600 / 13 Adet 1995 Mercedes-Benz R129 500 SL 6.0 AMG, SL 60 AMG / 633 Adet 1999
Mercedes Benz R129 SL 55 AMG / 65 Adet 1998 Mercedes Benz R129 SL 73 AMG / 42
Adet 1998 Mercedes Benz R129 SL 72 AMG / 35 Adet 1998 Mercedes Benz R129 SL 70
AMG / 150 Adet 1996 Mercedes Benz R129 SL 36 AMG / 2 Adet
R129 Mercedes-Benz Brabus SL 60 – 32 1990
R129 Mercedes-Benz Brabus SL 73 S
Karmann R129 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing Prototype
1993
R129 Mercedes-Benz Carlsson CM74 1997
R129 Mercedes-Benz WALD SL 73
R129 Mercedes-Benz Lorinser SL 600 7.2
Mercedes-Benz R129 SL Serisi Üretim
Adetleri
1999–2001 Mercedes-Benz SL 500 North America Amerikan
Versiyon
R129 Mercedes-Benz SL serisi 1988 yılından 2001 yılına kadar toplamda 204.940 adet üretilmiştir. Bunların model bazında dağılımı
ise şu şekildedir:
- SL 280: 12.319
- SL 300: 39.004
- SL 320: 39.293
- SL 500: 94.048
- SL 600: 11.089
- SL 55 AMG: 65
- SL 60 AMG: 633
- SL 70 AMG: 150
- SL 72 AMG: 35
- SL 73 AMG: 42
- SL 36 AMG: 2
Umarım sizleri fazla fazla sıkmadan
R129 Mercedes-Benz Tarihçesi hakkında iyi kötü bir fikir verebilmişimdir.
Yazıya eklemek istediğiniz veya katkıda bulunmak istediğiniz bir konu olursa
lütfen çekinmeden yorumlar kısmından bana yazınız. Kalın Sağlıcakla…
R129 Mercedes-Benz SL Tarihçesi
Yazılarımdan daha kolay haberdar
olmak için Bloğuma Abone olabilirsiniz böylelikle yeni yazılarım otomatik
olarak mail kutunuza iletilebilecektir. Ayrıca yazı aralarında bulunan ticari
paylaşımlardan bir iki tanesini ziyaret ederseniz varlığımızı sürdürmemize
ufakta olsa bir destekte bulunmuş olacaksınız. Bu konudaki hassasiyetiniz için şimdiden teşekkür
ederim…
Special Thanks: Mercedes-Benz AG
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder