Aslında bu tarihçe yazımı başta, Fiat 131 Mirafiori & Murat 131 Tarihçesi olarak hazırlamayı planlamıştım, konu hakkında okumalara başlayınca bu yazının fazla uzayacağından endişelendim. Bu yüzden Fiat 131 Mirafiori Tarihçesi olarak iki ayrı bölümde yazmanın daha doğru olacağını düşündüm. Nasip olursa bu yazıdan sonra da Murat 131 Tarihçesi ile devam etmeyi planlıyorum.
Fiat 124
Fiat
124 Tarihçesi başlıklı
yazımda uzun uzun anlattığımız Fiat 124 modelinden sonra, Fiat tarafından yeni
bir model olarak Fiat 131 Mirafiori modeli, o yıllardaki petrol krizi döneminde
ekonomik bir model olarak pazara sunulmuştu. 1974 yılının Ekim ayında tanıtılan bu yeni araç aynı zamanda düşük
eksantrik milinin dişli bir kayış tarafından tahrik edildiği OHV motorlu ilk araçtı.
1. Seri Fiat 131 Mirafiori
1974-1978
Fiat 131 Mirafiori Tarihçesi Çift Yuvarlak Farlar
1974 yılında üretim bandına alınan
Fiat 131 Mirafiori iki ve dört kapılı notchback sedan ve beş kapılı steyşın
vagon modellerini kapsayan üç kasa versiyonu ve 1.3 L. 1.6 L. iki motor
seçeneği ile satışa sunuldu.
Fiat 131 Mirafiori Tarihçesi 2 Door 2 Kapı
Fiat 131 Mirafiori Tarihçesi 4 Door 4
Kapı
Fiat 131 Mirafiori 5 Door Familiare
İlk seri Fiat 131 Mirafiori
standart modelde dikdörtgen veya çift yuvarlak farlara ve 90 derece döndürülmüş
T şeklinde stop lambalarına ( Bizde günümüzde T Stop diye bilinir.) sahipti.
Fiat 131 Mirafiori Dikdörtgen Farlar
Fiat 131 Mirafiori T stop lambaları
Fiat 131
Mirafiori Tarihçesi ‘ne
baktığımızda şu model uzantıları ile üretildiğini görüyoruz;
- Fiat 131 Mirafiori
- Fiat 131 S Mirafiori
- Fiat 131 Mirafiori CL
- Fiat 131 Mirafiori Süper
- Fiat 131 Supermirafiori
- Fiat 131 Gala Mirafiori (özel üretim)
- Fiat 131 Yarış / Spor
- Fiat 131 Abarth Rally
- Fiat 131 Volumetrico Abarth
- Fiat 131 Volumetrico Yarış Abarth
- Fiat 131 Mirafiori L
Fiat 131 Mirafiori iç görünüm
Fiat 131 Mirafiori iç görünüm
Fiat 131
Mirafiori modellerinin
motorlarına gelince, on adet benzinli, iki adet dizel motor seçeneği
sunulmuştu. Standart modellerde dört ileri manuel şanzımana ilaveten ekstra
ücret ile beş ileri manuel şanzıman ve yine ekstra ücret ile üç ileri GMC
otomatik şanzıman seçeneğide bulunuyordu.
Fiat Abarth 131 Rally Corsa 1976–1981 2 L. 140 Hp.
Fiat 131 Mirafiori Motor ve Teknik
Özellikleri
- 1.3 L. 1297-1301 cc. : 48 kW / 65 hp (dış
pazar)
- 1.3 L. 1297-1301 cc. : 40 kW / 55 hp (Alman
pazarı)
- 1.4 L. 1367 cc. : 51 kW / 70 hp (CL)
- 1.4 L. 1367 cc. : 55 kW / 75 hp (Süper, Supermirafiori)
- 1.6 L. 1585 cc. : 55 kW / 75 hp (CL)
- 1.6 L. 1585 cc. : 63 kW / 85 hp (süper)
- 1.6 L. 1585 cc. : 71 kW / 98 hp (Süper, Supermirafiori)
- 2.0 L. 1995 cc. : 83 kW / 113 hp (süper)
- 2.0 L. 1995 cc. : 85 kW / 115 hp (Yarış, Spor)
- 2.0 L. : 1995 cc. 103 kW / 140 hp (Abarth Rally, Volumetrico Abarth)
- 2.0 L. 1995 cc. : 44 kW / 60 hp (süper) ( SOFIM 8140 motor ) Dizel
- 2.5 L. 2445 cc. : 53 kW / 72 hp (süper) (SOFIM 8140 motor) Dizel
Fiat 131 Mirafiori USA Versiyon 1775-1978
Fiat 131 Mirafiori USA Versiyon
1775-1978
Fiat Abarth 131 Rally 1976–1978
2. Seri Fiat 131 Mirafiori
1978-1981
1978 yılının Mart ayında Fiat 131 Mirafiori modeli facelift yani makyajdan geçti. Bu makyajda ön ve arka kaputtaki oluklu
tasarım yerini düz bir kaput formuna bırakırken, büyük dikdörtgen farlara ve
spor modellerde biri büyük biri küçük çift far tasarımına geçildi. Arka kısımda
ise dikdörtgen formunda daha büyük stopları kullanılmaya başlanırken, Mirafiori
modelindeki nikelaj tampon tasarımına ilaveten, Süpermirafiori modellerinde
sağlam plastik tamponlar kullanılmaya başladı.
Fiat 131 Mirafiori Facelift Yeni Makyaj 1978-1981
Fiat 131 Süpermirafiori Facelift Yeni
Makyaj 1978-1981
Fiat 131 Süpermirafiori Facelift Yeni
Makyaj 1978-1981
Fiat 131 Süpermirafiori 2 Door 2 Kapı
Racing Facelift Yeni Makyaj 1978-1981
Fiat 131 Süpermirafiori Dizel Facelift
Yeni Makyaj 1978-1981
Yeni Fiat 131
Mirafiorinin iç
tasarımda direksiyon ön torpido tasarımı tamamen değirken, koltuklar ve
başlıklar genişledi.
Fiat 131 Süpermirafiori Facelift Yeni Makyaj iç
görünüm 1978-1981
Fiat 131 Süpermirafiori Facelift Yeni
Makyaj 2 Kapı iç görünüm 1978-1981
Bu arada yeni Fiat 131 Mirafiori modellerinin steyşın vagon
modelleri 1978 yılından itibaren ” Panorama ” adı ile anılmaya başlandı.
Fiat 131 Mirafiori Panorama Facelift Yeni Makyaj iç
görünüm 1978-1981
Yeni makyaj ile birlikte Fiat 131 Mirafiori modellerinde OHV motorlar kullanılmaya devam edilirken, Fiat 131 Süpermirafiori 1300TC ve 1600TC modellerinde üstten çift eksantrikli DOCH sitemi ile çalışan yeni tip motorlar
kullanılmaya başlandı.
Fiat 131 Süpermirafiori Facelift Yeni Makyaj 2 Kapı
1978-1981
3. Seri Fiat 131 Mirafiori
1981-1984
Fiat 131
Mirafiori modellerinin 3. Serisi 1981 yılının Nisan ayında piyasaya sürüldü. Dıştan bakttığımızda bu
araçlarda yanlarda kullanılan panel çıtalarıdır. Bu çıtalar Mirafiori
modellerinde ince, Süpermirafiori modellerinde ise daha kalındır. Aracın ön
tasarımında fazla bir değişiklik olmazken, arka panel ve stop tasarımı daha dar
dikdörtgen stop lambası tasarımına geçildi.
Fiat 131 Mirafiori 3. Seri 1981-1984
Fiat 131 Süpermirafiori 3.Seri
1981-1984
Fiat 131 Panorama Super 1981–1984
3. Seri Fiat 131 Mirafiori
modellerinin iç tasarımında da ufak tefek değişikler oldu. Ayrıca elektrikli
camlar ve merkezi kilit gibi ekstra donanımlara sahip bir Süpermirafiori modeli
de üretildi.
Fiat 131 Mirafiori 3. Seri 1981-1984 İç görünüm
Fiat 131 Süpermirafiori 3. Seri
1981-1984 İç görünüm
Fiat 131 Mirafiori’nin üçüncü
serisinin motorlarında genel anlamda değişiklik olmazken, beş ileri vitesli
manuel şanzıman tüm araçlarda standart oldu. Bunun haricinde, Fiat 131
Supermirafiori Volumetrico Abarth gibi özel modeller üretime alındı.
Fiat 131 Supermirafiori Volumetrico Abarth
Fiat 131
Mirafiori modelli
ile Motorsporlarında bir çok başarıya imza attı.
Bunların en önemlisi, 1980 sezonunda, Walter Röhrl’ün , Fiat 131 Abarth Rally ile ilk defa dünya ralli
şampiyonu olmasıdır. Fiat 131 Mirafiori Abarth modellerinden
hoşlanıyorsanız, 1975 Fiat
Abarth SE031 V6 304 Hp! başlıklı yazımı da okumanızı öneririm.
Fiat Abarth 131 Rally Corsa, Christian Geistdörfer,
Walter Röhrl
Fiat Regata
Fiat 131
Mirafiori modeli
üretimine başlandığı 1974 yılından, üretimden kalktığı 1984 yılına kadar
üretilmiş, 1983 sonunda üretim bandındaki yerini Fiat Regata modeline bırmıştır. Fiat 131 Mirafiori modeli, Türkiye’de Tofaş tarafından
Fiat lisansı ile, Murat
131 markası
ile üretilirken, Seat tarafından da İspanya’da Fiat lisansı ile Seat 131 markası altında üretilmiştir. Fiat 131 Mirafiori modeli Fiat’ın başarılı bir modeli
olarak tarihteki yerini almıştır.
Murat 131 Türkiye
Seat 131 İspanya
Lütfen yorumlar kısmından
deneyimlerinizi ve fikirlerinizi bizimle paylaşınız, alttaki linki tıklayarak bir kaç dakikanızı
ayırabilirseniz çok sevinirim.
Fiat 131 Mirafiori Tarihçesi
Aslında bu tarihçe yazımı
başta, Fiat 131
Mirafiori & Murat 131 Tarihçesi olarak hazırlamayı planlamıştım, konu hakkında
okumalara başlayınca bu yazının fazla uzayacağından endişelendim. Bu
yüzden Fiat 131
Mirafiori Tarihçesi olarak iki ayrı bölümde yazmanın daha doğru olacağını düşündüm. Nasip
olursa bu yazıdan sonra da Murat 131 Tarihçesi ile devam etmeyi planlıyorum.
Fiat 124
Fiat
124 Tarihçesi başlıklı
yazımda uzun uzun anlattığımız Fiat 124 modelinden sonra, Fiat tarafından yeni
bir model olarak Fiat 131 Mirafiori modeli, o yıllardaki petrol krizi döneminde
ekonomik bir model olarak pazara sunulmuştu. 1974 yılının Ekim ayında tanıtılan bu yeni araç aynı zamanda düşük
eksantrik milinin dişli bir kayış tarafından tahrik edildiği OHV motorlu ilk araçtı.
1. Seri Fiat 131 Mirafiori
1974-1978
Fiat 131 Mirafiori Tarihçesi Çift Yuvarlak Farlar
1974 yılında üretim bandına alınan
Fiat 131 Mirafiori iki ve dört kapılı notchback sedan ve beş kapılı steyşın
vagon modellerini kapsayan üç kasa versiyonu ve 1.3 L. 1.6 L. iki motor
seçeneği ile satışa sunuldu.
Fiat 131 Mirafiori Tarihçesi 2 Door 2 Kapı
Fiat 131 Mirafiori Tarihçesi 4 Door
4 Kapı
Fiat 131 Mirafiori 5 Door Familiare
İlk seri Fiat 131 Mirafiori
standart modelde dikdörtgen veya çift yuvarlak farlara ve 90 derece döndürülmüş
T şeklinde stop lambalarına ( Bizde günümüzde T Stop diye bilinir.) sahipti.
Fiat 131 Mirafiori Dikdörtgen Farlar
Fiat 131 Mirafiori T stop lambaları
Fiat 131
Mirafiori Tarihçesi ‘ne
baktığımızda şu model uzantıları ile üretildiğini görüyoruz;
- Fiat 131 Mirafiori
- Fiat 131 S Mirafiori
- Fiat 131 Mirafiori CL
- Fiat 131 Mirafiori Süper
- Fiat 131 Supermirafiori
- Fiat 131 Gala Mirafiori (özel üretim)
- Fiat 131 Yarış / Spor
- Fiat 131 Abarth Rally
- Fiat 131 Volumetrico Abarth
- Fiat 131 Volumetrico Yarış Abarth
- Fiat 131 Mirafiori L
Fiat 131 Mirafiori iç görünüm
Fiat 131 Mirafiori iç görünüm
Fiat 131
Mirafiori modellerinin
motorlarına gelince, on adet benzinli, iki adet dizel motor seçeneği
sunulmuştu. Standart modellerde dört ileri manuel şanzımana ilaveten ekstra
ücret ile beş ileri manuel şanzıman ve yine ekstra ücret ile üç ileri GMC
otomatik şanzıman seçeneğide bulunuyordu.
Fiat Abarth 131 Rally Corsa 1976–1981 2 L. 140 Hp.
Fiat 131 Mirafiori Motor ve Teknik
Özellikleri
- 1.3 L. 1297-1301 cc. : 48 kW / 65 hp (dış
pazar)
- 1.3 L. 1297-1301 cc. : 40 kW / 55 hp (Alman
pazarı)
- 1.4 L. 1367 cc. : 51 kW / 70 hp (CL)
- 1.4 L. 1367 cc. : 55 kW / 75 hp (Süper, Supermirafiori)
- 1.6 L. 1585 cc. : 55 kW / 75 hp (CL)
- 1.6 L. 1585 cc. : 63 kW / 85 hp (süper)
- 1.6 L. 1585 cc. : 71 kW / 98 hp (Süper, Supermirafiori)
- 2.0 L. 1995 cc. : 83 kW / 113 hp (süper)
- 2.0 L. 1995 cc. : 85 kW / 115 hp (Yarış, Spor)
- 2.0 L. : 1995 cc. 103 kW / 140 hp (Abarth Rally, Volumetrico Abarth)
- 2.0 L. 1995 cc. : 44 kW / 60 hp (süper) ( SOFIM 8140 motor ) Dizel
- 2.5 L. 2445 cc. : 53 kW / 72 hp (süper) (SOFIM 8140 motor) Dizel
Fiat 131 Mirafiori USA Versiyon 1775-1978
Fiat 131 Mirafiori USA Versiyon
1775-1978
Fiat Abarth 131 Rally 1976–1978
2. Seri Fiat 131 Mirafiori
1978-1981
1978 yılının Mart ayında Fiat 131 Mirafiori modeli facelift yani makyajdan geçti. Bu makyajda ön ve arka kaputtaki oluklu
tasarım yerini düz bir kaput formuna bırakırken, büyük dikdörtgen farlara ve
spor modellerde biri büyük biri küçük çift far tasarımına geçildi. Arka kısımda
ise dikdörtgen formunda daha büyük stopları kullanılmaya başlanırken, Mirafiori
modelindeki nikelaj tampon tasarımına ilaveten, Süpermirafiori modellerinde
sağlam plastik tamponlar kullanılmaya başladı.
Fiat 131 Mirafiori Facelift Yeni Makyaj 1978-1981
Fiat 131 Süpermirafiori Facelift
Yeni Makyaj 1978-1981
Fiat 131 Süpermirafiori Facelift
Yeni Makyaj 1978-1981
Fiat 131 Süpermirafiori 2 Door 2
Kapı Racing Facelift Yeni Makyaj 1978-1981
Fiat 131 Süpermirafiori Dizel
Facelift Yeni Makyaj 1978-1981
Yeni Fiat 131
Mirafiorinin iç
tasarımda direksiyon ön torpido tasarımı tamamen değirken, koltuklar ve
başlıklar genişledi.
Fiat 131 Süpermirafiori Facelift Yeni Makyaj iç
görünüm 1978-1981
Fiat 131 Süpermirafiori Facelift
Yeni Makyaj 2 Kapı iç görünüm 1978-1981
Bu arada yeni Fiat 131 Mirafiori modellerinin steyşın vagon
modelleri 1978 yılından itibaren ” Panorama ” adı ile anılmaya başlandı.
Fiat 131 Mirafiori Panorama Facelift Yeni Makyaj iç
görünüm 1978-1981
Yeni makyaj ile birlikte Fiat 131 Mirafiori modellerinde OHV motorlar kullanılmaya devam edilirken, Fiat 131 Süpermirafiori 1300TC ve 1600TC modellerinde üstten çift eksantrikli DOCH sitemi ile çalışan yeni tip motorlar
kullanılmaya başlandı.
Fiat 131 Süpermirafiori Facelift Yeni Makyaj 2 Kapı
1978-1981
3. Seri Fiat 131 Mirafiori
1981-1984
Fiat 131
Mirafiori modellerinin 3. Serisi 1981 yılının Nisan ayında piyasaya sürüldü. Dıştan bakttığımızda bu
araçlarda yanlarda kullanılan panel çıtalarıdır. Bu çıtalar Mirafiori
modellerinde ince, Süpermirafiori modellerinde ise daha kalındır. Aracın ön
tasarımında fazla bir değişiklik olmazken, arka panel ve stop tasarımı daha dar
dikdörtgen stop lambası tasarımına geçildi.
Fiat 131 Mirafiori 3. Seri 1981-1984
Fiat 131 Süpermirafiori 3.Seri
1981-1984
Fiat 131 Panorama Super 1981–1984
3. Seri Fiat 131 Mirafiori
modellerinin iç tasarımında da ufak tefek değişikler oldu. Ayrıca elektrikli
camlar ve merkezi kilit gibi ekstra donanımlara sahip bir Süpermirafiori modeli
de üretildi.
Fiat 131 Mirafiori 3. Seri 1981-1984 İç görünüm
Fiat 131 Süpermirafiori 3. Seri
1981-1984 İç görünüm
Fiat 131 Mirafiori’nin üçüncü
serisinin motorlarında genel anlamda değişiklik olmazken, beş ileri vitesli
manuel şanzıman tüm araçlarda standart oldu. Bunun haricinde, Fiat 131
Supermirafiori Volumetrico Abarth gibi özel modeller üretime alındı.
Fiat 131 Supermirafiori Volumetrico Abarth
Fiat 131
Mirafiori modelli
ile Motorsporlarında bir çok başarıya imza attı.
Bunların en önemlisi, 1980 sezonunda, Walter Röhrl’ün , Fiat 131 Abarth Rally ile ilk defa dünya ralli
şampiyonu olmasıdır. Fiat 131 Mirafiori Abarth modellerinden
hoşlanıyorsanız, 1975 Fiat
Abarth SE031 V6 304 Hp! başlıklı yazımı da okumanızı öneririm.
Fiat Abarth 131 Rally Corsa, Christian Geistdörfer,
Walter Röhrl
Fiat Regata
Fiat 131
Mirafiori modeli
üretimine başlandığı 1974 yılından, üretimden kalktığı 1984 yılına kadar
üretilmiş, 1983 sonunda üretim bandındaki yerini Fiat Regata modeline bırmıştır. Fiat 131 Mirafiori modeli, Türkiye’de Tofaş tarafından
Fiat lisansı ile, Murat
131 markası
ile üretilirken, Seat tarafından da İspanya’da Fiat lisansı ile Seat 131 markası altında üretilmiştir. Fiat 131 Mirafiori modeli Fiat’ın başarılı bir
modeli olarak tarihteki yerini almıştır.
Murat 131 Türkiye
Seat 131 İspanya
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder