Murat 124 Tarihçesi uzun zamandır yazmak istediğim fakat bir türlü fırsat bulamadığım otomobillerdendir. Benim yaşlarımda olupta hayatının bir köşesinde bu araç ile bir anısı olmayan kaç kişi vardır bilmiyorum? Askerden önce daha ehliyetim bile yokken akrabamızın Murat 124 ile Şirinevler’den Gedikpaşa’ya az gidip gelmedim.
Murat 124 Tarihçesi ilk Murat 124
Neyse ki Murat 124 Tarihçesini
yazmak bu güne kısmetmiş, bu konuyu bu kadar geçiktirmemin bir diğer nedeni de,
kendi üretimimiz olan bu yerli aracın ve ardılllarının hakkında doğru dürüst
kronolojik olarak bilgi alabileceğim bir kaynak bulamayaşım ve başvurduğum
yerlerden ise cevap alamayışım oldu. Fabrikası olan Akedemisi olan hatta iki
tane de Müzesi olan bir firmanın geçmişi ile ilgili bu bu kadar umursamaz oluşu
ne kadar üzücü öyle değil mi?
Murat 124 Tarihçesi
Allah’tan Tofaş’ın 50 Yılının
anlatıldığı bir kitap buldum da (Tofaş’ın 50 Yıllık Yolculuğu) en azından Murat 124 hakkında
az da olsa ilk elden bilgi sahibi olabildim, ama bu bilgiler daha çok model
tarihi değil şirket tarihi ile ilgili. Kuş serisinin model bilgileri için
yazılan şeylerin toplamı ise maalesef yeterli değil neyse ki bu da bir şeydir.
Ben yapı itibari ile öyle kulakdan dolma ve internette yazılan kaynağı belli
olmayan bilgiler ile çalışmayı sevmiyorum. Bu tarihçede de bloğumdaki tüm
makalelerde de kaynağı sağlam olmayan bir bilgiyi yazmam, aktarmam.
Murat 124 Fabrikası üretim hattı Assembly lines
Şimdi gelelim Murat 124 Tarihçesine… 1960’lı yılların ortalarında
Koç Holding Türkiye’de otomobil fabrikası kurmak için İtalyan otomobil
üreticisi Fiat ile görüşmelere başlayıp, 1966 yılından bu yana Fiat tarafından
üretilmekte olan Fiat Berlina modelinin Türkiye’de üretimi konusunda anlaşmaya
vardılar. Daha önce yayımladığım Fiat
124 Tarihçesi ‘ne BURADAN ulaşabilirsiniz.
1966 Yılı Fiat 124 Familiare & Berlina
1197cc 60 Hp
1969 yılında yapılan lisans
anlaşmalarından sonra Bursa’da Tofaş fabrikasının inşaatına başlanarak Murat
124’ün üretim hatları kuruldu. Tofaş’ın kurucusu Vehbi Koç, vizyoner bakış
açısını ve otomobil hakkındaki görüşlerini üstte paylaşmış olduğum şekilde
özetliyordu. Bu bakış açısı sayesindedir ki, otomobil zengin aracı olmaktan
çıkmıştı…
13 Nisan 1969 yılında temeli atılan Türkiye’nin 2.
Otomobil Fabrikası Tofaş’ın inşaatı 22 ay gibi kısa bir sürede tamamlandı.
Bu arada üretilecek aracın ismi
konusunda tartışmalar hala sürüyordu. Çünkü tüm ısrarlara rağmen İtalyan Fiat
yönetim kendi ülkeleri dışında yapılan üretimlerde Fiat markasının
kullanılmasına onay vermiyordu. Tofaş yönetimi model ismi konusunda Anadol markasına
karar veren heyeti görevlendirerek çalışmalara başlattı. Önerilen isimler şu
şekildeydi; Nilüfer, Ova, Koza, Uludağ ve Bursa iline adını vermiş olan Murad-ı Hüdavendigar‘ı akla getiren ”Murat”. Bu isimler arasından İtalyanlar da kendi
tarihlerinde adı geçen bir generali hatırlatan Murat ismini tercih ettiler ve
İdare Meclisi kararı ile yeni otomobillerin ”Murat 124” adını almasına karar verildi.
İlk Tofaş Logolu 124
Yeni aracın kaç lira olacağı
konusunda hesaplar yapılırken bu rakamın 30.000 Lirayı geçmemesi planlanıyordu,
fakat 1970’in Ağustosunda 9 Lira olan Dolar bir anda 15 Liraya fırlayınca
60.000 TL yaklaşan fiyatla hesaplar alt üst oldu. Hatta bir ara bu rakamlar ile
aracın satılmayacağı endişesi ile üretimde tereddüte düşüldü. Netice de Murat 124’ün satış fiyatı 56.964 TL olarak açıklandı. Neden böyle
küsüratlı bir rakam diye sorulduğunda Bernar Bey şu cevabı vermişti: ” bu ince bir hesabın sonucu; ayrıca eğer yuvarlak
bir rakam yaparsan, fazla karlı görünürsün.”
Tofaş Bayi Yapılanması
Bir malı satmanın en kolay yolunun
Geniş Bayi teşkilatı ve satış sonrası hizmetin düzgün verilmesi olduğunu
savunan Vehbi Koç, bayilik vereceği insanların bölgelerinin saygın
tüccarlarından oluşmasına dikkat eder vergisini düzgün ödeyen ve işini layığı ile
yapan insanlar ile çalışmak ister ve hatta bunları bizzat kendisi denetlermiş.
Murat 124 Gazete Kampanyaları
Yeni açıklanan satış fiyatı ile
satışlara bayi katkıları kadar Gazetelerin satış kampanyaları da oldukça etkili
olmuştu. Yalnız ben bu arada şu soruyu sormadan edemeden duramıyorum. Aracın
fiyatı 56.964 TL yaklaşık Bayi karı % 4-5 2.500 TL civarında. 1971 yılında
yıllık enfilasyon %17, Bankaların Ticari Faiz oranı %11.5 oranındayken. Bu araç
peşin fiyatına 54 ay vadeli nasıl satıldı? Bunu anlamak gerçekten zor. Demek ki
bu da ayrı bir ticari deha gerektiriyor.
Türkiye’de üretilen İlk Murat 124 Modeli Otomobili
1971 yılında 1970 Türkiye Güzeli
Asuman Tuğberk’e Hürriyet Gazetesi tarafından Armağan edildi.
Murat 124 Tarihçesi Reklamlar
Murat 124 Tarihi
1973 yılında Tercüman Gazetesi
6.900 TL peşin 690 TL taksit ile Murat 124 veya Anadol alınabileceği yönünde
kampanyalar yapıyordu. Elbette bu durumlar Bayileri fazlası ile rahatsız edince
Bu Gazete ve Dergi Kampanyalarına son verildi.
Murat 124 Motor ve Teknik
Özellikleri
Nesil; 124 Sedan
Segment; C
Silindir; Inline 4
Silindir Hacmi; 1197cm3
Valf Sayısı; 8
Beygir Gücü; 65 HP / 70 HP / 5600 rpm
Maksimum Tork; 88 Nm / 3400 rpm
Maksimum Hız; 140 Km/h / 150 Km/h
0-100 Km Hızlanma; 15.3 s
Şanzıman Tipi; Düz Vites
Vites Sayısı; 4 ileri
Çekiş Tipi; Arkadan itişli
Yakıt Sistemi; Karbüratör 2-barrel
Motor Türü; Benzinli
Yakıt deposu hacmi; 39 lt
Şehir içi yakıt tüketimi; 12 lt/100 km
Şehir dışı yakıt tüketimi; 8 lt/100 km
Ortalama Yakıt tüketimi; 9.5 lt/100 km
Uzunluk; 4042 mm Dingil Mesafesi; 2420 mm Dönüş Dairesi Çapı; 10.70 m.
Genişlik; 1625 mm
Yükseklik; 1350 mm
Bagaj Hacmi; 385 lt
Boş Ağırlık; 950 kg
Karoser Tipi; Sedan Jant Ebadı; 13 inç Lastik Ebadı; 155 S 13
Fiat 124 Berlina Engine & Murat 124 Motoru
Fiat 124 Berlina Engine & Murat 124 Motoru Fotoğrafı Resmi
Murat 124
Motor Özellikleri: Murat 124’ün motoru pik döküm olarak yapılmıştır. Silindir kapağı alüminyum
alaşımlıdır. Ana mili 5 yataklıdır. Motor üstten sübaplı olup, iki boğazlı
dikey karbüratör (Solex veya Weber) , normal hızda giderken tek boğazla,
süratli giderken her iki boğazla silindirlere karışım gönderir. Yakıt beslemesi
mekanik pompalı, yağlama sistemi dişli tip pompalı ve tam basınçlıdır. Motor su
soğutmalı olup su pompası santrifüj tiplidir. Soğutma devresine bağlı şeffaf
plastik yardımcı depo, su seviyesinin otomatik olarak kontrol ve ikmalini
sağlar. Motor, kavrama, vites kutusu gurubunun süspansiyonu lastik tamponlarla
sağlanmıştır.
Fiat 124 Berlina Engine & Murat 124 Motor Kesiti
Murat 124
Kavrama Debriyaj Özellikleri: Diyafram yaylı, kuru tip ve tek disklidir.
Murat 124
Vites Kutusu Şanzıman Özellikleri: Yerden vites koluyla kumanda edilen vites kutusu
senkromençli 4 ileri 1 geri viteslidir.
Murat 124
Kardan Mili ( Şaft ) Özellikleri: İki kısımdan oluşmaktadır. Merkez mesnedi lastik, arka
kısmı flanşlı, vites kutusu esnek kaplinlidir.
Fiat 124 Berlina & Murat 124 Arka Süspansiyon Özellikleri
Murat 124
Diferansiyel Özellikleri: Hipoid dişli tipli ve 10 43 azaltmalıdır.
Murat 124 Ön
Süspansiyon Özellikleri: Bağımsız olarak çalışan salıncaklar,helezon
yaylar,aynı aks üzerinde hidrolik amortisörler ve denge çubuğundan oluşmuştur.
Mafsallar yağlama istemez.
Murat 124 Arka
Süspansiyon Özellikleri: Dördü uzunlamasına, biri enine 5 reaksiyon çubuğu arka köprüyü
gövdeye bağlar. Çubukların elastiki uçları, tekerleklerin düzensiz
sarsıntılarını giderir.
Fiat 124 Berlina & Murat 124 Teknik özellikleri kesiti
Murat 124
Direksiyon ve Ön Düzen Özellikleri: Her tekerlek simetrik, bağımsız kısa rot ve merkezi
düzenleyici uzun rot kumandalıdır. Direksiyon kutusu geridedir, darbelere karşı
korunmuştur. Rot başları yağlama istemez.
Murat 124 Fren
Özellikleri: Dört tekerlek
de disk frenle donatılmış olup servofren sistemi ( Hidrovak ) bulunmaktadır.
Frenler biri ön, diğeri arka tekerlekleriçin 2 bağımsız kumandalıdır. Özel fren
regülatörü, fren gücünü arka tekerlekler üzerinde bulunan yüke göre ayarlar. El
freni kolla kumandalıdır: arka tekerlek frenlerine bağlı ve otomatik ayarlıdır.
Murat 124 Şasi
Özellikleri: Şasi,
klasik anlamda kalın ve harual putrellerden yapılmayıp, gövde ile
bütünleştirilmiş modern bir şasidir. Şasi görevini yapan dörtgen çelik
profiller monoblok gövdenin içine yerleştirilmiş: böylece, gövdeyle
bütünleşenbir alt iskelet bir ” gizli şasi ” yaratılmıştır.
Murat 124
Benzin Deposu Özellikleri: 39 litrelik benzin deposu bagaja yerleştirilmiş, dış etkenlerden
zarar görmesi önlenmiştir. Murat 124 bir depo benzinle ortalama 450 Km. yol
yapar.
Murat 124
Elektrik Sistemi Özellikleri: Alternatörle beslenen elektrik sistemi,
relantide dahi aküyü mükemmel şarj eder. Sistem 12 Voltluk, şarj ikaz röleli ve
voltaj regülatörlüdür. Alternatörün azami çıkış akımı 53 Amp. akümülatör 45
Amper saat’tir
Murat 124 Renkleri Boya Kodları
Murat 124 Boya Renk Kodu Kodları / Orijinal Fabrika Renkleri
Murat 124
Orijinal Boya Renk kodu kodları ve Renklerine baktığımızda bildiğim kadarı ile
fabrika çıkışında fazla Metalik renklere rastlanmıyordu. Sizin bildiğiniz bir
şey varsa lütfen yoruma yazın düzelteyim.
1972 Yılında daha 1 yıllık üretim geçmişine rağmen
Günaydın Rallisine Katılan
Murat 124 Takımı
Ali Sipahi & Tofaş Ralli takımı
Ali Sipahi öncülüğünde 1972 yılında
düzenlenen Günaydın Rallisi toplam 2.000 Km uzunluğunda kırıcı bir yarıştı. 38
otomobilin start aldığı yarış Mete Oktar – Levent Pekün ikilisinin yarıştığı
Murat 124 takımı Genel Klasman ikinciliği ayrılığı ile ayrılırken, Murat 124
takımı sonraki yıllarda bir çok yarışta birinciliği elde etti.
Tofaş Fabrikası 50.000. Murat 124
Bayilerin satışlarda müşterinin
peşinatına göre esnek davranması ve Murat 124’ün görmüş olduğu aşırı talep
karşısında, iki yıla varan teslimat süresi piyasada karabosa oluşmasına neden
oldu. Araç alacak müşteriler karaborsacılara 30.000 TL ye kadar fark ödeyip
beklemeden araç almaya başlayınca özellikle bu işin ticaretini yapan
”Spotçular” ( Bayiye rakip olan ve bayilerden daha fazla para kazanan
galericiler ) türedi.
Murat 124 Tarihçesi / Murat 124 Reklamları
O yıllarda insanların bu yeni lükse
yavaş yavaş alışmaları ve sıra beklemek istemeden hemen araç alma istekleri bir
çok kişinin de kazıklanmasına ve bazı art niyetli kişilerin daha fazla para
kazanmasına neden oldu. Bayilerin nakliye esnasında hasar gören araçlarını
alıp, hasarlı yerleri tamir ediyorlar sonrada sabırsız kurbanlara daha düşük
Karaborsa fiyatları ile satıyorlardı. Not: Bu ve üst parağrafta yazanlar sonra çıkacak
olan tüm modeller de ve kuş serilerinde katlanarak arttı…
Murat 124 Üretim Hattı Assembly Line
1975 yılında Tofaş Mısır’a araç
ihraç etmeye başlayarak Türk otomobil sanayisini bir adım daha ileriye taşıdı.
İlk etapta 75 adet Murat 124 ihraç edildi. Bu ihraçat işlemleri sırasında
kullanılacak Arzu adındaki gemiye araçlar sığmayınca, geminin sahibi Turgut
Giray gemiyi tersane çektirip ikiye böldürüyor ve araya parça koydurup
uzatıyor.
1975 Murat 124 Mısar İhracatı
Turgut bey işine aşık ve her türlü
mühendislik bilgisine sahip bir girişimci. Bu ilk teslimattan sonra Turgut bey
yeni bir fikir üreterek tavana asılı kutular tasarlıyor ve geminin boş
alanlarını değerlendirerek araç taşıma kapasitesini 125’e kadar çıkarıyor!..
Murat 124 Reklamları
Murat 124 Tarihçesi & Reklamları
Murat 124 reklamlarına baktığımızda
zamanının Amerikan arabalarının yanında daha az masraflı ve yakıt açısından
daha ekonomik olduğunu vurgulayan reklamlara yer veriliyordu. 70’lerin
ortalarında ortaya çıkan Petrol krizinden dolayı Tüm Dünya genelinde küçük ve
ekonomik otomobillere dönüş vardı. Murat 124 reklamlarında yılda şu kadar km
yaparsan bu kadar az harcarsın tarzında sürekli olarak ”Ekonomik tutumlu araç”
vurgusu yapılıyordu. Bu pazarlama takdiğininde işe yaradığını araca olan talebe
baktığımız zaman başarıya ulaşıldığını görüyoruz.
Murat 124 Tarihi
Murat 124 üretimde kaldığı sürece
aynen klonlandığı atası Fiat 124 gibi hiç bir büyük makyaj yada facelift
geçirmeden üretim bandında kalmıştır. Kuş serisini anlatacağım tarihçede
değineceğimiz Serçe bu aracın makyajlı halidir ama ben onu Murat 124 adını
taşımadığı için bu tarihçeye dahil etmeyi uygun bulmadım.
Murat 124 Tarihi ve Özellikleri
1971 Şubatında üretimine başlanan Murat 124 üretimi 134.857 adetden sonra 1976 Aralığında üretim bandındaki yerini İtalyan Fiat 131 Mirafiori ( Fiat Mirafiori Tarihçesi için
TIKLAYINIZ ) modelinin lisansı ile üretilmeye başlanan Murat 131 modeline bıraktı.
1974 Fiat 131 Mirafiori Murat 131’in atası
Elbette Murat 124 İtalya’nın
dışında sadece Türkiye’de üretilmedi. Fiat’ın tarihinde belki de en başarılı
modellerden biri olan Fiat 124, Dünya genelinde çeşitli Markalar altında 1966
yılından 2012 yılına kadar toplamda 17.332.954 adetle rekor bir üretime imza atmıştır. Şimdi bu
Ülkelere ve Markalara kısaca bir göz atalım;
Sovyetler
Birliği / Rusya : Waz & Lada – Lada Schiguli markaları ile 1973 yılından 1984 yılına kadar
üretildi.
Rusya üretimi Lada & Waz – Lada Schiguli
Hindistan
: Fiat 124
Hindistan’da Premier Auto markası ile 1981 yılandan
2001 yılına kadar üretildi.
Hindistan üretimi Premier ( Bilmem size hangi modeli
hatırlatıyor? )
İspanya : Fiat 124, Seat 124 markası ile 1968 yılından 1975 yılına kadar
üretildi.
İspanya üretimi Seat 124
Bulgaristan
: Fiat 124,
Pirin-Fiat markası ile 1967 yılından
1971 yılına kadar üretildi.
Bulgaristan üretimi Pirin-Fiat 124
Güney Kore : Fiat 124 Güney Kore’de
bulunan Asia Motors tarafından Fiat-KIA 124 markası ile 1970 yılından 1975 yılına kadar üretildi.
Güney Kore üretimi Kia 124
Mısır : Fiat 124, Lada Riva Vaz markası ile Mısır’da
2002 yılından 2007 yılına kadar üretildi.
Mısır üretimi Lada Riva Vaz
Murat 124 tarihçesini bitirmeden
önce birazda araç ile ilgili efsanelere değinelim, Hani şu meşhur Hacı Muro veya Hacı Murat hikayesi. Bu konu hakkındaki en güçlü rivayet
1974 yılında Suidi Arabistan’ın otomobil ile hacca gidilmesine izin verimesi ve
Türkiye’den bir çok kişinin Murat 124 ile Hacca gitmesinden kaynaklanıyor. Bir
diğer rivayet ise 1990 yıllarda aracın çok yaşlanması üzerine böyle bir lakap
takıldığı yönündedir.
Hacı Murat 124 – Hacı Muro 124 ismi nedir? nereden
geliyor?
Murat 124 Tofaş serisinin özellikle
gençler tarafından sevilmesinin nedenleri arasında 1990’larda Cem Yılmaz’ın
Opet reklamının baş rol oyuncusu olan Gitt ve o meşhur karakterin çok fazla etkisi olduğuna
inanıyorum. Zira eskiden gençler bu araca bu kadar sempati ile yaklaşmazlardı.
Gitt / Alırım anahtarını maykk
Günümüzde genci olsun yaşlı olsun
Murat 124’ü çok seviyor ve bu araca hak ettiği değeri fazlası ile veriyorlar.
Başka hangi araca kendi değerinin 15 katı para harcanır? Bugün itibari ile
piyasada en ucuz 10.000 TL, en pahalı 85.000 TL ye kadar araç satışa sunuluyor.
Ne diyelim Allah hepinizin gönlüne göre versin. Sağlıcakla kalın…
2006 yılından bir gazete küpürü: Erzurumlu bir Murat
124 hayranı Amcamızın Boyasız orijinal 60.000 km.deki aracı ( İşte araç böyle
takoza alınır )
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder