Bmw 1972 yılında yeni sınıf bir otomobil olan 5 Serisini üretime alma kararı aldı. Üst orta sınıfın yeni temsilcisi olarak planlanan Bmw 5 Serisi, Mercedes-Benz E serisi ve Audi’nin 6 Serisinin karşısında konumlanacak model olacaktı. Bmw, 1972 yılından itibaren yeni üretime aldığı bu Yeni Sınıf ile aynı zamanda üç rakamdan oluşan kasa ve motor kodu geleneğini de resmen başlatmış oldu. Böylece daha önce Bmw 2500, Bmw 2800, Bmw 3.0 marka kodları ile anılan ve 1968 – 1974 yıllarında üretilen E3 kasa kodlu Bmw, yerini Yeni Sınıf 5 Serisi Bmw E12‘ye bıraktı.
E3 Bmw 2500 1968 – 1974
E12 Bmw 5 Serisi Tarihçesi
Bmw 5 Serisi E12 Tarihçesi 1972 – 1981
Bmw’nin yeni üst orta sınıftaki temsilcisi 1970 yılında Bmw’nin
tasarımından sorumlu olan Paul
Bracq, Bmw E12‘nin tasarlayan tasarımcıdır. 1.8 litreden
başlayıp, 3.5 litreye kadar uzanan motor seçenekleri ile günümüze kadar 7.5 milyondan fazla Bmw 5 serisi üretilmiştir.
Bmw’nin ürün gamında 3 Serisi ile 7 Serisinin arasına konumlanan 5 serisi adete Bmw’nin Amiral gemisi haline
gelmiştir.
E12 Bmw 5 Serisi
1972 yılının Eylül ayında piyasaya sürülen Bmw E12 ilk olarak 520 ve 520i motor
seçenekleri ile piyasaya sürüldü. Üretimden kalktığı 1981 yılına kadar 722.435 adetlik üretim adedi ile önemli bir başarı
yakalayan Bmw E12‘nin en fazla üretilen modeli 277.529
adetlik üretim adedi ile Bmw 520 modeli olmuştur. En az üretilen modeli ise
3.066 adetlik üretim adedi ile Bmw
M535i modelir.
Bmw E12 5 Serisi Tarihçesi
E12 Bmw 5 Serisi Motorları ve Teknik
Özellikleri
E12 Bmw 5 Serisi Motor Özelikleri
Bmw
E12 5 Serisi Motorları ve Teknik Özellikleri
E12 Bmw Alpina B7 Turbo
E12 Bmw M535i
1976 yılının Ağustos ayında Bmw
E12 5 Serisi, ufak bir Facelift yani makyaj geçirdi. Bu makyajda en çok göze
çarpan özellik ön kaputun şeklinin değişmesidir. Bunun dışında fazla bir
değişiklik olmayan 5 serisinde, M535i motorlara sahip araçlarda ön panjurda
nikelaj çerçeve kullanılmıştır. Amerika ve diğer ülkeler için üretilen
araçlarda ise o ülkelere has ufak tefek değişiklikler bulunmaktadır.
E12 Bmw 5 Serisi Makyajsız ve Makyajlı
Facelift
E12 Bmw 5 Serisi Amerikan Versiyon
E12 Bmw 5 Serisi Japonya VersiyonuE12 Bmw 5 Serisi İngiltere Versiyonu
E12 Bmw 5 Serisi Güney Afrika
Versiyonu
Bmw E12 5 Serisi üretimi
boyunca sadece Sedan versiyonu ile üretilmiştir. Bir iki tane konsept tarzında
farlı araç vardır. Ama o araçlar tek olduğu için üretimi etilemez. 1981 yılında İlk Nesil Bmw E12 5 Serisi, yerini İkinci Nesil 5 Serisi Bmw E28′e bıraktı…
E28 Bmw 5 Serisi Tarihçesi
Bmw 5 Serisi E28 Tarihçesi 1981 – 1987
Daha da geliştirilen ikinci
nesil Bmw E28, 1981 yılının Haziran ayında piyasaya
sürüldü. Üretimden kaldırıldığı 1987 yılına kadar 722.328 adet üretildi. Birinci nesil kadar ilgi
gören 5 Serisi, Bmw’nin üst orta sınıftaki yerini muhafaza eden başarılı bir
otomobil oldu.
E28 Bmw 5 Serisi Tarihçesi
Dıştan ve içten baktığımızda daha önceki Bmw E12 serisinden fazla bir farkı
olmayan, yeni Bmw E28 serisinin sürtünme katsayısı eski
araca oranla %12 oranında iyileştirilerek Cw 0.385 oranına düşürüldü. Modern
bilgisayar teknolojilerinden faydalanılan aracın ağırlığı ise 60 ila 90 kg.
arasında hafifletildi.
E28 Bmw 5 Serisi Tarihçesi
Bmw E28 kasanın arka kısmı biraz daha
yükseltilerek daha köşeli bir tasarıma dönülürken, bagaj hacminde 20 litrelik
bir artış sağlanmış oldu. Koltuk döşeme kumaşları ve direksiyon şeklinin
dışında eski araca göre iç kısımlarda genel anlamda eski tasarıma sadık
kalındı.
E28 Bmw 5 Serisi Tarihçesi Motor ve
Teknik Özellikler
E28 Bmw 5 Serisi Motorları ve Teknik
Özellikleri
Bmw E28 serisinin motor versiyonlarına
1983 yılında Dizel motor versiyonları dahil edildi. Şimdi Bmw E28, 5 serisinin
motor özelliklerine birlikte bakalım.
E28
Bmw 5 Serisi Motorları ve Teknik Özellikleri
Bmw E28 serisinde 4 ve 5 ileri düz vitesli
şanzımanın yanı sıra, 528i ve M535i versiyonlarında 5 ileri düz vitesli spor
şanzıman kullanılmaya başladı. Otomatik şanzımanlı araçlarda ise ZF tarafından
temin edilen Hidrodinamik Tork Konvertörü ve dört ileri otomatik şanzımanlar
kullanıldı.
E28 Bmw 5 Serisi M5 535i
E28 Bmw 5 Serisi Amerikan Versiyon
E28 Bmw 5 Serisi İngiltere Versiyonu
1984 yılı Eylül ayında Bmw E28 serisi çok ufak bir Facelift yani makyaj geçirdi. Bu makyaj sadece ön
tamponlarda bulunan sarı sinyal lambalarının yanına ilave edilen, beyaz sis
lambaları ile oldu.
E28
Bmw 5 Serisi Makyajsız ve Makyajlı
E28
Bmw 5 Serisi Alpina B9 3.5
Bmw E28 modeli, aynen Bmw E12 serisinde olduğu gibi sadece sedan
versiyonu ile üretildi. 1987 yılının sonunda yerini Üçüncü Nesil Bmw E34 serisine bıraktı.
Bmw
5 Serisi E34 Tarihçesi
Bmw 5 Serisi E34 Tarihçesi 1987 – 1996
Üçüncü Nesil 5 Serisi Bmw E34, 1988 yılının Ocak
ayında piyasaya sürüldü. 1992 yılına kadar 1.331.056 adet E34 üretildi. Bu rakam diğer 5
serilerine nazaran oldukça yüksektir. Gelişen teknoloji ile birlikte Bmw E34 serisi, diğer modellere oranla
tasarım anlamında ciddi bir değişikliğe uğramıştır. Aynı zamanda Bmw E28 serisininde tasarımcısı olan Claus Luthe tarafından tasarlanan Bmw E34, Bmw’de yeni bir dönemin açılışınıda
yapmış oldu. Bu arada, Luthe Bmw‘nin E30, E36, E32, E31 kasalarınında
tasarımlarına imza atan kişidir.
Bmw 5 Serisi E34 Tarihçesi
Bmw E34, 5 Serisi temelde, 1986 yılında
piyasaya sürülen 7 Serisi Bmw E32’nin dizaynını temel alan
bir tasarıma dayanır. Aynı dizaynırlar tarafından üretilen bu araçları yan yana
getirdiğimizde, neredeyse büyüklükleri ve böbreğinin şekli haricinde ayırt
etmenin zor olduğu bir tasarım görürsünüz. Bu uygulama günümüzde de uygulanan
bir gelenek haline geldi. Üç serisi, Beş serisi ve Yedi serisi tasarımlarına
baktığımızda gördüğümüz tek farkın araçların büyüklükleri olduğunu hepimiz
biliyoruz.
Bmw E32 & Bmw E34
Bmw, E34 serisinde diğer modellerden farklı
olarak, ürün gamının içine Touring yani Steyşın vagon modelini de dahil etti.
Bu hamle ile alıcı kitlesini genişleterek satış sayısını da yükseltmiş oldu.
E34 Bmw Touring Steyşın vagon
E34 Bmw Touring Steyşın vagon
Bmw 5 Serisi E34 Tarihçesi
Bmw E34 serisinin dışı gibi içi de köklü
bir değişime uğramıştır. Bmw E34 serisinde yine bir yenilik olarak sekiz
silindirli motorları ürün gamına dahil etmiştir. Şimdi gelin Bmw 5 Serisi E34‘ün motor ve teknik özelliklerine
birlikte göz atalım.
Bmw 5 Serisi E34 Tarihçesi Motor ve
Teknik Özellikleri
E34 Bmw 5 Serisi Motorları ve Teknik
Özellikleri
E34
Bmw 5 Serisi Motorları ve Teknik Özellikleri
E34
Bmw 5 Serisi Motorları ve Teknik Özellikleri
E34 Bmw 5 Serisi Alpina
Bmw E34 tarihçesini anlatırken şuna da
değinmek istiyorum, Bmw Avrupa’lı üreticiler içinde, ilk kez seri olarak
üretilen fabrika çıkışlı, Doğalgaz ile çalışan bir
otomobil yaptı. 1995 sonlarına doğru üretime sokulan Doğalgazlı Bmw 518g Touring modeli ne yazık
ki sadece 298 adet üretilmiş ve talep azlığından
dolayı üretimden kaldırılmıştır. (
Bu sistemi Lpg sistemi ile kıyaslamayınız, bu sistem CNG yani
sıvılaştırılmış doğalgaz sistemi ile çalışmaktadır ve LPG’ ye oranla daha
sağlıklı ve sorunsuz bir sistemdir.)
E34 Bmw 518g Doğalgazlı TouringE34 Bmw M5 Amerikan Versiyon
E34 Bmw 518 Hybrid
Bmw E34 serisi üretimi boyunca sürekli
olarak makyaj ve düzenlemeler geçirdi, ama geniş anlamda en belirgin makyajı
1992 yılında, daha geniş böbrek ile E36 aynalarının kullanılması ile yaşadı.
Ayrıca 1992 yılında ABS tüm araçlarda standart oldu.
E34 Bmw 5 Serisi Eski ve Yeni Makyaj
Bmw E34 serisinin ilklerinden biri de, 5
serisinde ilk dört çekerli aracı sunması oldu. Sedan ve Touring olarak üretilen
araçlara, Bmw (x) ismi ile adlandırdı. Bildiğiniz
gibi bu isim günümüzde xdrive olarak
adlandırılmaktadır. Dört tekerden çekiş oranı %36 / %64 oranında dağıtılan ve
sürekli dört çeker sistemine sahip olan x
serisinden, toplam 9.366 adet üretilmiştir.
E34 Bmw 525ix
1996 yılında üretimi sona eren Bmw E34 serisi yerini, halefi olan Dördüncü Nesil Bmw E39 serisine
bıraktı. Benim bloğumun genel konsepti Klasik
Otomobiller olduğundan, bu kasadan sonra ki modelleri biraz daha kısa bir anlatım
ile işlemeye çalışacağım.
Bmw 5 Serisi E39 Tarihçesi
Bmw 5 Serisi E39 Tarihçesi 1995 – 2003
Bmw‘nin Dördüncü Nesil 5 Serisi olan Bmw E39, 1995 sonunda piyasaya sürüldü. 2003
yılına kadar 1.480.000 adetten fazla Bmw E39 satıldı.
Bmw 5 Serisi E39 Tarihçesi
Bmw 5 Serisi E39 Tarihçesi
Bmw E39, daha önceki modeli gibi Sedan ve
Touring ( Steyşın vagon ) versiyonları ile üretilmiştir.
Bmw 5 Serisi E39 Tarihçesi Touring
2000 yılında makyaj gören Bmw E39 serisinde belirgin olan en büyük
değişiklik ön farlara fiber optik park lambalarının ( Ülkemizde Angel far
olarak bilinir.) eklenmesi oldu. Aracın arka kısmında ise, stop lambalarına
beyaz ve kare formunda sis farları eklendi. Bunların dışında tamponlar gövde
renginde olurken, böbrek nikelajı eskiye oranla biraz daha genişledi.
Bmw 5 Serisi E39 Tarihçesi Makyajsız ve
Makyajlı
Bmw 5 Serisi E39 Tarihçesi Motor ve
Özellikleri
E39 Bmw 5 Serisi Motorları ve Teknik
Özellikleri
Bmw 5 Serisi E39 Tarihçesi Motor ve
Özellikleri
Bmw 5 Serisi E39 Tarihçesi
Bmw 5 Serisi E60 Tarihçesi
Bmw 5 Serisi E60 / E61 Tarihçesi 2003 –
2010
2003 yılında Bmw‘nin Beşinci Nesil 5 Serisi aracı olan Bmw E60 ve E61 modeli üretime başladı. Bmw ilk
kez aynı kasada iki farklı kasa kodunu bu araçta kullandı. Bmw sedan modelleri E60, Touring yani Steyşın
vagon modelleri ise E61 kasa kodu ile
tanımlandı.
Bmw 5 Serisi E61 530xd
Bmw E60 serisi, Bmw modelleri
arasında, bir çok yeniliği barındırmaktadır. iDrive bilgi ve eğlence
sistemi, head-up display, aktif cruise control, aktif direksiyon, uyarlamalı
farlar, gece görüşü, şerit kalkış uyarısı ve ses kontrolü dahil olmak üzere
çeşitli yeni elektronik özellikler barındıran. Bmw E60, turboşarjlı benzinli motor, 6 vitesli
otomatik şanzıman ve rejeneratif frenleme ile kullanılabilen ilk 5 Serisi olma
özelliğini taşıyordu.
Bmw 5 Serisi E60 Tarihçesi
Bmw 5 Serisi E60 Tarihçesi
2007 sonunda Makyaj gören Bmw E60 serisinin farlarında, daha şeffaf
cam ve ledli sinyaller kullanıldı, normal vites kolu yerine, joystick vites
sistemi kullanılmaya başladı. Bunun dışına makyajlı aracın arka stop
lambalarında ledli stop lambaları kullanılmaya başladı. Ön tamponlarda bulunan
sis farları eski araçta yuvarlakken yeni makyajlı araçta daha geniş ve oval
formdaydı.
Bmw 5 Serisi E60 Makyajsız
Bmw 5 Serisi E60 Makyajlı
Bmw 5 Serisi E60 Makyajlı
E60 / E61 Bmw 5 Serisi Motorları ve
Teknik Özellikleri
E60
/ E61 Bmw 5 Serisi Motorları ve Teknik Özellikleri
E60 Bmw 5 Serisi
2003 yılından 2009 sonuna kadar toplamda 1.369.817 adet Bmw E60
/ E61 üretildi. 2010 yılından itibaren Bmw
F10 serisi üretilmeye başladı…
F10 Bmw 5 Serisi Tarihçesi
Bmw 5 Serisi F10 / F11 / F07 / F18
Tarihçesi 2010 – 2017
Bmw‘nin Altıncı Nesil 5 Serisi olan Bmw F10 kasa, 2010 yılının Ocak ayında
piyasaya sürüldü. Dört ayrı kasa versiyonu ile satışa sunalan yeni
seride, Bmw F10 Sedan, Bmw F11 Touring yani Steyşın
vagon, Bmw F07 Grand Tourismo ve Bmw F18 Sedan uzun versiyon +14 cm. ( Sadece Çin,
Meksika ve Ortadoğu pazarı için ) şeklinde adlandırılmaktaydı.
F10 Bmw M Paket
F11 Bmw Touring Steyşın vagon 520d
F07 Bmw Gran Tourismo 535i
F18 Bmw Uzun versiyon 535Li
F10 Bmw 5 Serisi Motorları ve Teknik
Özellikleri
F10 / F11 / F07 / F18 Bmw 5 Serisi
Motorları ve Teknik Özellikleri
Bmw F10, 5 Serisi 2013 Temmuz ayında Facelift yani Makyaj geçirdi. Bu makyajda sadece
farlara odaklanırsanız yanılabilirsiniz, çünkü üst paket ve motorlara sahip
araçlarda kullanılan farlar yanıltıcı olabiliyor. Genel anlamda baktığınızda
çoğu kişi altı düz olan gündüz farlarını yeni kasa gibi lanse ediyor ama bu
yanıltıcı olabilir. Ben bu yüzden altta sizin için Borusan’dan aldığım fotolar
ile bir kolaj hazırladım. Bmw F10 serisinde makyajı ayırt edeceğiniz ilk nokta
aynalardaki sinyal lambalarıdır ki makyajlı araçlarda aynalarda sinyal vardır.
İkinci bakacağınız yer ise aracın ön sis lambalarıdır ki, makyajlı araçlarda
tam yuvarlak formdadır. Ön farlara gelince en kolay ledli ve yatay formdaki
dönüş sinyallerinden anlayabilirsiniz. Stop lambalarında ise hem daha keskin
hatlı ledler ve sinyallerin yatay formda bulunmasıdır. Aracın içinde ise ufak
tefek değişiklikler yapılmış olup bunlar paketlere göre faklılık
gösterdiğinden, kafa karışıklığına neden olmak istemiyorum.
F10 Bmw Makyajlı ve Makyajsız
Bmw F10 Serisi 2017 yılının
Ocak ayında 2 Milyondan fazla satış adedine ulaşmıştır.
Sonrasında ise yerini Yedinci Nesil 5
Serisi olan Bmw G30 Serisine bırakmıştır.
Yenilikçi ve spor tarzından ödün vermeyen Bmw firması, günümüzde de aynı
çizgisini başarı ile korumaktadır.
F90 Bmw M5
Bmw 5 Serisi G30 / G31 / G38 / F90 2017
– Günümüz
G30 Bmw 530e iPerformance
G30 Bmw 520d Luxury
G31 Bmw Touring 530d M Sport
G38 Bmw 530Li Uzun versiyon
F90 Bmw M5
Bmw 5 Serisi Tarihçesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder