Bugün sizlere Mercedes-Benz Tarihçesi ile ilgili uzun zamandır hazırlamayı düşündüğüm ama çok uzun olduğu için bir türlü başlamaya cesaret edemediğim bir yazı dizisinin ilk bölümünü sunacağım. Bu makalenin kaynağı elbette Daimler AG’nin halk arşivi olacak, kendimden bir ekleme yapmadan birebir kaynağından sizlere aktaracağım bu yazı dizisinde kendi fikirlerimi parantez içinde nadiren bildireceğim. Şimdi sözü fazla uzatmadan başlayalım.
İlk Daimler motoru test edildi. 15 Ağustos 1883
İlk
Daimler motoru test edildi. 15 Ağustos 1883
Stuttgart’taki Kurtz çan
dökümhanesi, Gottlieb Daimler’e yatay silindirli ilk içten yanmalı motoru için
dökme demir bileşenler tedarik ediyor. Kasım ayında ikinci, daha büyük bir
örnek takip ediyor. Daimler’in
başlangıçta gazla çalışan sıcak tüp ateşlemeli deneysel motoru teste tabi
tutulur ve ilk yüksek hızlı benzinli motorun temeli olur.
Carl
Benz gaz motoru fabrikası kuruyor. 1
Ekim 1883
Carl Benz, işadamı Max Kaspar Rose
ve ticari ajan Friedrich Wilhelm Esslinger ile birlikte genel bir ticari
ortaklık olarak “Benz &
Co., Rheinische Gasmotoren-Fabrik Mannheim”ı kurdu.
Motor teknolojisi: Daimler için ilk patentler
Motor
teknolojisi: Daimler için ilk patentler 16 Aralık 1883
Gottlieb Daimler, önce “sıcak boru
ateşlemeli gaz motorunu” ve bir hafta sonra “motor devrinin egzoz valfi
kontrolü ile düzenlenmesini” korumak için patentler alıyor. İki patent, sırasıyla 4 ve 27 Ağustos’ta Alman
patent no. DRP 28 022 ve DRP 28 243, dünyanın ilk yüksek hızlı yanmalı
motorunun temelini oluşturur.
Daimler, ilk motoru için dökme demir bileşenleri aldı.
Daimler,
ilk motoru için dökme demir bileşenleri aldı. Ocak 1884
Gottlieb Daimler, Kurtz çan
dökümhanesinden ilk dikey silindirli motoru için dökme demir bileşenleri
alıyor. Krank mili ve volan ilk kez yağa ve toza dayanıklı bir karter
içine yerleştirildiğinden, temelde yeni bir tasarım türünü temsil eder.
Benz, kontrollü alev ateşlemesi için Fransa’da patent
başvurusunda bulundu.
Benz,
kontrollü alev ateşlemesi için Fransa’da patent başvurusunda bulundu. 26 Mart
1884
Carl Benz, iki zamanlı gaz motoru
için geliştirdiği kontrollü alev ateşlemesinin geliştirilmiş bir versiyonu için
Fransa’da patent başvurusunda bulundu. Buluşu Fransız patent no. 161
209.
Benz, iki zamanlı gaz motorunu ABD’de patent altına
aldı.
Benz,
iki zamanlı gaz motorunu ABD’de patent altına aldı. 22 Nisan 1884
Carl Benz ayrıca ABD’de korumalı,
geliştirilmiş alev ateşlemeli iki zamanlı gaz motoruna sahiptir. 316 868
numaralı bir patent 28 Nisan 1885’te yayınlandı. Daha 1884 baharında Benz, iki
zamanlı motorlarında yüksek voltajlı bir elektrikli ateşleme sistemini test
ediyor; bu, alev ateşlemesinden ve karmaşık kontrol mekanizmasından
kurtulmasını sağlar.
Daimler patenti: dikey silindirli motor.
Daimler
patenti: dikey silindirli motor. 3 Nisan 1885
Gottlieb
Daimler, dikey silindirli bir motor için patent başvurusunda
bulundu. Daimler, üniteyi 1883 yatay test motoru temelinde Wilhelm Maybach
ile ortaklaşa geliştirdi. Tek silindirli motor, patent no. 1 Nisan 1886’da
DRP 34 926, artık gazla değil benzinle çalışıyor. Bu ilk yüksek hızlı benzinli motor, şekli
nedeniyle “grandfather clock” (dede saati) olarak adlandırılıyor.
Daimler “Riding car”: Dünyanın ilk Motosikleti
Daimler
“Riding car”: Dünyanın ilk Motosikleti 29 August 1885
Gottlieb Daimler, iki tekerlekli
“gaz veya petrol motorlu araç” için bir patent kaydetti (11 Ağustos 1886’da
yayınlanan patent no. DRP 36 423). 0,5 hp / 0,37 kW güç üreten ve “petrollü araba” olarak da nitelendirilen test
aracı, dünyanın ilk motosikleti olma özelliğini taşıyor. 10 Kasım’da Gottlieb
Daimler’in küçük oğlu Adolf, Cannstatt’tan Untertürkheim’a 12 km/s hıza ulaşan
ilk yolculuğuna çıkıyor.
Patent olarak tescilli üç tekerlekli Benz
Patent
olarak tescilli üç tekerlekli Benz 29 Ocak 1886
Carl Benz, üç tekerlekli “gaz motorlu aracı”
için patent başvurusunda bulundu. Benz Patent Motorlu Araba, Dünyanın ilk benzinli
otomobilidir; Alman
patent numarası 2 Kasım 1886 tarihli DRP 37 435, “doğum belgesi” olarak
kabul edilir.
Carl Benz’in ilk halka açık gezisi
Carl
Benz’in ilk halka açık gezisi 3 Temmuz 1886
Neue Badische Landeszeitung
bölgesel gazetesi, Carl Benz tarafından geliştirilen üç tekerlekli aracın
Mannheim çevre yolundaki ilk halka açık gösterisini bildirdi.
Daimler, yüksek hızlı motoruyla donatılacak arabayı
aldı.
Daimler,
yüksek hızlı motoruyla donatılacak arabayı aldı. 28 Ağustos 1886
Gottlieb Daimler, Wimpff &
Sohn’dan sipariş ettiği vagonu Mart ayında teslim aldı. Maschinenfabrik
Esslingen’de yüksek hızlı motoruyla donattı ve böylece ilk dört tekerlekli motorlu aracı üretti. (
8 Mart 1886’da Gottlieb Daimler , Wilhelm Wimpff & Sons’dan Ağustos 1886’da teslim
edilen “Amerika” tipi bir vagon sipariş etti. Başlangıçta eşi
Emma için bir hediye olarak düşünülmüş bu araç, Daimler’in içine
bir motor taktıktan sonra ilk dört tekerlekli otomobil oldu. Burdan
şunu anlıyoruz ki ilk dört tekerlekli Mercedes modelinin sadece motoru
Mercedes’ti! )
İlk Daimler Motorbot!
Neckar’daki
ilk Daimler Motorbot Ağustos 1886
Gottlieb Daimler, Cannstatt
yakınlarındaki Neckar Nehri üzerinde bir motorlu tekne üzerinde testlere
başladı. Tekne, yüksek hızlı tek silindirli motoru tarafından
desteklenmektedir.
Benz Patent Motorlu Araba Gazetelerde.
Benz
Patent Motorlu Araba Basında 5 Eylül 1886
Mannheim’ın yerel gazetesi
(Generalanzeiger der Stadt Mannheim), Carl Benz tarafından geliştirilen motorlu
araç hakkında “Herr Benz şimdi bu tür araçları üretmeye başlamayı planlıyor”
diye uzun bir haber yayınlıyor.
Daimler, patentli deniz tahrik sistemine sahip.
Daimler,
patentli deniz tahrik sistemine sahip 9 Ekim 1886
Gottlieb Daimler, deniz sevk
sistemi için bir patent başvurusunda bulundu. (1 Haziran 1887’de yayınlanan
patent no. DRP 39 367).
Esslingen – Kirchheim demiryolu hattında bir vagon ve
bir tramvay vagonu test edildi.
Esslingen
– Kirchheim demiryolu hattında bir vagon ve bir tramvay vagonu test edildi. 11
Temmuz 1887
Esslingen – Kirchheim demiryolu
hattında iki motorlu raylı araç, bir vagon ve bir tramvay vagonu test
edilir. Her ikisi de Daimler tek silindirli motorlarla tahrik ediliyor.
Benz motorlu ilk tekne.
Benz
motorlu ilk tekne. Ağustos 1887
Mannheim işadamı Jakob Pfahler ilk
kez bir tekneyi Benz motoruyla donatıyor. Kısa bir süre sonra, Berlin’de
motorbot tasarlamaya ve üretmeye başladığı bir tekne yapım tesisi satın alır.
Daimler’den ilk motorlu troleybüs.
Daimler’den
ilk Motorlu Troleybüs 13 Ekim 1887
Gottlieb Daimler, Baden-Baden
yakınlarındaki Waldsee Gölü’nde “Rems” motorbotunu sergiliyor. O zamana kadar,
Daimler motorlarıyla çalışan üç tekne zaten inşa edilmişti. Bu başarılı
gösterinin ardından Daimler, konuklarını motorize ettiği tren istasyonuna davet
ediyor. tramvay-araba – ayrıca hava soğutmalı, yüksek hızlı tek silindirli bir
motorla çalıştırılır.
Fransa’da Benz satışları başladı.
Fransa’da
Benz satışları başladı. 1988 Baharı
Paris merkezli Fransız mühendis ve
tasarımcı Émile Roger’a, Benz & Co.’nun araçları ve motorları için
Fransa’da özel dağıtım hakları verildi.
Daimler, motorlu yangın pompasını sunuyor.
Daimler,
motorlu yangın pompasını sunuyor. 29 Temmuz 1888
Gottlieb Daimler, “kendinden tahrikli yangın pompasını” Imperial Patent Ofisinde
tescil ettirdi (15 Nisan 1889 tarihli DRP 46 779 patenti). Bu araç,
Hannover’de itfaiyenin açık olduğu bir gündeki sunumunda önemli bir heyecana
neden oluyor.
Benzinli motora sahip ilk zeplin.
Benzinli
motora sahip ilk Zeplin. 10 Ağustos 1888
Leipzig kitapçısı Dr Friedrich
Hermann Wölfert, Cannstatt’taki Seelberg tepesindeki Daimler fabrikasının
bahçesinden motorlu zeplinle yola çıkıyor. 700 rpm’de 2 hp / 1.5 kW üreten
bir Daimler tek silindirli motor tarafından tahrik edilir. Motorlu bir
zeplin bu ilk uçuşu, yaklaşık dört kilometre uzaklıktaki Kornwestheim’da sona
eriyor.
Bertha Benz, Dünyanın ilk uzun mesafeli yolculuğunu
yapıyor. ( Mercedes-Benz Tarihçesi )
Bertha
Benz, Dünyanın ilk uzun mesafeli yolculuğunu yapıyor. Ağustos 1888
Bertha Benz ve
iki oğlu Eugen ve Richard birlikte otomotiv tarihinin ilk uzun mesafe
yolculuğuna çıkıyorlar. Patent Motorlu Otomobilin seri versiyonu olan “Model
3” ile, Mannheim’dan Pforzheim’a Heidelberg, Bruchsal ve Durlach üzerinden
gidiyorlar, toplam yaklaşık 100 kilometre mesafe. Pforzheim’da beş gün
geçirdikten sonra üçlü, Bretten ve Bruchsal üzerinden Mannheim’a geri döner.
Benz Patent Motorlu Araba için Altın Madalya (
Mercedes-Benz Tarihçesi )
Benz
Patent Motorlu Araba için Altın Madalya 12 Eylül 1888
Carl Benz, Münih Motorlar ve İş
Makineleri Fuarı’nda Patentli Motorlu Arabasının halka açık bir tanıtımını
yapıyor. Münih’te sergilediği “Model 3” dünyanın ilk seri üretim benzinli
otomobilidir ve Altın Madalya ile ödüllendirilmiştir.
Steinway,
New York’ta Daimler Motor Company’yi kurdu. 29 Eylül 1888
Piyano üreticisi William Steinway
ve Gottlieb Daimler birlikte, merkezi Long Island City, New York/ABD’de
bulunan Daimler Motor Company‘yi kurdular. Daimler’in ortak
şirkete katkısı, ABD için patent lisanslarını içeriyordu. ( Yeri gelmişken şunu
belirteyim bu makalelerde Şirket ortaklık yapılarını ve Fabrika ile ilgili
gelişmelerde sadece çok önemli konuları sizlere aktaracağım. )
Yeni Tramvay Daimler Motor Car’ın test sürüşü. (
Mercedes-Benz Tarihçesi )
Yeni
Tramvay Daimler Motor Car’ın test sürüşü. 7 Ekim 1888
Schwäbische Kronik, “Yeni tramvay
Daimler Motor Car” ile önceki gün yapılan test sürüşünü rapor
ediyor. Stuttgarter Pferdeeisenbahn-Gesellschaft’a (Horsedrawn Tramway
Company) ait 4 hp / 3 kW tek silindirli motora sahip bu motorlu araç 20 yolcu
taşıyabiliyor. 14 Haziran 1890’da Gottlieb Daimler, motorlu raylı araçların
tasarımı üzerine yaptığı çalışmanın bir parçası olarak, “gazlı ve petrollü
lokomotiflerde frenleme ve hızı değiştirme mekanizması” için bir patent
başvurusunda bulundu.
Fransız
Daimler patentleri Panhard & Levassor’a 5 Şubat 1889
Gottlieb Daimler, Louise Sarazin
ile bir lisans anlaşması imzalayarak ona Fransa’daki Daimler patentlerinin
haklarını verdi. Daimler’in uzun süredir iş arkadaşı olan Édouard
Sarazin’in dul eşi Madam Sarazin, daha sonra kullanım haklarını Paris’te bulunan
Panhard & Levassor şirketine devreder.
Daimler ilk iki silindirli V motorunu üretti. (
Mercedes-Benz Tarihçesi )
Daimler
ilk iki silindirli V motorunu üretti. 9 Haziran 1889
Gottlieb Daimler, İmparatorluk
Alman Patent Ofisi tarafından patentli yeni iki silindirli V motoruna sahiptir
(5 Şubat 1890’da yayınlanan patent no. DRP 50 839). Dünyanın ilk V motoru 17° silindir açısına sahiptir ve
600 rpm’de 1,5 hp / 1,1 kW geliştirir. Bu güç ünitesi, Daimler ve Maybach
tarafından tasarlanan motorlu dört tekerlekli bisiklet (tel tekerlekli araba)
dahil olmak üzere karayolu, demiryolu ve su bazlı araçlar için evrensel bir
tahrik sistemi olarak hizmet eder.
Daimler tel tekerlekli araba Paris’i sevindirdi. (
Mercedes-Benz Tarihçesi )
Daimler
Tel Tekerlekli araba Paris’i sevindirdi. Ekim 1889
Bir Benz Patent Motorlu Otomobilin
de sergilendiği Paris Dünya Fuarı’nda Daimler ve Maybach, V motorlarını ve
motorlu dört tekerlekli bisikletlerini (Tel Tekerlekli araba)
sunarlar. Bu, Fransız otomobil endüstrisinin doğuşunu müjdeliyor. Tel
tekerlekli araba, Maybach tarafından icat edilen dört vitesli, yalnızca vitesli
şanzımanla donatılmıştır. ( Daha önceki modellerde Ahşap Tekerlekler
kullanılıyordu. )
Daimler-Motoren-Gesellschaft’ı
kurmak için anlaşmanın imzalanması. 14 Mart 1890
Gottlieb Daimler, yatırımcılar Max
Duttenhofer ve Wilhelm Lorenz ile Daimler-Motoren-Gesellschaft‘ı kurmak için bir anlaşma
imzaladı. 28 Kasım 1890’da Max Duttenhofer ve Wilhelm Lorenz, yeni anonim
şirkete her biri 200.000 Mark’lık sermaye katkısı yapıyor. Gottlieb
Daimler üretim tesislerini, patentlerini ve envanterlerini getiriyor.
New York’a teslim edilen ilk dört silindir motor. (
Mercedes-Benz Tarihçesi )
New
York’a teslim edilen ilk dört silindir motor. 21 Ağustos 1890
Wilhelm Maybach’ın ilk dört silindirli motoru New York’a doğru yola
çıktı. 6 litrelik güç ünitesi 451 kg ağırlığında ve 390 rpm’de 12,3 hp / 9
kW üretiyor. Bunu on gün sonra, aynı zamanda geliştirilen, terazileri 153
kg olan ve 620 rpm’de 5,9 hp / 4,3 kW üreten 2,4 litrelik bir varyantın
teslimatı takip ediyor. Her iki ünite de teknelerde kullanılmak üzere
tasarlanmıştır.
Evet Arkadaşlar Mercedes-Benz
Tarihçesi 1883 yılından, 1890 yılına kadar kronolojik olarak bu şekilde
ilerliyor. Ben sizleri sıkmamak için bazı noktaları Fabrika ve şirket
ortaklıklarını elimden geldiğince özet geçmeye çalıştım. Bu yazı dizisi Allah
nasip ederse devam edecek ama kaç bölüm olur bilemiyorum. Kalın sağlıcakla…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder