Mercedes-Benz Tarihçesi 3. Bölüm 1901 yılından itabaren süregelen gelişmeler ile devam edecek. Bu yıllar bir çok kişiye sıkıcı gelse de tarihsel süreçte Mercedes-Benz’i anlamak için aslında oldukça önemlidir. Ben yinede sizleri fazla sıkmamak için biraz hızlanmaya çalışacağım.
Mercedes 12/16 PS 1901
İlk Mercedes 12/16 hp Nice’e gidiyor. Mart 1901
35 hp tipinin kardeş modeli olan
ilk 12/16 hp Mercedes, Emil Jellinek’e teslim edildi.
Benz dünyanın en büyük otomobil fabrikasıdır.
Nisan 1901
Şirket Benz & Cie. Sabit
motorlara ek olarak, 1900/1901 mali yılında 341’i yurt dışına olmak üzere 603
otomobil teslim edildi. Bu, onu dünyanın en büyük otomobil fabrikası
yapıyor.
Mercedes-Simplex 40 PS, 1902 – 1903
35 beygirlik Mercedes’in
geliştirilmiş hali olan ilk 40 beygirlik Mercedes Simplex, Emil Jellinek’e
gönderildi. Beş gün sonra, yine Nisan’daki Nice Haftası için üç araba daha
gelecek. Jellinek, ilk 40 beygirlik otomobilin yanı sıra ilk 28 beygirlik
Mercedes Simplex numune otomobilini de teslim aldı.
40 hp Mercedes motorlu bir Porsche Mixte 1902
Mercedes-Simplex
hibrit sürüşle kazandı. Mayıs 1902
Ferdinand
Porsche, Viyana
yakınlarındaki Exelberg’deki yarışı otomobil kategorisinde
kazandı. Mercedes-Simplex 28 hp tabanlı yarış arabasında, benzinli motor
bir jeneratör aracılığıyla ön tekerleklerdeki elektrikli poyra motorlarını
tahrik ediyor. Porsche’nin kendisi bu “Lohner-Porsche sistemi” tahrik teknolojisini Viyana’daki
Jacob Lohner & Co.’da geliştirdi. Bu tür araçlar 1906’dan
itibaren “Mercédès
Mixte” adı
altında satılmaktadır.
Yasalarla
korunan Mercedes ticari markası. Eylül 1902
Mercedes 1902
DMG tarafından 23 Haziran’da tescil
edilen “Mercédès” ticari markası kanunen
korunmaktadır.
Arkada motora veda. 1902
Benz
arka motora veda etti. Ekim 1902
Benz & Cie. Parsifal 10/12
hp’yi Hamburg’daki Motor Car Show’da sunar. Araç öne monteli iki
silindirli motora ve kardan tahrike sahiptir. Bununla Benz, nihayet arka
motorlara ve kayış tahriklerine sırtını döndü. Aralık ayında Paris
Salon’da uluslararası bir izleyici kitlesine sunulacak.
Mercedes Simplex araba, 18 hp tonneau, 1902’den 1905’e
kadar üretildi. Ön yolcu koltuğunda: Wilhelm Maybach.
Araçta, sağ arka: Adolf Daimler. Daimler-Motoren-Gesellschaft’ın Cannstatt
fabrikasında çekilmiş fotoğraf.
Üstten
giriş valfli Mercedes motoru. Ocak 1903
Mercedes Simplex 18/22 hp ile DMG,
1903 model yılının ilk yeni Mercedes tipini sunar. Motor, DMG’de ilk kez,
itme çubukları tarafından çalıştırılan havai emme valflerine sahiptir.
Mercedes Simplex 60 hp, Gordon Bennett yarış arabası,
1903
Yeni
üst model: Mercedes-Simplex 60 hp Şubat 1903
DMG, ilk 60 hp Mercedes Simplex’i
Emil Jellinek’e teslim etti. Yeni model, bugüne kadarki en güçlü Mercedes
tipidir.
Benz Parsifal 16/20 hp, tonneau, 4 silindirli, 3 ileri
ve 1 geri vites, zincir tahrikli. 1902 – 1910
Benz
dört silindirli seri üretim prömiyeri. Mart 1903
Benz’in ilk dört silindirli seri
üretim arabası, Berlin’deki Alman Otomobil Fuarı’nda tanıtıldı. Benz
Parsifal 16/20 hp, iki silindirli modellerin aksine bir zincir tahrikiyle
donatılmıştır.
DMG: Yangın, Cannstatt fabrikasını yok etti. 1903
DMG:
Yangın, Cannstatt fabrikasını yok etti. Haziran 1903
Cannstatt’taki DMG fabrikasında
çıkan büyük bir yangın, bazıları tamamlanmış ve bazıları yapım aşamasında olan
90’dan fazla arabanın bulunduğu montaj salonunu yok etti. Gordon Bennett
yarışı için tasarlanan 90 hp’lik üç yarış arabası da tamamen yok edildi. Yangın
sonucunda Untertürkheim’daki yeni fabrikanın inşaatı gece ve gündüz
vardiyalarında hızlandırılır. Aralık ayında DMG, yeni inşa edilen Untertürkheim
fabrikasında ilk üretim tesislerini devreye alıyor.
Mercedes 90 hp yarış arabası, 1904
Mercedes:
Florida’da Dünya Rekoru Ocak 1904
Florida/ABD’de düzenlenen dört
günlük Ormond-Daytona Beach otomobil turnuvasının bir parçası olarak William K.
Vanderbilt jr. Mercedes 90 hp
yarış arabasıyla 148,5 km/s ile bir milin üzerinde mutlak dünya rekoru kırdı.
“Orijinal Benz”: Tescilli ticari marka 1904
“Orijinal
Benz”: Tescilli ticari marka Mart 1904
Benz & Cie. 4 Eylül
1903’te tescil edilen ticari marka, Imperial Patent Office’te ticari marka
olarak tescil edilmiştir. Bir zincir dişlisiyle çevrili “Orijinal Benz”
yazısını taşır.
Mart 1904’te İngiltere Kralı VII. Edward, 18/22 hp’lik
bir Mercedes aldı.
H. L. Bowden’da (2 numaralı araba) iki adet 60 hp
motorlu Mercedes’te rekor denemeleri sırasında buluşma. 1905
Bowden,
Mercedes ile resmi olmayan dünya rekoru kırdı. Ocak 1905
Herbert L. Bowden hızlı başlangıç
mili için resmi olmayan dünya rekorunu kırdı. Florida/ABD’de
Ormond-Daytona Beach’te düzenlenen yedi günlük otomobil turnuvasında iki adet
60 hp motora sahip 120 hp / 88 kW Mercedes özel yarış arabasında ortalama 176.5 km/s hız elde etti.
Daimler-Motoren-Gesellschaft reklamı: “Amerikan
Mercedes” 1905
Amerika
kendi Mercedes’ini lisans altında üretiyor. Ocak 1905
“Amerikan Mercedes”, New York’taki
Madison Square Garden’daki Ulusal Otomobil Fuarı’nda tanıtıldı. Daimler
Manufacturing Company tarafından üretilen ilk Amerikan yapımı Mercedes, esasen
Untertürkheim yapımı Mercedes 45 hp’nin bir kopyasıdır.
İlk kalıcı Alman Kraftpost hattı, Bad Tölz – Lenggries
güzergahında faaliyete geçti. 22 yolcu için Daimler otobüsleri
kullanılıyor. 1905
Mercedes-Benz Tarihçesi / Mercedes-Benz Tarihi
Almanya’da benzinli motorla çalışan ilk gazlı yangın
söndürücü Grunewald gönüllü itfaiyesi tarafından hizmete açıldı. 32/35 hp
dört silindirli şasi Süddeutsche Automobilfabrik Gaggenau’dan geliyor. 1906
Altı silindirli motora sahip Mercedes top modeli. 1906
Altı
silindirli motora sahip Mercedes top modeli. Aralık 1906
75 hp Mercedes, Paris Motor Show’da
görücüye çıkıyor. Yeni üst model 10,2 l’lik bir deplasmana sahiptir ve
DMG’nin altı silindirli motora sahip ilk seri üretim aracıdır. Mercedes 39/75
hp spor iki koltuklu, 1906’dan 1910’a kadar üretildi.
Dört tekerlekten çekişli ve dört tekerlekten
yönlendirmeli (“Dernburg-Wagen”) Daimler kolonyal binek otomobili, 1908
Arazi
tipi Daimler binek otomobilinin testi. Nisan 1908
Dört tekerlekten çekişli ve dört
tekerlekten direksiyonlu bir arazi aracı Daimler binek otomobili,
Berlin-Marienfelde’deki üretim tesisinden Untertürkheim’a gidiş dönüş 1.677
km’lik bir test sürüşünü tamamlıyor. Mayıs ayında, araç Almanya’nın Güney Batı
Afrika’sındaki (şimdi Namibya) Swakopmund’a sevk edildi. Reich Sömürge
Ofisi Devlet Sekreteri Bernhard Dernburg, onu orada kapsamlı geziler için
kullanıyor. ( İlk G Serisi )
Mercedes otomobilleri için kardan tahriki. 1908
Mercedes
otomobilleri için kardan tahriki. Nisan 1908
35 beygirlik “Mercedes Cardan
car”ın ilk üretim aracı Untertürkheim fabrikasından çıkıyor. Bu, kardan
tahrikli ilk Mercedes binek otomobilinin piyasaya sürülmesinin başlangıcı oldu.
( Zincirden, Şaft sistemine geçiş. ) Prototipin Paris’teki Mercedes Sarayı’nda
sunumundan beş ay sonra DMG, satış programını ucuz bir giriş seviyesi modeli ve
kardan tahrikli ikinci bir araba ile tamamlayan 15/20 hp “Mercedes Cardan
arabası”nın teslimatına başladı. 1909
10/18 hp tipi ile Benz, piyasaya küçük ve ucuz bir
otomobil getirdi. Prens Heinrich’in oğlu Prens Waldemar ilk nüshayı aldı.
Mayıs 1908
Christian Lautenschlager, Dieppe’deki Fransa Grand Prix’sini 140 beygirlik bir Mercedes
ile kazandı. 769,88 km’yi
ortalama 111,1 km/sa hızla sürüyor.
İkinci ve üçüncü sırayı Benz ile Victor Hémery ve René Hanriot aldı, Otto
Salzer 140 hp Mercedes ile 126,5 km/s hızla tur rekorunu kırdı. Temmuz 1908
Berlin profesyonel itfaiye teşkilatının elektrikli otomobil itfaiye treni, 1908
Elektrikli
tahrikli itfaiye aracı. Eylül 1908
Almanya’nın
ilk elektrikle çalışan otomobil itfaiye aracı, Berlin itfaiye teşkilatında faaliyete
geçti. Avusturyalı Daimler-Motoren-Gesellschaft’tan Mercédès Électrique
şasisindeki dört araçtan oluşur. Ön aksın üzerindeki güçlü bir batarya, ön
tekerleklerdeki elektrikli tekerlek göbeği motorlarını besler.
Afrika’yı araba ile boydan boya: Güney Batı
Afrika’sında, Alman Paul Graetz bir otomobille Afrika’nın ilk geçişini
tamamlıyor.
Süddeutsche Automobilfabrik Gaggenau GmbH’den aldığı 35 hp’lik özel arabası,
Berlinli gövde üreticisi Neuss’tan özel bir karoseri ile donatılmıştır.
9.500 km’lik yolculuk 10 Ağustos 1907’de Dar-es-Salaam/Alman Doğu Afrika’sında
başladı. Mayıs 1909
Mercedes-Benz Logo History
Yıldız
marka oluyor. Haziran 1909
DMG, üç köşeli bir yıldız ve dört
gün sonra ek bir dört köşeli yıldız için faydalı model koruması başvurusunda
bulundu. Her iki varyant da 9 Şubat 1911’de ticari marka siciline
girilir. Dört köşeli yıldız 1989 yılına kadar Dasa’da kullanılmazken, üç
köşeli yıldız hemen kullanıldı ve kısa sürede dünyanın en tanınmış ticari
markalarından biri haline geldi.
DMG’de uçak motoru üretimi: İlk 120 hp / 88 kW dört
silindirli J 4 F’nin tamamlanmasıyla DMG’de uçak motoru üretimi
başlıyor. Bir ay sonra 30 hp / 22 kW B 4 F üretilir ve Eylül ayında 1912
yılına kadar üretimi devam eden 60 hp / 44 kW dört silindirli D 4 F’nin ilk
örneği üretilir. Temmuz 1909
“Blitzen-Benz”in ilk zaferi: Fritz Erle, daha
sonra “Yıldırım
Benz” veya “Blitzen Benz” olarak bilinen Benz 200 hp yarış arabasıyla
Frankfurt am Main yakınlarındaki
kilometre yarışını kazandı. 159,3 km/s ortalama hız ile. Aralık 1909’da
Weybridge/İngiltere yakınlarındaki Brooklands pistinde Victor Hémery, Benz 200
hp
yarış arabasıyla iki dünya rekoru kırdı. Yarım mili 205,7 km/sa hızla
hızlı kalkışla kaplar. 17 Mart 1910’da Barney Oldfield, Daytona Beach,
Florida/ABD’de 200 hp
“Lightning Benz” ile ortalama 211,4 km/sa hızla bir mil yol kat ederek yeni bir
dünya rekoru kırdı.
Daimler şasisinde itfaiye döner tabla merdiveni. 1910
Daimler
şasisinde itfaiye döner tabla merdiveni. Mart 1910
Breslau’daki profesyonel itfaiye,
benzinle çalışan bir Daimler şasisi üzerine inşa edilen ilk döner tablalı
merdiveni hizmete açtı. Bu, onu Almanya’da yalnızca benzinli araçlardan
oluşan bir itfaiye aracına sahip olan ilk itfaiye teşkilatı yapıyor. Üç
araç da (motor pompası, döner tabla merdiveni ve ekipman arabası) Daimler
Marienfelde’den 28/32 hp şasi üzerine inşa edilmiştir.
Valfsiz sürgülü valf motorlu Mercedes-Knight : DMG,
Paris Motor Show’da valfsiz Knight sürgülü valf motoruna sahip bir landaulet
sunuyor.
16/40 hp Mercedes-Knight’ın seri üretimi 1911’in başlarında başlar. 1910
Evet arkadaşlar bu makalede 20 yılı
anlatmayı hedeflemiştim ama maalesef bu mümkün olmayacak. Sizleri fazla
sıkmamak adına n-bu yazı dizimize onar yıllık periyodlar ile devam edeceğiz.
Kalın sağlıcakla.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder