Fiat Tempra & Tofaş Tempra Tarihçesi oldukça zor bir konu, bu konuda özellikle Türkiye üretimi ile ilgili doğru kaynak bulmak oldukça zor. Yıllarca Türkiye’de üretilen bir modelin hakkında üreticisinden bilgi edinebilmek neredeyse imkansız gibi. Tüm bu zorluklara rağmen ben elimden geldiğince Tempra Tarihçesi, üretim serüveni, motor teknik özellikleri gibi konularda sizleri bilgilendirmeye çalışacağım.
Fiat Tempra Prototipi
Tempra, İtalyanca’da “Tempera” anlamına gelir, yani Sedan’ın sportifliğini ima eden güçlü bir öfkeye sahip
olan kişidir. Fiat Tipo Tre, “Tip 3”, 1990 yılında Avrupa’da ilk kez piyasaya
sürülecek olan Fiat Tempra’nın ilk tasarımıydı. I.DE.A Enstitüsü tarafından tasarlanan Tempra, Avrupa’da
Regata’nın yerini alacaktı. Fiat Tempra 0.28’lik bir sürtünme katsayısına sahipti bu oran döneme göre oldukça iyi bir
değerdi.
Fiat Tempra 1990
Fiat Tempra modeli İtalya’da 1989
Kasımında 1990 model yılı ile piyasaya sürüldü ve 1998 model yılına kadar
üretimde kaldı. Avrupa Tempra, Dizel versiyonlar, daha basit iç mekan, katlanır
arka koltuk, yan flaşörler, farklı bagaj kapağı ve ayrıca arka silecek ve far
yıkama seçeneği de dahil olmak üzere 1.4’ten 1.9’a kadar daha ürkek motorlara
sahipti, hatta Sedan olsa bile. Dijital bir gösterge paneli olsa bile,
Avrupa Tempra’nın Tupiniquim Tempra gibi lüks bir otomobil olması için bu
yeterli değildi.
Fiat Tempra 1990
1995 başında ufak bir makyaj
geçiren İtalyan Fiat Tempra asıl büyük makyajını 1996 yılında geçirdi. Tempra,
görünümünü biraz değiştiren ve çok eleştirilen far aydınlatmasını iyileştiren
bir makyaj geçirdi. 1997 yılında, versiyonlar 14” jantlı SX 8v ve 16V, 15”
jantlı HLX 16V ve Turbo Stile olarak değiştirildi. HLX 97 ve Turbo Stile
97 modelleri, şimdiye kadar piyasaya sürülen en lüks modeller olarak kabul
ediliyor.
Fiat Tempra 1996
1998 yılında, bunca yıl satışlardan
sonra zaten yorgun düşen Tempra veda ediyordu ve yerini Fiat Marea
alacaktı. Fiat, son yılı için son yeniden şekillendirmesini yaptı:
tamponlar, iç renkler, dış kaplamalar ve kapı kolları. Son modelde Taksicilere
özel indirimli “City” isimli bir versiyonu da vardı. Bu piyasaya sürülen
son Tempra modeliydi ve çok az satıldı.
Fiat Tempra 1998
Fiat Tempra modeli 1991 yılından
itibaren Brezilya, Türkiye ve Mısır gibi Ülkelerde 2001 yılına kadar üretimde
kaldı. Türkiye’de 1990 yılında başlayan Tofaş Tempra üretimi 1999 model yılına
kadar sürdü. 1993 yılında 1.000.000’uncu Tempra TOFAŞ tarafından üretildi. 1995
yılında ise Tofaş Tempra modeli ile ilk büyük ölçekli ihracatını
gerçekleştirdi.
1.000.000. Tofaş Tempra 1993 – İlk büyük çaplı Tofaş Tempra ihracatı 1995
Tofaş’ın
50 Yıllık Yolculuğu kitabı belkide fabrika
tarafında yayınlanan tek kaynak, bu kaynaktan noktasına virgilüne
dokunmadan Tempra ile ilgili kısımları sizlere aktarmak istiyorum;
“Otomobili Almanlar Fransizlar
kullandı. Amerikalılar seri üretime başladı. Otomobilde ilk seri üretim 1908’de
Henry Ford’un meşhur T Modeli Ford’uyla başladı ve 1927 yılına kadar geçen 19
yıllık süre içinde 15 milyon adet otomobil üretilebildi. Niye 1927 diyorum?
1927 önemli bir yıldır. Çünkü o yıl ben doğdum!…” Tofaş’ın 1990 yılında
piyasaya sunduğu Fiat Tempra’nın tanıtım günü Can Kıraç, yaptığı konuşmaya bu cümlelerle başlamıştı.
Fiat Tempra SW 1993
Her zamanki gibi mizah ve bilgi
doluydu ifadesi… Italya’da ve Avrupa piyasalarında 1990 yılında yollara çıkmış
olan Tempra’nın üretimi, Italya’da ve Tofaş’ta aynı zamanda başlıyordu;
otomobilin Türkiye’deki üretimine, Avrupa pazarına sunumundan sadece birkaç ay
sonra girişildi. Bu, Türkiye pazarının küresel anlamda önem kazanmaya
başladığının ilk işaretiydi. Tofaş için çok önemli bir adımdı.
Fiat Tempra SW 1990
Çünkü 1990’lar, daha ilk yılından
itibaren, otomobil piyasasında önemli değişiklikler ve gelişmelerle yaşanmaya
başlamıştı. Tempra Tofaş’ın, hem tasarımıyla hem de teknolojik
farklılıklarıyla, bu değişimlerle mücadele edecek ilk silahıydı. Can Kıraç’ın 15.
yıl töreninde rekabetle ilgili söyledikleri, belki de Tempra’yla başlayan
hareketin habercisi gibiydi. ( Kitapta anılara dayanan bir anlatım olduğun
sizleri fazla sıkmak istemiyorum.)
Fiat Tempra 2 Kapı ( Brezilya üretimi. ) 1993
Tempra’nın üretimi ile Tofaş
fabrikası çağın getirdiği yeniliklere ayak uydurmaya başlamıştı. Eskiden elle
yapılan tasarım çalışmalarına destek olacak CADAM Bilgisayarı alınarak yeni
çalışmalar yapıldı. ( Gerçi Tempra tasarımı zaten İtalyan Mühendisleri tarafından
yaılmıştı. )
Fiat Tempra SW 4X4 1992
Türk üretimi 16 valfli Tempra,
Avrupa’nın geri kalanında satılmadı; station vagon karoseriyle de mevcut olan
Tempra 148 PS (109 kW) gücünde motora sahipti. Türkiye’de satılan
donanım paketleri kabaca şu şekildeydi: S, SX, SX A, SX AK,2.0 ie,2.0 ie
16v,1.6 SW,’ şeklindedir. Tempra’nın karoser seçenekleri Sedan ve Station
Wagon’dur.
Fiat Tempra İç Görünüm
Fiat Tempra kullanıcıları aracı
sıfir aldıkladrında oldukça memnun kaldılar. Ama günümüzde alınacak Kullanılmış
bir Tempra için aynı şeyi söylemek çok da kolay değil. Tofaş’ın Kuş serisinin
sorunsuz kullanımına alışan kişiler için, Tempra sorunlu bir araç ünvanını
elinde bulundurmaktadır. Tabii ki bu tamamen genele yayılamaz. Neticede Tofaş Tempra üretimi boyunca 112.218 adet
üretildi. Bu araçların 40.000 adedi
Yurtdışına ihraç edildi. Bu makalemize Tempranın Motor ve Teknik Özellikleri ile son verelim. Kalın sağlıcakla…
Fiat Tempra & Tofaş Tempra Motor Teknik Özellikleri / Fiat Tempra &
Tofaş Tempra Tarihçesi
Fiat Tempra Benzinli Motor Teknik Özellikleri
Fiat Tempra İç görünümü
Fiat Tempra Dizel Motor Teknik Özellikleri
Yazılarımdan daha kolay haberdar
olmak için Bloğuma Abone olabilirsiniz böylelikle yeni yazılarım otomatik
olarak mail kutunuza iletilebilecektir. Ayrıca yazı aralarında bulunan ticari
paylaşımlardan bir iki tanesini ziyaret ederseniz varlığımızı sürdürmemize
ufakta olsa bir destekte bulunmuş olacaksınız. Bu konudaki hassasiyetiniz için
şimdiden teşekkür ederim…
Fiat Tempra & Tofaş Tempra
Tarihçesi
Fiat Tempra & Tofaş Tempra
Tarihçesi oldukça zor bir konu, bu konuda özellikle Türkiye üretimi ile ilgili
doğru kaynak bulmak oldukça zor. Yıllarca Türkiye’de üretilen bir modelin
hakkında üreticisinden bilgi edinebilmek neredeyse imkansız gibi. Tüm bu
zorluklara rağmen ben elimden geldiğince Tempra Tarihçesi, üretim serüveni,
motor teknik özellikleri gibi konularda sizleri bilgilendirmeye çalışacağım.
Fiat Tempra Prototipi
Tempra, İtalyanca’da “Tempera” anlamına gelir, yani Sedan’ın sportifliğini ima eden güçlü bir öfkeye sahip
olan kişidir. Fiat Tipo Tre, “Tip 3”, 1990 yılında Avrupa’da ilk kez piyasaya
sürülecek olan Fiat Tempra’nın ilk tasarımıydı. I.DE.A Enstitüsü tarafından tasarlanan Tempra, Avrupa’da
Regata’nın yerini alacaktı. Fiat Tempra 0.28’lik bir sürtünme katsayısına sahipti bu oran döneme göre oldukça iyi bir
değerdi.
Fiat Tempra 1990
Fiat Tempra modeli İtalya’da 1989
Kasımında 1990 model yılı ile piyasaya sürüldü ve 1998 model yılına kadar
üretimde kaldı. Avrupa Tempra, Dizel versiyonlar, daha basit iç mekan, katlanır
arka koltuk, yan flaşörler, farklı bagaj kapağı ve ayrıca arka silecek ve far
yıkama seçeneği de dahil olmak üzere 1.4’ten 1.9’a kadar daha ürkek motorlara
sahipti, hatta Sedan olsa bile. Dijital bir gösterge paneli olsa bile,
Avrupa Tempra’nın Tupiniquim Tempra gibi lüks bir otomobil olması için bu
yeterli değildi.
Fiat Tempra 1990
1995 başında ufak bir makyaj
geçiren İtalyan Fiat Tempra asıl büyük makyajını 1996 yılında geçirdi. Tempra,
görünümünü biraz değiştiren ve çok eleştirilen far aydınlatmasını iyileştiren
bir makyaj geçirdi. 1997 yılında, versiyonlar 14” jantlı SX 8v ve 16V, 15”
jantlı HLX 16V ve Turbo Stile olarak değiştirildi. HLX 97 ve Turbo Stile
97 modelleri, şimdiye kadar piyasaya sürülen en lüks modeller olarak kabul
ediliyor.
Fiat Tempra 1996
1998 yılında, bunca yıl satışlardan
sonra zaten yorgun düşen Tempra veda ediyordu ve yerini Fiat Marea
alacaktı. Fiat, son yılı için son yeniden şekillendirmesini yaptı:
tamponlar, iç renkler, dış kaplamalar ve kapı kolları. Son modelde Taksicilere
özel indirimli “City” isimli bir versiyonu da vardı. Bu piyasaya sürülen
son Tempra modeliydi ve çok az satıldı.
Fiat Tempra 1998
Fiat Tempra modeli 1991 yılından
itibaren Brezilya, Türkiye ve Mısır gibi Ülkelerde 2001 yılına kadar üretimde
kaldı. Türkiye’de 1990 yılında başlayan Tofaş Tempra üretimi 1999 model yılına
kadar sürdü. 1993 yılında 1.000.000’uncu Tempra TOFAŞ tarafından üretildi. 1995
yılında ise Tofaş Tempra modeli ile ilk büyük ölçekli ihracatını
gerçekleştirdi.
1.000.000. Tofaş Tempra 1993 – İlk büyük çaplı Tofaş Tempra ihracatı 1995
Tofaş’ın
50 Yıllık Yolculuğu kitabı belkide fabrika
tarafında yayınlanan tek kaynak, bu kaynaktan noktasına virgilüne
dokunmadan Tempra ile ilgili kısımları sizlere aktarmak istiyorum;
“Otomobili Almanlar Fransizlar
kullandı. Amerikalılar seri üretime başladı. Otomobilde ilk seri üretim 1908’de
Henry Ford’un meşhur T Modeli Ford’uyla başladı ve 1927 yılına kadar geçen 19
yıllık süre içinde 15 milyon adet otomobil üretilebildi. Niye 1927 diyorum?
1927 önemli bir yıldır. Çünkü o yıl ben doğdum!…” Tofaş’ın 1990 yılında
piyasaya sunduğu Fiat Tempra’nın tanıtım günü Can Kıraç, yaptığı konuşmaya bu cümlelerle başlamıştı.
Fiat Tempra SW 1993
Her zamanki gibi mizah ve bilgi
doluydu ifadesi… Italya’da ve Avrupa piyasalarında 1990 yılında yollara çıkmış
olan Tempra’nın üretimi, Italya’da ve Tofaş’ta aynı zamanda başlıyordu;
otomobilin Türkiye’deki üretimine, Avrupa pazarına sunumundan sadece birkaç ay
sonra girişildi. Bu, Türkiye pazarının küresel anlamda önem kazanmaya
başladığının ilk işaretiydi. Tofaş için çok önemli bir adımdı.
Fiat Tempra SW 1990
Çünkü 1990’lar, daha ilk yılından
itibaren, otomobil piyasasında önemli değişiklikler ve gelişmelerle yaşanmaya
başlamıştı. Tempra Tofaş’ın, hem tasarımıyla hem de teknolojik
farklılıklarıyla, bu değişimlerle mücadele edecek ilk silahıydı. Can Kıraç’ın 15.
yıl töreninde rekabetle ilgili söyledikleri, belki de Tempra’yla başlayan
hareketin habercisi gibiydi. ( Kitapta anılara dayanan bir anlatım olduğun
sizleri fazla sıkmak istemiyorum.)
Fiat Tempra 2 Kapı ( Brezilya üretimi. ) 1993
Tempra’nın üretimi ile Tofaş
fabrikası çağın getirdiği yeniliklere ayak uydurmaya başlamıştı. Eskiden elle
yapılan tasarım çalışmalarına destek olacak CADAM Bilgisayarı alınarak yeni
çalışmalar yapıldı. ( Gerçi Tempra tasarımı zaten İtalyan Mühendisleri tarafından
yaılmıştı. )
Fiat Tempra SW 4X4 1992
Türk üretimi 16 valfli Tempra,
Avrupa’nın geri kalanında satılmadı; station vagon karoseriyle de mevcut olan
Tempra 148 PS (109 kW) gücünde motora sahipti. Türkiye’de satılan
donanım paketleri kabaca şu şekildeydi: S, SX, SX A, SX AK,2.0 ie,2.0 ie
16v,1.6 SW,’ şeklindedir. Tempra’nın karoser seçenekleri Sedan ve Station
Wagon’dur.
Fiat Tempra İç Görünüm
Fiat Tempra kullanıcıları aracı
sıfir aldıkladrında oldukça memnun kaldılar. Ama günümüzde alınacak Kullanılmış
bir Tempra için aynı şeyi söylemek çok da kolay değil. Tofaş’ın Kuş serisinin
sorunsuz kullanımına alışan kişiler için, Tempra sorunlu bir araç ünvanını
elinde bulundurmaktadır. Tabii ki bu tamamen genele yayılamaz. Neticede Tofaş Tempra üretimi boyunca 112.218 adet
üretildi. Bu araçların 40.000 adedi
Yurtdışına ihraç edildi. Bu makalemize Tempranın Motor ve Teknik Özellikleri ile son verelim. Kalın sağlıcakla…
Fiat Tempra & Tofaş Tempra Motor Teknik Özellikleri / Fiat Tempra &
Tofaş Tempra Tarihçesi
Fiat Tempra Benzinli Motor Teknik Özellikleri
Fiat Tempra İç görünümü
Fiat Tempra Dizel Motor Teknik Özellikleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder