Bugün sizlere Bmw 2002 tarihçesi ve hikayesini anlatmak istiyorum. Türkiye’de 70’li yıllara damgasını vuran ve ülkemizdeki spor otomobil kavramını geliştiren Bmw 2002, Almanların sadece zarif ve sağlamlığı çağrıştıran otomobiller değil spor otomobilde de ben buradayım dediği bir araçtır. 1968 yılından 1975 yılına kadar üretilen Bmw 2002 modelinin tarihini anlamak için sizlerle biraz daha eskilere, 1961 yılına doğru gidelim…
1961
BMW 1500 designed by Michelotti.
1961 yılında Bmw, Frankfurt oto fuarında Michelotti tarafından tasarlanan yeni bir model ile
o yıllarda Bmw’nin genel çizgisinin dışına çıkan bambaşka bir modelin tanıtımın
yaptı. Bu araç, daha sonraki yıllarda Bmw 2002 modelini tasarlayan
gruptaki Georg Bertram‘a ilham kaynağı
olacaktı…
Bmw 2002 Design
Bmw 2002 tarihçesi hakkında
yazarken, Bmw 02 Serisi veya E10 Serisini anlamak için bu serinin sadece 2002
modelinden ibaret olmadığını hatırlamak isterim. E10 serisi 1966 yılından,
üretimden kalktığı 1977 yılına kadar, alttaki motor versiyonları ile üretildi.
Ben sizlere ülkemizde daha popüler olan 2002 modelini baz alarak,
bu tarihçeyi daha yalın bir halde anlatmayı hedefledim.
Kasa tipleri : 2 Kapılı Coupe
ve Convertible, 3 Kapılı Hatcback
Motor tipleri : M10 4 silindir
1602 – 1502 ( 1.573 cc ) 1802 ( 1.766 cc ) 2002 ( 1.990 cc )
Şanzıman tipleri : 4 ileri manuel – 5
ileri manuel ( Sadece turbo modelinde ) – 3 ileri otomatik
Bmw 2002 üretim hattı
Bmw 2002 üretim
adetleri :
2002 |
320,855 |
2002ti |
16,448 |
2002tii |
38,703 |
2002 Touring |
15,969 |
2002 tii Touring |
5,783 |
2002 Turbo |
1,672 |
2002 Targa |
2,317 |
2002 Cabriolets |
200 |
Toplam üretim |
401,947 |
Bu araçların 284.194 adedi düz vitesli, 36.612 adedi ise otomatik
şanzımanlı olarak üretilmiştir.
Bmw 2002 Renk Kodları :
Bmw
2002 Renk Kodları
Bmw
2002 Boya Kodları
1968
Bmw 2002
1968
Bmw 2002 Brüksel Motor Show
1968 yılında 1600 ve 1800
motorlu modellere ilave olarak Amerika pazarında söz sahibi olmak adına Bmw
mühendisleri 2000 motorlu yeni bir araç üretmeye karar verdi. 1968 yılında
Brüksel Motor Show ve Frankfurt Motor Show fuarlarında yeni 2002 ve 2002ti
modellerini tanıttı.
Bmw 2002 : 1.990 cc 100 Hp
4 Silindir Tek karbüratör
Bmw 2002ti : 1.990 cc 120 Hp
4 Silindir Çift karbüratör
1968
Bmw 2002 Amerikan versiyon
Bmw 2002 modeli 2.850 Dolarlık
fiyatı ile Amerikan pazarına girerken Hızlıdan
daha hızlı sloganı ile büyük sükse yaptı.
1968 yılında Bmw 2002 üretimi başlaması ile servo frenler ve hidrolik
debriyaj standart olarak uygulanmaya başladı.
1969
– 1970 Bmw 2002
1969
– 1970 Bmw 2002 İç görünüm
1969 – 1970 Bmw 2002ti
Bmw 2002’ye 1969 yılında Dual Brake ikili fren devreleri eklendi. 1970
yılında Bmw 2002 serisinde önemli bir değişiklik olmadı. 1971 yılında Bmw
2002ti üretimden kalktı. Onun yerine mekanik yakıt enjeksiyon sistemine sahip
130 Hp gücündeki 2002tii modeli üretilmeye başladı.
Bmw
2002tii
Bmw 2002 Tarihçesi 2002tii
1971 yılından itibaren Bmw
2002 modelinin Baur Cabriolet modeli 100 Hp’lik motor versiyonu ile
piyasaya sürüldü. 1971 yılındaki bir gelişmede 1350 DM fark ile otomatik vites
opsiyonun eklenmesi oldu…
Bmw
2002 Baur Cabriolet
Bmw 2002 tarihçesi deyince 1973
yılının ayrı bir önemi vardır. 1973 yılında Bmw 2002 yılında ön panjur komple
plastik panjur ile değişti ve aracın ön görünümü böbreklerinde genişlemesi
neticesinde bariz bir şekilde değişti. Arka görünümde ise yuvarlak stop
lambaları yerini kare formundaki stop lambalarına bıraktı. Aracın iç
trimlerinde de iyileştirmeler yapıldı…
1973
Bmw 2002 Facelift Yeni makyaj
Bmw
2002 Baue Cabriolet Facelift
1973 yılının ilklerinden biride daha önce diğer motor versiyonları ile
üretilen Touring hatcback versiyonunun 2002 ve 2002tii serileri ile üretimine
başlandı.
Bmw
2002 Touring Hatcback
Şimdi Bmw 2002 tarihçesi içinde benim için en önemli noktaya geldik. 1973
sonlarında Frankfurt Motor Show fuarında Bmw Avrupa’da üretilen ilk Turbo sport
sedan otomobilini tanıttı. Bmw 2002 Turbo 1.990 cc hacmine rağmen Turbo
beslemeli motoru kugelfischer yakıt enjeksiyon sistemi ile 170 Hp. gücünde
harika bir otomobildi. Fakat 1973 yılında patlak veren petrol krizi yüzünden
sadece 1.672 adet üretildi…
Bmw
2002 Turbo
Bmw
2002 Tarihçesi 2002 Turbo
Bu arada şunu da hatırlatmak isterim ki Bmw 2002 Turbo’nun M31 (M10 Serisi)
Turbo motoru, Bmw’nin M motorlarının atasıdır…
Bmw
2002 Turbo M10 Motoru
1974 yılında Bmw 2002 Amerikan versiyonları, zorunlu Amerikan yasaları
neticesinde uzun tamponlar ile ve park lambaları ile farklı bir görünüme
büründü.
1974
– 1975 Bmw 2002 Amerikan versiyon
1975 yılında Bmw 2002 üretimi tamamen durdu ve yerini Bmw 3 Serisi E21
kasaya bıraktı. Şimdi yazıma son vermeden Bmw 2002 modelinin ikinci el
piyasalarından söz etmek istiyorum. Avrupa da Bmw 2002 modelleri aracın
kondisyonuna göre 2.000 Euro ile 25.000 Euro arasında fiyatlanırken, Bmw 2002
Turbo modellerinde bu rakam 150.000 Euro’ya kadar çıkabilmektedir.
Bmw
2002 Piyasası
Ülkemizde ise maalesef ikinci el piyasasında 2002 modellerine rastlamak
artık pek mümkün olmuyor. Bir kaç sene öncesine kadar bir iki tane araç vardı
ama onlarda komple restorasyona ihtiyacı olan araçlardı. Satışta olmasa da
müzelerde ve kullanıcılarda temiz araçlar var ama onlarda çok büyük adetlerde
değil. Keşke zamanında bu araçların kıymetini bilebilseydik…
Bmw araçlarına merakınız varsa Bmw E30 Tarihçesi başlıklı yazımda
ilginizi çekebilir.
Bmw 2002 Tarihçesi 2002 ti
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder