Evet arkadaşlar Mercedes-Benz Tarihçesi 1. Bölümden sonra şimdi sıra geldi Mercedes-Benz Tarihçesi 2. Bölüm adlı makalemize, bu bölümde de yine sizleri fazla sıkmadan Mercedes-Benz Tarihini kronolojik olarak önemli kısımları ile anlatmaya çalışacağım.
Wilhelm Maybach, DMG’den ayrıldı. Şubat 1891 /
Mercedes-Benz Tarihçesi 2. Bölüm
Wilhelm
Maybach, DMG’den ayrıldı. Şubat 1891
Daimler-Motoren-Gesellschaft’ın
müstakbel baş tasarımcısı Wilhelm Maybach, kabul edilemez sözleşme koşulları nedeniyle
şirketten ayrılıyor. Ancak Gottlieb Daimler adına motor ve otomobil
geliştirme çalışmalarına devam etti ve başlangıçta bu tasarım işini kendi özel
dairesinde gerçekleştirdi.
Daimler, Fas Sultanı’na seri üretim otomobil teslim etti. Ağustos 1892
Daimler,
Fas Sultanı’na seri üretim otomobil teslim etti. Ağustos 1892
Daimler-Motoren-Gesellschaft, “Çelik Tekerlekli Arabanın” daha da geliştirilmiş hali olan ilk
üretim arabasını Fas Sultanı’na teslim ediyor.
13 Eylül 1892′ de Wilhelm
Maybach’ın kayış tahriki bir dişli kutusu (DRP No. 68 492, 70 577, 75 069) ve
volan soğutma sistemi (DRP No. 70 260) ile korunmaktadır. Patentler Mayıs
1893 ile Mayıs 1894 arasında verilir ve “kemerli vagon”da gerçekleştirilir.
Ackermann direksiyonlu Benz Victoria Şubat 1893
Ackermann
direksiyonlu Benz Victoria Şubat 1893
Carl Benz, Imperial Patent
Office’te (14 Mart 1894’te yayınlanan DRP No. 73 515) “tekerleklere teğet
olarak ayarlanacak direksiyon dairelerine sahip bir araba direksiyon cihazı”
kaydettirir. Bu Ackermann direksiyonu, Benz & Cie.’nin ilk dört
tekerlekli motorlu araçları olan Victoria ve Vis-à-Vis modellerinde kullanılır
ve üç tekerlekli patentli motorlu aracın yerini alır.
1892’den 1895’e kadar üretilmiş zincir tahrikli, 1,8
hp’lik Daimler
Schroedter Arabası.
Zincir tahrikli Daimler arabası (»Schroedter arabası«), 1892 – 1895
Daimler “Çelik Tekerlekli Araba”,
Daimler,
Chicago’da motorlu araçları sergiliyor. Ekim 1893
Daimler-Motoren-Gesellschaft, Chicago, Illinois/ABD’deki
Dünya Sergisinde ABD’de halka
gösterilen ilk çalışır durumda otomobili tanıttı. “Çelik tekerlekli vagon” un
değiştirilmiş bir versiyonu sergileniyor. Gottlieb Daimler, ikinci eşi
Lina ile balayı sırasında dünya sergisini ziyaret eder.
Klara Benz, Benz Velo’nun direksiyonunda. Nisan
1894
1894 ile 1899 yılları arasında inşa edilen Benz
Velo, seri üretilen ilk motorlu araç olarak kabul ediliyor.
1894’ten 1897’ye kadar 381 adet teslim edildi.
Üstü çıkarılabilen bir aracın fiyatı 2200 altın
marktı.
Benz
Velo, Dünya’nın ilk seri üretilen otomobilidir. Nisan 1894
Motor-Velociped
(“Velo”) ile Benz & Cie. özellikle ucuz ve kompakt bir model ile ürün
yelpazesi. Benz Velo,
Dünyanın ilk seri üretilen otomobili oldu: 1901’de tüm varyantlardan yaklaşık 1.200 adet
üretildi.
Theodor von Liebieg, Benz “Victoria” ile otomobil
tarihindeki ilk gerçek uzun mesafe yolculuğuna çıktı.
939 km uzunluğundaki rota, Bohemya’daki Reichenberg’den Mannheim üzerinden
Moselle’deki Gondorf’a gidiyor.
Araç tipi: Benz “Victoria”, “Vis-à-Vis” (3 hp), Temmuz 1894
Benz
Victoria ile dokuz günlük uzun mesafeli yolculuk. Temmuz 1894
Theodor von Liebieg, Benz
Victoria’sıyla 939 km’lik uzun mesafeli bir yolculuğa çıkıyor. Rota,
Bohemya’daki Reichenberg’den Mannheim üzerinden Moselle’deki Gondorf’a
gidiyor. Liebieg, Fransa’nın Reims kentine uçakla yaptığı bir ziyaretin
ardından 22 Ağustos’ta Gondorf’tan dokuz gün sonra geldiği Reichenberg’e dönüş
yolculuğuna başladı.
Gottlieb Daimler / Mercedes-Benz Tarihçesi 2. Bölüm
Gottlieb
Daimler, DMG’den ayrıldı. Ekim 1894
Gottlieb Daimler, DMG’den ayrıldı
ve resmi olarak hissedarlıktan çekildi. Wilhelm Maybach ile birlikte Hotel
Hermann’da kendini otomobilin daha da geliştirilmesine adadı.
Benz Hotel Omnibus Benz otel otobüsü, 8 kişilik, 5 hp tek silindirli motor,
1895 – 1898
Düzenli
hizmette İlk Motorlu Otobüs Mart 1895
19 Aralık 1894’te Benz &
Cie.’den sipariş edilen Dünyanın ilk motorlu Otobüsü. Mannheim’da, Siegen – Netphen
– Deuz güzergahında tarifeli seferlere başlıyor. Ancak olumsuz hava
koşulları ve teknik sorunlar nedeniyle otobüs hattı Aralık 1895’te durduruldu.
ABD’deki ilk araba yarışını bir
Benz arabası kazandı. 2 Kasım 1895’de ABD’deki ilk otomobil yarışı, Chicago’dan
Waukegan’a ve Illinois eyaletine geri dönen 92 milin üzerinde koşuyor. İki
katılımcıdan sadece Oscar
Mueller bitiş çizgisini bir Benz ile geçti. ( Arkadaşlar Mercedes-Benz tarihi boyunca modellerinin
sağlamlığını pekiştirmek için otomobil yarışlarına katıldı. Ben bu yazımda
Yarış haberlerine makaleleri fazla uzatmamak için çok gerekmedikçe
değinmeyeceğim. )
21 Aralık 1895’te bininci Daimler motorunun
teslimatının kutlanması vesilesiyle Gottlieb Daimler’in bahçesindeki düzenleme.
Arka planda Gottlieb Daimler’in bahçesinde inşa ettiği küçük kule “Tusculum”.
Daimler
Bininci motorunu kutluyor ve Yuvaya dönüş. Aralık 1895
1.000’inci
Daimler motorunun teslimatı ve Gottlieb Daimler ile Wilhelm Maybach’ın 8 Kasım 1895′
de DMG’ye dönüşü Daimler’in
bahçesinde düzenlenen törenle kutlandı.
28 Ağustos 1896 Berlin ticaret
fuarında Dr. 1888’den beri motorlu havacılığın öncüsü olan Friedrich
Hermann Wölfert, “Deutschland” hava gemisini ( Zeplin ) sundu. 7 hp / 5
kW’lık bir Daimler motoruyla çalışır. 12 Haziran 1897’de Tempelhofer
Feld’deki bir başka tırmanış sırasında alev aldı ve patlayarak Dr. Wölfert
ve tamirci Knabe hayatını kaybetti.
İlk Daimler Kamyonu Ekim 1896
İlk
motorlu kamyon Londra’ya teslim edildi. Ekim 1986
Cannstatt’taki
Daimler-Motoren-Gesellschaft, British Motor Syndicate, Ltd.’ye ilk kamyonunu
teslim etti. Londra’ya. Dünyanın ilk kamyonu, 4 hp / 3 kW iki silindirli motorla donatılmıştır ve
1.500 kg taşıma kapasitesi için tasarlanmıştır.
Benz Teslimat minibüsü Panelvan, Paris’teki Grand Magasins du bon Marché mağazası
için, 5 hp tek silindirli motor, iki kademeli kayışlı şanzıman,
Benz Phaeton tabanlı 1896 panelvan, taşıma kapasitesi 300 kg + 2 kişi, azami
hız 15 km/s
Benz Victoria: Bu coupé, o zamanın Benz kataloglarında
yer almayan Benz Victoria’yı temel alan özel yapım bir üründür.
Kötü hava kullanımı, ön cam sileceğinin olmaması nedeniyle sınırlıdır.
Basel, İsviçre 1896
İlk
Benz teslimat minibüsü Paris’e teslim edildi. İlk Coupe Aralık 1896
Victoria ve Vis-à-Vis modellerinin
şasisine dayanan iki yeni tip Benz motorlu araba, Mannheim fabrikasından
Paris’e sevk ediliyor. İki koltuklu Benz Coupé, ilk kapalı gövdeli
otomobil ve aynı zamanda ilk motorlu coupé’dir. Kapalı gövdeli Benz “teslimat
minibüsü” ilk minibüs olarak kabul edilir ve Paris’teki Du bon Marché
mağazasına teslim edilir.
Daimler Riemenwagen ( kayışlı vagon ) Viktoria, Messrs Möwes, Wilhelm Bauer ve
Paul Daimler (soldan sağa), 1897 civarında.
Stuttgart’ta
kurulan ilk motorlu taksi şirketi. Haziran 1897
Daimler motorlu taksimetreli
Victoria tipi ilk motorlu taksi, Stuttgart’taki Friedrich Greiner nakliye
şirketine teslim edildi. “Motor-Wagen-Kutscherei” ile Greiner ilk motorlu
taksi şirketini kurar.
Benz “Contra-Motor” (bugünün boxer motorlarının
atası), kontra dört zamanlı benzinli motor 5, 8, 12 ve 16 hp, 500 ila 1000 rpm,
ayarlanabilir elektrikli yüksek voltajlı ateşleme, 1897
Benz
ilk iki silindirli boxer motorunu üretti. Temmuz 1897
Benz & Cie. Break
modelinin ilk aracını teslim ediyor. 12 kişilik üstü açık otomobil, gücünü
15 hp / 11 kW iki silindirli motordan alıyor. Bir diğer iki silindirli
otomobil ise yıl sonundan itibaren satışa sunulacak olan Benz Dos-à-Dos. 5
hp / 3,7 kW çıkış gücüne sahip bir Boxer motorla donatılmıştı ve zıt yönlerde düzenlenmiş
silindirler nedeniyle Carl Benz tarafından Contra motor olarak adlandırıldı. ( Şimdi sizlerin, yahu biz bu
Boxer motoru BMW’den biliyorduk dediğinizi duyar gibiyim. BMW
Motosiklet Tarihçesi adlı makaleme göz atarsanız ilk Boxer motorlu BMW Motosikleti 1923
yılında ürettiğini görürüz. Arada kaç sene var? 26 Sene, no comment )
Emil Jellinek, Daimler satıcısı
oluyor. 16 Ekim 1897′ de Viyana ve Nice yakınlarındaki Baden’de yaşayan iş
adamı Emil Jellinek, Cannstatt ziyareti sırasında yaptırdığı ilk Daimler
otomobiline kavuştu. Kısa
süre sonra Daimler arabaları da satmaya başladı ve
Daimler-Motoren-Gesellschaft’tan daha güçlü motorlara sahip daha hızlı arabalar
talep etmeye devam etti.
Eylül 1898’de Dört silindirli motora sahip ilk Daimler
otomobili olan “Phoenix” Phaeton, Emil Jellinek’e teslim edildi. Wilhelm Maybach tarafından tasarlanan “Phoenix”
motor, 2,1 litre hacme sahip ve 720 dev/dak’da 8 hp / 6 kW güç sağlıyor.
Daimler-Motoren-Gesellschaft, “Daimler şirket arabası”
1897
DMG’den
ilk teslimat minibüs modeli serisi. Aralık 1897
Daimler-Motoren-Gesellschaft,”Daimler-Geschäftswagen”
“Daimler şirket arabası” adı altında, 500 ila 2.000 kg arası yükler için bir
dizi teslimat kamyoneti ( Panelvan ) sunmaktadır. 3 hp / 2,2 kW, 4 hp / 3
kW, 6 hp / 4,4 kW, 8 hp / 6 kW ve 10 hp / 7,4 kW olmak üzere beş tip içerir.
On kişilik alan sunan, 10 hp/7,4 kW gücündeki 2,2
litrelik iki silindirli Phoenix motora sahip ilk Daimler 10 hp post-bus.
Bad Mergentheim – Künzelsau posta otobüsü hattı, 2 Ekim 1898’de dünyadaki bu
ilk omnibüs ile açıldı.
Almanya’daki
ilk Kraftpost otobüs hattı. Ekim 1898
On kişilik yer sunan ve 10 hp / 7,4
kW iki silindirli motorla çalışan bir Daimler motorlu otobüsü, Künzelsau ve
Mergentheim (Württemberg) arasında tarifeli seferlerine başlıyor. Posta
idaresi adına 30 km’lik güzergahta postanın taşınmasından özel otobüs hattı
sorumludur. Bu nedenle, Temmuz 1899’da trafiğin yeniden durdurulması
gerekse bile, Almanya’daki ilk Kraftpost hattıdır.
1899’dan Daimler zeplin motoru model N. Bu motor, 2
Temmuz 1900’de ilk Zeppelin zeplin LZ 1’de kullanıldı.
Zeppelin
hava aracı için Daimler motoru. Şubat 1899
Kont Zeppelin’in hava gemisi için
ilk Daimler motoru teslim edildi. Dört silindirli hafif alaşım motor (N
tipi) 4,4 l deplasmana sahiptir ve 700 rpm’de 15 hp / 11 kW geliştirir.
1899 Benz Yarış Tarihi / Mercedes-Benz Tarihçesi 2.
Bölüm
Daimler ticari marka olarak tescillendi. 1899 /
Mercedes-Benz Tarihçesi 2. Bölüm
Daimler
ticari marka olarak tescillendi. Eylül 1899
DMG, “Daimler” adını Imperial
Patent Office’te bir ticari marka olarak tescil ettirir. Marka tescili 4
Aralık’ta gerçekleşecek. Daimler-Motoren-Gesellschaft tarafından orijinal
ticari marka tasarımı, 1897 civarında. ( Uygulanmadı. Daimler’in karada
(arabalar), suda (tekneler) ve havada (güdümlü balon) evrensel motorizasyon
iddiası görülebilir. )
Gottlieb Daimler, 65 yaşında Cannstatt’ta 6 Mart
1900’de hayatını kaybetti.
Mercedes Jellinek 11 yaşında. 1900 / Mercedes-Benz Tarihçesi 2. Bölüm
Mercedes
marka oluyor. Nisan 1900
Nice’de Emil Jellinek ve DMG, satış
fiyatlarının ve usullerinin belirlendiği Daimler otomobil ve motorlarının
satışı konusunda anlaşmaya varıyor. Ayrıca “yeni tip bir motor üretilecek ve adının
Daimler-Mercedes olacağı” konusunda anlaşmaya varıldı. Jellinek’in ilk evliliğinden olan
kızının ilk adından sonra seçtiği takma adı “Mercédès”, ilk kez bir marka adı olarak
düşünüldü. Nisan
ayında Jellinek, Cannstatt’tan toplam fiyatı 550.000 altın mark olan 36 araç
sipariş etti.
İlk Zeppelin hava gemisi LZ 1, ilk uçuşunu
gerçekleştiriyor. İki Daimler motoruyla çalışan ilk Zeppelin zeplin LZ 1,
Friedrichshafen’deki ilk uçuşuna başladı.
Wilhelm Maybach tarafından 1897’de geliştirilen boru
şeklindeki soğutucuya dayanan petek soğutucu, araç motor yapımında performansı
artırmak için önemli bir ön koşul olarak 20 Eylül 1900’de (DRP 122766)
tanıtıldı.
Şirket kurucusunun en büyük oğlu Paul Daimler, çapraz
monte edilmiş 8 hp / 6 kW iki silindirli motora sahip küçük arabasının tasarım
çalışmalarını tamamlıyor.
İlk araç Ekim 1901’de tamamlandı. Ancak, “Paul Daimler arabası” piyasada
yer edinemedi ve yalnızca az sayıda üretildi.
İlk “Mercedes”, 35 beygirlik yarış arabası. 1900
İlk
Mercedes 35 hp Nice’e teslim edildi. Kasım 1900
İlk 35 hp Mercedes, Cannstatt’ta
tamamlandı; Kapsamlı testler ve yapıcı revizyondan sonra 22 Aralık’ta
Nice’deki Emil Jellinek’e gönderildi.
Evet arkadaşlar böylelikle 19.
Yüzyıla girmiş oluyoruz. Bu bölüm burada sona eriyor Allah nasip ederse
Mercedes-Benz Tarihçesine devam edeceğiz, üçüncü bölümde görüşmek dileğiyle.
Kalın sağlıcakla…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder