Bugün sizlere Tofaş Şahin Tarihçesini, Tofaş Şahin modellerinin tüm tiplerini, motor ve teknik özelliklerini üretim tarihini anlatmaya çalışacağım. Ne yazık ki Ülkemizde üretilmesine rağmen Tofaş modelleri hakkında gerçek anlamda sağlam bir kaynağa ulaşmak, samanlıkta iğne aramaktan farksız. Ama ben yine de bulabildiğim en sağlam kaynaklardan derleme yaparak sizlere aktarmak istiyorum.
Murat
131 Şahin Tarihçesi 1981-1984
Murat 131 Şahin Ön görünüm ( Badem far ) 1981 – 1984
Türkiye Kuş serisi ile 1981
yılında, Murat 131 modellerinin makyajlanması sırasında tanıştı. Halk dilinde
Badem far ve T stop adı isimleri ile tanıdığımız araç makyaj sonrasında Murat
131 Şahin adını aldı. Lüks versiyonu Murat 131 Doğan ve Kambur kasa adı ile
anılan SW modeline ise Murat 131 Kartal adı verildi. 1988 yılına kadar üretilen
bu modeli Murat
131 Tarihçesi başlıklı
makalemde ayrıntılı olarak anlatmıştım.
Murat 131 Şahin Arka görünüm ( T Stop ) 1981 – 1984
1981 yılında Makyaj sonrasında
Murat 131 Şahin 1.3 litre Weber karbüratörlü OHV (65 bg) veya 1.6 OHV
(75 bg) motorlar ve standart 4 ileri ve opsiyonel 5 ileri manuel
şanzıman kullanıldı. Kumaş koltuklar, Nikelajlı ön ve arka cam fitilleri,
kelebek camı olmayan tek parça ön kapı camları bu makyajın yenilikleriydi.
Bunların dışında, bagaj bölmesi tamamen halı kaplıydı ve süspansiyon, yüksek
hızlarda önden savrulmayı en aza indirecek şekilde ayarlandı.
Murat
131 Şahin Tarihçesi 1984 – 1988
Murat 131 Şahin Ön görünüm 1984 – 1988
1984 yılında Murat 131 Şahin
modeline ufak bir makyaj daha yapıldı. Bu makyaj sonrasında ön farlar daha önce
Doğan serisinde kullanılan yuvarlak çift farlar ile güncellenirken, stop
lambaları dikdörtgen forma döndü. ( Bu aşamada Murat 131 Doğan modellerinde
Büyük dikdörtgen farlar kullanılmaya başlandı. )
Murat 131 Şahin Arka görünüm 1984 – 1988
Tofaş
Şahin Tarihçesi 1988 – 2010
Tofaş Şahin modelinin kökeni,
İtalyan Fiat Regata modeline altta ayrınıtılı resimlerini gördügünüz Fiat
Regata modeli 1983 yılında piyasaya sürülmüştür. İtalya’daki üretimi sona
erdikten sonra Regata kalıpları ve üretim bandı Tofaş tarafından satın alınarak,
Murat 131 şasisi üzerine uyarlanarak bir kaç değişiklik ile Tofaş Şahin modeli
üretilmiştir.
Fiat Regata ES 1983-1986
Fiat Regata ES 1983-1986
Fiat Regata ES 1983-1986 İç görünüm
Yeni Kuş Serisi, Ocak ayında satışa
sunuldu. Yeni farlar, etrafını saran üçgen köşe ışıkları ile geniş ve kare
şeklindeydi. Izgara, siyah plastikten bir dizi ince dikey çapraz çubuğa
sahiptir ve daha üst modellerde, ızgaranın üst kısmında gövde renginde öğeler
yer almaktaydı.
Tofaş Şahin 1.6 1988-1993
Yeni Şahin’de, önceki Murat 131’de
kullanılan 1.6 L motor ile 4 ileri ve opsiyonel olarak 5 ileri manuel
şanzımanla geliyordu.
4 ileri şanzımana sahip Şahin ve Kartal modellerinde vites kolu ön göğüs
üzerinde bulunmaktaydı. Ayrıca Murat 131 ibaresi de tamamen çıkarıldı.
Tofaş Şahin 1.6 1988-1993
1988 yılında
Tofaş Şahin modeli piyasaya sürüldüğünde satış fiyatı 7.107.000 TL. olarak
belirlendi. Aynı tarihte
piyasaya sürülen lüks versiyonu Tofaş Doğan modeli ise 9.315.000 TL satış
fiyatı ile lanse edildi. Tofaş modelleri o dönemde yine Gazete kampanyaları ile
uygun taksitle satışa sunulurken, Türk halkı tarafından çok sevilen bir araç
olmasının yanında en çok satılan Tofaş modeli oldu.
Tofaş Şahin 1.6 1988-1993 İç görünüm
Tofaş Şahin Kartal Doğan Üretim Adetleri
Şahin
Dizel 1988 – 1990
Şahin ve Kartal modelleri, sınırlı
üretim olarak 1.93 litrelik endirekt püskürtme sıralı 4
silindir Lancia dizel motoru ile geliyordu. Dizel motorlu
Şahin ve Kartal, motorun ağır ve verimsiz oluşu, yüksek fiyatı nedeniyle fazla
tercih edilmedi ve 1990 yılında üretimden kalktılar.
Tofaş Şahin Dizel 1986 – 1991
1990 yılından itibaren Şahin ve
Kartal’da 5 ileri şanzıman standart hale geldi ve yeni jant kapakları
kullanılmaya başlandı. Aynı yıl Doğan ve Kartal’ın yıldız jant, yan çıtalar,
elektrikli ön cam, merkezi kilit, sis farları, far yıkama sistemi, farklı döşeme
ve klima opsiyonu gibi daha lüks donanımlara sahip L modeli
tanıtıldı. Yine bu modellerde elektronik ateşlemeli motor bulunuyordu. 1992’de
bu modeller yerini Tempra’da kullanılan 1.6 L SOHC motora sahip
kısa bir süre üretilen SL’ye bıraktı.
Tofaş Şahin S 1.6 1995 – 1999
1993 yılında makyajlanan Kuş
Serisi, genel olarak BMW 3 Serisi E30’dan alınan yan aynalar ve doğal
renkli sinyal lambaları ile dikkat çekiyordu. Şahin ve düz Kartal modelleri
yenilenen jant kapakları hariç bunun dışında dışında pek bir yeniliğe sahip
olmazken, SL modellerinin yerini alan Doğan ve Kartal SLX modelleri, yeni
koltuklar, yenilenen direksiyon, yeni göstergeler, gövde rengi tamponlar,
büyük “T” logosuna sahip ızgara ve
alaşım jantlar kullanılmaya başlanmıştır. 1995 yılında Şahin ve düz Kartal
modelleri de aynı şekilde yenilenerek 1.6 L SOHC motor ve yeni
ızgara, yeni koltuklar, yenilenen direksiyon ve devir saatine sahip
yeni göstergelere kavuştu. Yenilenen Şahin S adını aldı. Doğan ve Kartal SLX’te
ise 1995’te hidrolik direksiyon kullanılmaya başlandı ve 1996 yılında
yeni yüksek orta konsola sahip oldu.
Tofaş Şahin 1.6 1995 – 1998
1995 yılından itibaren, akaryakıt
fiyatlarının artmasıyla, LPG yakıt sistemli modeller başlangıçta
taksi şoförleri için üretilmiş, zamanla sivil kullanıma da açılmıştır.
Tofaş
Şahin 1997- 2010 İkinci Makyaj
1997 yılında yapılan son bir
makyajla bu kez 1.4 L SOHC karbüratörlü (72 bg) veya 1.6 litre (80 bg)
püskürtmeli benzinli motor ile hidrolik direksiyon ile geliyordu.
Aerodinamik yan aynalar, tamamen yenilenen iç döşeme ve güncellenen farlar da donanım
özellikleri arasındaydı. Tipo Due (Fiat Tipo-Tempra-Alfa Romeo 145-Lancia
Delta-Dedra) platformunda kullanılan 1.6 litre tek noktadan püskürtmeli
motorda katalitik konvertör de bulunmaktaydı ve bu sayede Euro 93
Çevre Normu’na uygun hale geldi. Ayrıca hidrolik direksiyon tüm
modellerde standart hale getirildi. 1.4 L motor ise Şahin 1.4’lerde mevcut olup
pek rağbet görmemesi nedeniyle satışları düşük kaldı ve 1999’da enjeksiyonlu
hale getirilerek 1.4 ie adını aldı.
Tofaş Şahin 1997 – 2010
1999 yılında donanım sayısı
düşürülerek Şahin 1.4 ve 1.6 ie donanımları ve Kartal düz Kartal ile 1.6 ie
donanımları ile sunulurken Doğan ise yalnızca 1.6 ie donanımı ile sunuldu. Bu
değişiklik ile basitleştirilmiş kapaklı jantlar bulunurken tüm modeller
enjeksiyonlu hale getirildi. 2000 yılında yapılan bir yenilik ile Şahin ve
Doğan’ın depo kapağı sol tarafa alınarak aracın bagaj hacmi genişletildi. 2003
yılında da Tofaş logoları kuş logoları ile değiştirildi ve yeni bir direksiyona
sahip oldu.
Tofaş Şahin 14ie 16ie Soldan Depo Girişi 1999 – 2002
TOFAŞ
ŞAHİN MODELLERİ ve ÜRETiM TARİHLERİ
- Şahin – 1988-1994: 1.6
L OHV motora sahip 4 (1990’a kadar) ve 5 ileri şanzıman
seçenekli standart model.
- Şahin D – 1989-1991: 1.9
L SOHC dizel motora sahip modeli.
- Şahin S – 1995-1999:
Şahin’in 1.6 L SOHC motora sahip modeli.
- Şahin 1.4 – 1997-1999: Şahin
S’nin 1.4 L SOHC motora sahip modeli.
- Şahin 1.4 ie – 1999-2002: Şahin
1.4’ün halefi enjeksiyonlu motora sahip modeli. Daha sonra depo kapağı sol
tarafa alınmıştır.
- Şahin 1.6 ie – 1999-2002: Şahin
S’nin halefi enjeksiyonlu motora sahip modeli. Daha sonra depo kapağı sol
tarafa alınmıştır.
Holland Car DOCC Şahin Etiyopya
Kuş Serisi’nin
üretimine Haziran 2002 tarihinde genel olarak son verildi. Taksicilerin talebi
üzerine özel sipariş olarak üretilen modellerinde Temmuz 2003 tarihinde sona
ermesiyle Kuş Serisi Türkiye pazarından çekildi ve yerini Fiat
Albea ve Palio’ya
bıraktı. Mısır ve Azerbaycan pazarı için üretim 2006 yılına
kadar devam ederken Mısır’daki üretimi ise 2009’da ve Etiyopya’daki
DOCC modelinin üretimi 2010 yılında sona erdi.
Holland Car DOCC Şahin Etiyopya
Evet
arkadaşlar Tofaş Şahin Tarihçesi başlıklı makalemiz burada sona eriyor. Bu
makaleden sonra, artık KOÇ GRUBUNA ait Kartal, Doğan, Serçe vs gibi araçların
tarihçelerini yazmamaya karar verdim. Siz yıllarca bu Ülkeninin ekmeğini
yediniz, İtalyanın çöpe attığını bizlere yıllarca otomobil diye sattınız.
Üstelik yeri geldi iki seneye varan sıra bekleterek bunu yaptınız. Bu Ülkenin
en büyük holdingine sahipsiniz. Ama yıllarca üretimini yaptığınız
otomobillerin, ne bir model tarihçesi var, ne orijinal katalog resimleri, ne de
bir teknik özellik bilgisi… Sözüm ona Müze var araçların üretim tarihçesi ile
tek bir bilgi yok! Mail atıyorum adam yerine koyup geri dönüş bile yapılmıyor.
Demek ki bizler bunu hak ediyoruz! Çok yazık…
Tofaş Şahin Tarihçesi
Bugün sizlere Tofaş Şahin Tarihçesini, Tofaş Şahin modellerinin tüm
tiplerini, motor ve teknik özelliklerini üretim tarihini anlatmaya çalışacağım.
Ne yazık ki Ülkemizde üretilmesine rağmen Tofaş modelleri hakkında gerçek
anlamda sağlam bir kaynağa ulaşmak, samanlıkta iğne aramaktan farksız. Ama ben
yine de bulabildiğim en sağlam kaynaklardan derleme yaparak sizlere aktarmak
istiyorum.
Murat
131 Şahin Tarihçesi 1981-1984
Murat 131 Şahin Ön görünüm ( Badem far ) 1981 – 1984
Türkiye Kuş serisi ile 1981
yılında, Murat 131 modellerinin makyajlanması sırasında tanıştı. Halk dilinde
Badem far ve T stop adı isimleri ile tanıdığımız araç makyaj sonrasında Murat
131 Şahin adını aldı. Lüks versiyonu Murat 131 Doğan ve Kambur kasa adı ile
anılan SW modeline ise Murat 131 Kartal adı verildi. 1988 yılına kadar üretilen
bu modeli Murat
131 Tarihçesi başlıklı
makalemde ayrıntılı olarak anlatmıştım.
Murat 131 Şahin Arka görünüm ( T Stop ) 1981 – 1984
1981 yılında Makyaj sonrasında
Murat 131 Şahin 1.3 litre Weber karbüratörlü OHV (65 bg) veya 1.6 OHV
(75 bg) motorlar ve standart 4 ileri ve opsiyonel 5 ileri manuel
şanzıman kullanıldı. Kumaş koltuklar, Nikelajlı ön ve arka cam fitilleri,
kelebek camı olmayan tek parça ön kapı camları bu makyajın yenilikleriydi.
Bunların dışında, bagaj bölmesi tamamen halı kaplıydı ve süspansiyon, yüksek
hızlarda önden savrulmayı en aza indirecek şekilde ayarlandı.
Murat
131 Şahin Tarihçesi 1984 – 1988
Murat 131 Şahin Ön görünüm 1984 – 1988
1984 yılında Murat 131 Şahin
modeline ufak bir makyaj daha yapıldı. Bu makyaj sonrasında ön farlar daha önce
Doğan serisinde kullanılan yuvarlak çift farlar ile güncellenirken, stop
lambaları dikdörtgen forma döndü. ( Bu aşamada Murat 131 Doğan modellerinde
Büyük dikdörtgen farlar kullanılmaya başlandı. )
Murat 131 Şahin Arka görünüm 1984 – 1988
Tofaş
Şahin Tarihçesi 1988 – 2010
Tofaş Şahin modelinin kökeni,
İtalyan Fiat Regata modeline altta ayrınıtılı resimlerini gördügünüz Fiat
Regata modeli 1983 yılında piyasaya sürülmüştür. İtalya’daki üretimi sona
erdikten sonra Regata kalıpları ve üretim bandı Tofaş tarafından satın alınarak,
Murat 131 şasisi üzerine uyarlanarak bir kaç değişiklik ile Tofaş Şahin modeli
üretilmiştir.
Fiat Regata ES 1983-1986
Fiat Regata ES 1983-1986
Fiat Regata ES 1983-1986 İç görünüm
Yeni Kuş Serisi, Ocak ayında satışa
sunuldu. Yeni farlar, etrafını saran üçgen köşe ışıkları ile geniş ve kare
şeklindeydi. Izgara, siyah plastikten bir dizi ince dikey çapraz çubuğa
sahiptir ve daha üst modellerde, ızgaranın üst kısmında gövde renginde öğeler
yer almaktaydı.
Tofaş Şahin 1.6 1988-1993
Yeni Şahin’de, önceki Murat 131’de
kullanılan 1.6 L motor ile 4 ileri ve opsiyonel olarak 5 ileri manuel
şanzımanla geliyordu.
4 ileri şanzımana sahip Şahin ve Kartal modellerinde vites kolu ön göğüs
üzerinde bulunmaktaydı. Ayrıca Murat 131 ibaresi de tamamen çıkarıldı.
Tofaş Şahin 1.6 1988-1993
1988 yılında
Tofaş Şahin modeli piyasaya sürüldüğünde satış fiyatı 7.107.000 TL. olarak
belirlendi. Aynı tarihte
piyasaya sürülen lüks versiyonu Tofaş Doğan modeli ise 9.315.000 TL satış
fiyatı ile lanse edildi. Tofaş modelleri o dönemde yine Gazete kampanyaları ile
uygun taksitle satışa sunulurken, Türk halkı tarafından çok sevilen bir araç
olmasının yanında en çok satılan Tofaş modeli oldu.
Tofaş Şahin 1.6 1988-1993 İç görünüm
Tofaş Şahin Kartal Doğan Üretim Adetleri
Şahin
Dizel 1988 – 1990
Şahin ve Kartal modelleri, sınırlı
üretim olarak 1.93 litrelik endirekt püskürtme sıralı 4
silindir Lancia dizel motoru ile geliyordu. Dizel motorlu
Şahin ve Kartal, motorun ağır ve verimsiz oluşu, yüksek fiyatı nedeniyle fazla
tercih edilmedi ve 1990 yılında üretimden kalktılar.
Tofaş Şahin Dizel 1986 – 1991
1990 yılından itibaren Şahin ve
Kartal’da 5 ileri şanzıman standart hale geldi ve yeni jant kapakları
kullanılmaya başlandı. Aynı yıl Doğan ve Kartal’ın yıldız jant, yan çıtalar,
elektrikli ön cam, merkezi kilit, sis farları, far yıkama sistemi, farklı döşeme
ve klima opsiyonu gibi daha lüks donanımlara sahip L modeli
tanıtıldı. Yine bu modellerde elektronik ateşlemeli motor bulunuyordu. 1992’de
bu modeller yerini Tempra’da kullanılan 1.6 L SOHC motora sahip
kısa bir süre üretilen SL’ye bıraktı.
Tofaş Şahin S 1.6 1995 – 1999
1993 yılında makyajlanan Kuş
Serisi, genel olarak BMW 3 Serisi E30’dan alınan yan aynalar ve doğal
renkli sinyal lambaları ile dikkat çekiyordu. Şahin ve düz Kartal modelleri
yenilenen jant kapakları hariç bunun dışında dışında pek bir yeniliğe sahip
olmazken, SL modellerinin yerini alan Doğan ve Kartal SLX modelleri, yeni
koltuklar, yenilenen direksiyon, yeni göstergeler, gövde rengi tamponlar,
büyük “T” logosuna sahip ızgara ve
alaşım jantlar kullanılmaya başlanmıştır. 1995 yılında Şahin ve düz Kartal
modelleri de aynı şekilde yenilenerek 1.6 L SOHC motor ve yeni
ızgara, yeni koltuklar, yenilenen direksiyon ve devir saatine sahip
yeni göstergelere kavuştu. Yenilenen Şahin S adını aldı. Doğan ve Kartal SLX’te
ise 1995’te hidrolik direksiyon kullanılmaya başlandı ve 1996 yılında
yeni yüksek orta konsola sahip oldu.
Tofaş Şahin 1.6 1995 – 1998
1995 yılından itibaren, akaryakıt
fiyatlarının artmasıyla, LPG yakıt sistemli modeller başlangıçta
taksi şoförleri için üretilmiş, zamanla sivil kullanıma da açılmıştır.
Tofaş
Şahin 1997- 2010 İkinci Makyaj
1997 yılında yapılan son bir
makyajla bu kez 1.4 L SOHC karbüratörlü (72 bg) veya 1.6 litre (80 bg)
püskürtmeli benzinli motor ile hidrolik direksiyon ile geliyordu.
Aerodinamik yan aynalar, tamamen yenilenen iç döşeme ve güncellenen farlar da donanım
özellikleri arasındaydı. Tipo Due (Fiat Tipo-Tempra-Alfa Romeo 145-Lancia
Delta-Dedra) platformunda kullanılan 1.6 litre tek noktadan püskürtmeli
motorda katalitik konvertör de bulunmaktaydı ve bu sayede Euro 93
Çevre Normu’na uygun hale geldi. Ayrıca hidrolik direksiyon tüm
modellerde standart hale getirildi. 1.4 L motor ise Şahin 1.4’lerde mevcut olup
pek rağbet görmemesi nedeniyle satışları düşük kaldı ve 1999’da enjeksiyonlu
hale getirilerek 1.4 ie adını aldı.
Tofaş Şahin 1997 – 2010
1999 yılında donanım sayısı
düşürülerek Şahin 1.4 ve 1.6 ie donanımları ve Kartal düz Kartal ile 1.6 ie
donanımları ile sunulurken Doğan ise yalnızca 1.6 ie donanımı ile sunuldu. Bu
değişiklik ile basitleştirilmiş kapaklı jantlar bulunurken tüm modeller
enjeksiyonlu hale getirildi. 2000 yılında yapılan bir yenilik ile Şahin ve
Doğan’ın depo kapağı sol tarafa alınarak aracın bagaj hacmi genişletildi. 2003
yılında da Tofaş logoları kuş logoları ile değiştirildi ve yeni bir direksiyona
sahip oldu.
Tofaş Şahin 14ie 16ie Soldan Depo Girişi 1999 – 2002
TOFAŞ
ŞAHİN MODELLERİ ve ÜRETiM TARİHLERİ
- Şahin – 1988-1994: 1.6
L OHV motora sahip 4 (1990’a kadar) ve 5 ileri şanzıman
seçenekli standart model.
- Şahin D – 1989-1991: 1.9
L SOHC dizel motora sahip modeli.
- Şahin S – 1995-1999:
Şahin’in 1.6 L SOHC motora sahip modeli.
- Şahin 1.4 – 1997-1999: Şahin
S’nin 1.4 L SOHC motora sahip modeli.
- Şahin 1.4 ie – 1999-2002: Şahin
1.4’ün halefi enjeksiyonlu motora sahip modeli. Daha sonra depo kapağı sol
tarafa alınmıştır.
- Şahin 1.6 ie – 1999-2002: Şahin
S’nin halefi enjeksiyonlu motora sahip modeli. Daha sonra depo kapağı sol
tarafa alınmıştır.
Holland Car DOCC Şahin Etiyopya
Kuş Serisi’nin
üretimine Haziran 2002 tarihinde genel olarak son verildi. Taksicilerin talebi
üzerine özel sipariş olarak üretilen modellerinde Temmuz 2003 tarihinde sona
ermesiyle Kuş Serisi Türkiye pazarından çekildi ve yerini Fiat
Albea ve Palio’ya
bıraktı. Mısır ve Azerbaycan pazarı için üretim 2006 yılına
kadar devam ederken Mısır’daki üretimi ise 2009’da ve Etiyopya’daki
DOCC modelinin üretimi 2010 yılında sona erdi.
Holland Car DOCC Şahin Etiyopya
Evet
arkadaşlar Tofaş Şahin Tarihçesi başlıklı makalemiz burada sona eriyor. Bu
makaleden sonra, artık KOÇ GRUBUNA ait Kartal, Doğan, Serçe vs gibi araçların
tarihçelerini yazmamaya karar verdim. Siz yıllarca bu Ülkeninin ekmeğini
yediniz, İtalyanın çöpe attığını bizlere yıllarca otomobil diye sattınız.
Üstelik yeri geldi iki seneye varan sıra bekleterek bunu yaptınız. Bu Ülkenin
en büyük holdingine sahipsiniz. Ama yıllarca üretimini yaptığınız
otomobillerin, ne bir model tarihçesi var, ne orijinal katalog resimleri, ne de
bir teknik özellik bilgisi… Sözüm ona Müze var araçların üretim tarihçesi ile
tek bir bilgi yok! Mail atıyorum adam yerine koyup geri dönüş bile yapılmıyor.
Demek ki bizler bunu hak ediyoruz! Çok yazık…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder