Bugün sizlere BMW markasının bir
zamanlar Ülkemizde de çok sevilen bir modeli olan E21 BMW Tarihçesi ni
anlatmaya çalışacağım her ne kadar ülkemizde artık bu araçlardan çok fazla
kalmasada özellikle benim yaşındakilerin gençliğinde önemli bir yeri olan bu
BMW klasiğinin tarihçesine ve özelliklerine hep birlikte göz atalım.
E21 BMW Tarihçesi
E21 BMW Top Cabriolet By Baur
1975 yılından 1983 yılına kadar
BMW’nin orta sınıfına temsil eden 3 serisinin yeni modeli olan BMW E21 sadece
iki kapı sedan ve Baur Cabriolet diye geçen yarım Cabrio modeli ile
üretilmiştir. Öncesinde üretilen BMW 02 Serisinden sonra daha çağdaş bir tasarım anlayışına sahip
olan BMW E21 serisi, otomobil tarihinde Compact serisi otomobillerin ve 3
Serisinin başlangıcını temsil etmektedir.
BMW 02 Serisi 1966 – 1977 E21 Öncülü
BMW E30 E21 Ardılı 1983 – 1991
BMW e21 serisinin tasarımı Paul Bracq başkanlığında bir tasarım ekibi
tarafından dizayn edildi. Eski modellerine nazaran daha Compact ve modern
çizgilere sahip olan BMW e21 serisinde düşük hacimli motorlara sahip olan
modellerinde tek far kullanılırken, 2.0L ve üstü modellerinde çift
yuvarlak farlar kullanılarak büyük hacimli motora sahip araçların daha
belirgin hale gelmesi hedeflenmiştir.
E21 BMW 315 316 318 318i Tek Far
E21 BMW 320/4 320/6 320i 323i Çift Far
BMW E21 serisinde kasa kodu
olarak kullanılan rakamlarda ilk rakam 3 serisine diğer iki rakam ise motor
hacmine işaret etmektedir Bu kodları yanında bulanan (i) işareti Enjektörlü
motorları, diğer araçların ise karbüratörlü olduğunu belitmekyeydi.
E21 BMW Tarihçesi
BMW E21 History Assembly line Üretim Hattız
BMW e21 serisinde 1978 yılında tip
kodunun yazlığı zemindeki siyah bölüm kaldırıldı ön koltuk tasarımları
iyileştirildi ve emniyet kemerlerinin tokaları yeni bir tasarım aldı.
E21 BMW İlk Seri Kokpit
E21 BMW İlk Seri Döşemeleri
1979 sonlarına doğru BMW E21
serisi 1980 model yılı ile ufak bir facelift geçirdi, krom kaplamalı dış
aynaların yerine ön yan cama Entegre edilen siyah kaplamalı elektrikle çalışan
dış aynalar takıldı aracın yürüyen aksamında bir takım çok belli olmayan
iyileştirmelerin yanında yeniden tasarlanmış bir orta konsül uygulanmaya
başladı. 1980 yılında yapılan değişikliklerden biride ön tamponun alt
kısmındaki bölümün çift şerit şeklinde yeni bir tasarım ayrıntının eklenmesi
oldu.
E21 BMW 1980 ve sonrası Facelift Kokpit
E21 BMW 1980 ve sonrası Facelift Döşemeleri
1980 yılına kadar BMW e21
serisinde sadece bir tane iç döşeme seçeneği varken 1981 model yılından
itibaren farklı seçeneklerde döşeme detayları eklendi 6 silindirli modellerde
ise daha yüksek kaliteli döşeme kumaşları ve seçenekleri vardı BMW 3.20 serisinde
Takometre kullanılmaya başlandı.
E21 BMW İlk Seri
E21 BMW Facelift 1980
BMW E21 serisinin 1975
yılından itibaren fabrika çıkış fiyatı 3.16 serisinde 13.600 DM, 3.18 serisinde
14.420 DM, 3.20 serisinde 15.330 DM 3.20i serisinde ise 17.400 DM fabrika
çıkışı fiyatları ile satışa sunulmaktaydı bu rakamlar günümüz fiyatları ile
18.000 ile 23.000 Euro arasındaki rakamlara karşılık gelmekteydi.
E21 BMW Tarihçesi
BMW E21 Motor ve Teknik Özellikleri
BMW E21 serisinin motor seçeneklerine
baktığımızda 9 ayrı motor versiyonu ile üretildiğini görmekteyiz, Getrag 4 ve
Gertag 5 ileri manuel, ZF 3 ileri otomatik vites seçenekleri sunulan, E21’in
süspansiyon sisteminde önde Mc Pherson ve arkada bağımsız yarı arka kollar
kullanılırken. Frenlerinde ise önde disk, arkada kampanalı frenler
uygulandı. E21 BMW
motorlarının teknik özelliklerine hepbirlikte bakalım:
BMW E21 Motor ve Teknik Özellikleri
Yakıt Tüketimi
BMW E21 Motor ve Teknik Özellikleri
Bmw E21 318 M10 Motoru
Bmw E21 320/6 M20 Motoru
BMW e21 serisinin ihracat
modellerine baktığımızda ise 1979 sonlarına doğru ABD pazarı için üretilen
3.20i serisi modellerini görmekteyiz bu araçlar 110 HP ile 101 HP arasında
değişen motor varyasyonlarına ve Amerikan normlarındaki özel tamponlara sahipti.
E21 BMW Amerikan Versiyonu
BMW e21 serisinin özel
modellerine baktığımızda ise Alpina, AC Schnitzer gibi modifiye firmaları ile
birlikte üretilen modelleri görmekteyiz. Şimdi E21 BMW Serisinin Özel modellerine bakalım.
E21 BMW ALPINA C1 2.3 170 Hp
E21 BMW ALPINA B6 2.8 200 Hp – 218 Hp
E21 BMW Schnitzer 323i Turbo 200 Hp
E21 BMW H&B BMW 320i Turbo (Hardy & Beck) 165
Hp USA
E21 BMW Top Cabrio By Baur
E21 BMW Hartge 323i RS 180 Hp ve 335i 240 Hp
E21 BMW MK Motorsport (Autohaus Krankenberg)
BMW 320/4 MK : 125-155 HP
BMW 320/6 MK : 137-163 HP
BMW 320 MK 60 / 3A : 148 HP
BMW 323i MK 66/2 66/3 : 180-200 HP
BMW E21 Top Cabrio By Baur ( 4.595 Adet )
E21 BMW 320i Turbo Group 5 / 600 Hp
BMW E21 serisinin üretiminin
sonlarına doğru 2 adet özel modelinin olduğunu görüyoruz bunların 1
tanesi Edition
E 318i 3.20 ve
323i motorlarında, Edition
S serisinde ise
323i motor versiyonları ile üretildiğini bu araçların süet kumaşlı koltuklara
hafif alaşım jantlara gövde rengi boyanmış dış aynalara ve spor direksiyon
sahip olduğunu görüyoruz. Bunların dışında Spors Edition S modelinde BBS ön ve arka spoiler ve
şartların yanı sıra Recaro spor koltukları 5 vitesli şanzıman ve spor
direksiyon simidi ile donatılmış olduğunu görüyoruz.
E21 BMW Edition E – Edition S
E21 BMW Edition E
E21 BMW Edition S
BMW 1982 yılında sadece Batı Avrupa
pazarında satışa sunduğu Edition M 320 ve 323i modelini satışa sundu bu araçlarda sadece
Dış M paketi vardı, motor ve süspansiyonlarında herhangi bir fark yoktu.
E21 BMW Editon M
Özel araçların sonuncusu olarak
bahsetmek isteğim model 1981-1982 yıllarında Avustralya pazarında satışa
sunulan ve döneminin ünlü sigara firması JPS – John Player Special Limited Edition modelidir. Avustralya Touring
yarışlarında kullanılan 318i Turbo modeli ve 323i modellerinde altın JPS
şeritli siyah, C sütunlarında JPS çıkartmaları, üretim numaralı çizgi plakası,
JPS korna butonu, kilitli diferansiyel, Bilstein amortisörler, Motorsport
alçtma yayları (-25mm), siyah kumaş Recaro spor koltuklar, Motorsport derin ön
spoyler, süet üç kollu spor direksiyon, sunroof, BBS / Mahle orijinal 7 × 13
”altın merkezleri hafif alaşım jantlar ile üretildi.
E21 BMW 318i Turbo JPS
E21 BMW 323i JPS – John Player Special Limited Edition
BMW E21 serisi 1975 yılından 1983
yılına kadar 1364039 adet üretilerek üretim bandında ki yerini 1982 nin
sonlarında piyasaya sürülen BMW E30 modeline bıraktı. başarılı bir üretim
geçmişine sahip olan e21 serisi özellikle 80’li yıllarda ülkemizde çok popüler
olan gençlerin ve orta yaşlı kesimin zevkle bindiği Compact bir
otomobildi. Maalesef BMW E21 serisi artık ülkemizde çok nadir an
bulunabilen bir otomobil haline geldi birçok modelde olduğu gibi bu
araçların da değerini olması gerektiği gibi bilemedik Sağlıcakla kalın…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder