Range Rover Classic Tarihçesi 1970 yılından 1996 yılına kadar üretilen 317.615 adetlik üretimi kapsar. Seri üretimine 1970 yılında başlanan Range Rover‘in üretim serüveni o yıllarda British Leyland firmasının bünyesindeki Rover markasının altında üretiliyordu. 1978 yılında British Leyland, Land Rover markasını müstakil bir hale getirerek ayrı bir şirket çatısı altında üretmeye başladı.
İlk Range Rover Prototipi Velar 1967 ( 7 adet )
1986 yılında Rover Grubu markayı
tekrar devraldı ve 1994 yılında Land Rover markasını BMW‘ye satana kadar elinde bulundurdu. 2000 yılında BMW Land Rover’i
Amerikan Ford firmasına sattı. 2008 yılında Land Rover, Hindistanlı otomotiv üreticisi Tata‘nın
binyesindeki Jaguar
Land Rover Şirketinin bünyesine geçti. Günümüzde halen bu şirket bünyesinde faaliyet
gösteren Land
Rover‘in 2019 yılında ekonomik kriz
nedeni ile Çinli Geely veya Ar-Ge ortağı olan BMW ile ortaklık için flört ettiği konuşuluyordu.
Range Rover Prototip Ön Üretim 1969-1970 İlk üç araç 151H 152H 153H plakalı
Land Rover Seri 1 Tarihçesi adlı makalemde sizlere anlattığım Land Rover Seri 1
modeli ile 1948 yılından bu yana arazi araçları konusunda tecrübe kazanan Rover
firması, 1967 yılında Velar adını verdikleri ilk Range Rover Prototipini
üretti. Bu ilk prototip Rover’in kıdemli tasarımcısı Spen King ve yardımcısı Gordon Bashford tarafından hazırlanmıştı. Fakat Range Rover’a 1970 yılındaki son
şeklini veren ve daha yumuşak hatlara kavuşturan kişi Rover’in bir çok binek
aracında emeği olan David
Bache‘den başkası değildi. 1969
sonlarından 1970 yılının ortalarına kadar YVB 151H’den YVB 177H uzanan plakalar
ile 27 adet ön üretim Range Rover tescil edildi.
Range Rover 1970
1970 yılında üç kapılı ve beş
kişilik bir model olarak lanse edilen, Range Rover ( GM Buick Fireball 215’e
dayanan ) Alimünyum alaşım çift Zenith-Stromberg CD2S karbüratörlü motoru ve
yumuşak süspansiyonu ile Lüks otomobil müşterisine hitap eden, müthiş arazi
yeteneğine sahip bir dört çekerli bir arazi aracı olarak tasarlandı. 4 ileri
senkromech LT95 şanzımanına yüksek ve düşük oranlı bir transfer kutusu
eklenmiştir. Ortaya çıkan kombinasyon, sekiz ileri ve iki geri hız
seçeneği sunarken Range Rover’a müthiş bir çekiş gücü kazandırıyordu.
1970 Range Rover 3.5 Motor ve Teknik Özellikleri
Motor Geçmişi: GM Buick Fireball 215
3532cc. 215.5 Cub. V8 135 Hp. 250 Nm. 4 ileri Manuel Max. Hız. 154 Km/h 0-100
16.6 saniye
Boş Ağırık: 1724 kg. Dingil açıklığı: 2540 mm Ortalama yakıt tüketimi: 18.1
Litre F. Fiyat: 1.998 Sterlin
Range Rover Kilitli Diferansiyel Sistemi
Range Rover’ın öne çıkan
özelliklerinden biri, şanzımanın sürekli dört tekerlekten çekişe sahip
olmasıdır. Gücün dört tekerleğin tamamına eşit şekilde dağıtılmasıyla,
aracın gevşek, kaygan veya engebeli arazileri kolaylıkla geçmesini sağlayan çok
iyi bir çekiş elde edilir. Normal bir aks diferansiyeli, en az dirence sahip
olan tekerleğe daha fazla gücün aktarılmasına izin verme dezavantajına
sahiptir. Bu nedenle, bir tekerlek çok kaygan zeminde olduğu gibi herhangi
bir direnç yaşamazsa veya havada asılı kalırsa, serbestçe dönecek ve sonunda
tüm gücü alacak ve böylece araç çekişini kaybeder. Üçüncü bir diferansiyel
ile bu, aşırı koşullarda tüm gücün bir tekerleğe aktarılacağı anlamına
gelebilir. Bunu önlemek için, üçüncü diferansiyele, uygulandığında, her
bir aksa gücün % 50’sini sağlayan bir kilit takılır, böylece bir aksın her iki
tekerleği de dönse bile, motor gücünün yarısı hala çekiş için kullanılabilir
olacaktır.
Range Rover Kilitli Diferansiyel Sistemi
Güvenlik, Rover mühendisleri için çok önemli bir konudur ve Range Rover’ın
bu yönüne iyi bakılmıştır.
Kaza durumunda en çok işe yarayacağı yere koruyucu yastık yerleştirilir ve bu
ön koltuk arkalıklarının üst kenarını içerir.
1971 yılında Isıtmalı arka cam 74
Sterlin fark ile seçenek olarak sunuldu. 1973 yılında Yağ basıncı, yağ
sıcaklığı ve ampermetre göstergesi, Silecek motorunun sol üst tarafına takılı
arka cam yıkama ile silme ünitesi, artık standart oldu. 97 Sterlin fark ile
Salisbury hidrolik destekli direksiyon seçeneği sunulmaya başladı.
Range Rover Almanya Versiyon 1972-1973
1971 sonunda Anchorage, Alaska’dan Tierra del Fuego’ya İngiliz
Trans-Amerika Keşif Gezisi için Rover tarafından sağlandı. Bu gezi 1972
Ağustosuna kadar sürdü. Rover, araçlarlarının sağlamlığını ispatlamak için bu
tarz gezileri finanse ediyordu.
Range Rover 3.5 1974 / F. Fiyatı 3.325 Sterlin
1973 Ekiminden sonra 1974 model
yılı ile birlikte Range Rover modellerinin D Direği siyah vinl malzeme ile
kaplanmaya başladı. Daha önce bu alanda araç rengindeydi. 1974 yılından
itibaren araca eklenen ön koltuk başlıkları (+20 Sterlin) ve 1976 dan itibaren
uygulanan Parlak renkte direksiyon simidi dikkat çekmektedir.
Range Rover 3.5 1976 / F. Fiyatı: 4.875 Sterlin
1977 yılında Range Rover opsiyonel
olarak elektrikli veya manual açılabilen Webasto sunroof seçeneği sunmaya
başladı. 1977 yılında Range Rover çift egsoz borulu bir egsoz sistemiyle satışa
sunulmaya başlandı. Bu arada yeri gelmişken, Range Rover modellerinde Suffix A
– Suffix B gibi model adları görebilirsiniz bunlar araçlara eklenen ufak tefek
yenilikleri gösterir ve Suffix F’ye kadar uzanır. Aslında bu konu çok önemli
değildir ama merak eden olur diye belirtmek istedim.
Range Rover 3.5 Suffix D 1977 / F. Fiyatı: 8.000 Sterlin
1978 yılında daha önce ön kaputa
monte edilen aynalar kapılara alındı. 1978 yılında Range Rover’in
İngiltere’deki bekleme listesi 6 aya kadar uzadı. 1978’de opsiyonel olarak
sunulan bir yenilik de Yüksek hız oranlı Fairey Overdrive 5 ileri manual şanzımanıydı.
Range Rover Monteverdi 1979-1983
İsviçreli Lüks otomobil üreticisi
Monteverdi firması 1979 sonunda Range Rover modelinin Beş kapılı bir versiyonu
üreterek Land Rover firmasını seri üretim için ikna etti. Bu araçtan çoğu
İsviçri’de kalan yaklaşık 300 adet araç üretildi. 1981 Ağustosundan sonra Land
Rover, 5 Kapılı Range Rover modellerini kendi üretmeye başladı.
Range Rover Yeni Makyaj Facelift 1980 / F.Fiyatı: 12.396 Sterlin
1979 Sonunda 1980 Model yılı ile birliklikte, 75.000 adetlik üretim adedine ulaşan
Range Rover, Land Rover tarafından devreye alınan 280 Milyon Sterlin’lik
yatarım paketinden ilk payını alarak Yeni Makyaj yani Facelift olan yeni yüzü ile piyasaya sürülmeye başlandı.
Yeni sinyaller (Ön yanda), stop lambaları, yeni direksiyon simidi, yeni
tamponları, kabartma plastik yerine yapıştırma model yazısı, standar helojen
farlar, standart ön koltuk başlıkları ve yeni döşeme ve boya seçenekleri ilk
dikkati çeken unsurlardan bir kaçıydı.
Range Rover Yeni Makyaj Facelift 1980
1980 yılında İngiltere’de Schuler
Presses tarafından yapılan Land Rover onaylı dönüşümler. Bayiler tarafından
satıldı. Bu dönüşümler Chrysler
A727 Torqueflite üç hızlı otomatik şanzıman, Schuler-Voith zincir tahrikli transfer kutusu, patentli Ferguson tam zamanlı dört tekerlekten
çekiş sistemi ve dış görünüm
revizelerini içeriyordu.
1980 Range Rover Schuler FF & Süper Schuler Otomatik
1981 Yılında Sınırlı Üretim Range Rover Vouge 1st Edition modeli piyasaya sürüldü. Vouge modeli sağdan direksiyonlu olarak
sadece İngiltere pazarı için yaklaşık 1000 adet üretildi.
Sınırlı Üretim Range Rover Vouge 1st Edition 1981
1981 Ocak – Paris-Dakar Rallisini Kazandı.
1982 Yeni
5 Kapılı Range Rover modellerinin piyasaya sürüldüğü yıldı. Beş kapılı modelde ilk dikkati çeken Monteverdi
tarafından üretilen araç ile aynı kapı kolları oluyor. 3.5 litrelik V8 motorlar
125 Hp gücüne çekildi.
1982 Yeni Range Rover 5 Kapılı / F. Fiyatı 2 kapılı: 14.065 £ – 4 kapılı:
14.996 £ – Monteverdi 4 kapılı: 16,995 £
1982 Camel Tropy Papua Yeni Gine Yarışını kazanan Range Rover
1982 Yeni Range Rover 5 Kapılı 3.5 Motor ve
Teknik Özellikleri
Motor Geçmişi: GM Buick Fireball 215
3532cc. 215.5 Cub. V8 125 Hp. 258 Nm. 4 ileri Manuel Max. Hız. 155 Km/h 0-100
16.6 saniye
3532cc. 215.5 Cub. V8 130 Hp. 249 Nm. 4 ileri – 5 ileri Manuel Max. Hız. 155
Km/h 0-100 18 saniye
3 Hızlı Otomatik Chrysler TorqueFlite A727
Boş Ağırık: 1850 kg. Dingil açıklığı: 2540 mm Ortalama yakıt tüketimi: 16.8
Litre
1982 Ağustosunda 1983 Model yılı
için Special Edition Range Rover Vouge 2st Edition Otomatik 5 Kapılı modelini
piyasaya sürdü. Sınırlı sayıda üretilen bu araçlar Metalik Neveda Gold ve
Metalik Sierra Silver renkleri ile sadece İngiltere pazarı için üretildi.
1983 Special Edition Range Rover Vouge 2st Edition Otomatik 5 Kapılı Fiyat:
16.700 £
Zengin Arap Ülkeleri için 1983 Range Rover Elektiar 6 kapı 12 Kişilik (3.454 mm) genişletilmiş dingil
mesafesi ve her iki tarafa üçüncü bir kapı eklenerek Glenfrome firması
tarafından Elektiar Ltd şirketi için üretildi.
1984 Range Rover 3.5
1984‘de Tüm kapı direkleri saten siyah renge boyandı. Ön
kapıların nerdeyse ortasında bulunan kapı kilidi açma koluna entegre edildi.
Merkezi kilit standart oldu. Beş ileri manual şanzıman, Opsiyonel üç hızlı
otomatik vites, klima, alaşım jant seçenekleri sunuluyordu. Bu yıl içinde Range
Rover Vouge 3rd Edition modeli yine İngiltere pazarı için 325 adet üretildi.
1984 Range Rover Vouge 3rd Edition 5 Kapı
1985 yılı Range Rover’in orta lçekli bir Yeni Makyaj
yani Facelift geçirdi. Alttaki fotoğrafta makyaj ayrıntılarını görebilirsiniz.
Bunun dışında 1986 yılında Elektronik ateşlemeli yeni enjeksiyonlu
motor gücü seçenekleri, yeni Turbo Dizel seçeneği, 5 ileri manual ve 4 ileri
yeni otomatik şanzıman sunulmaya başladı. Şimdi 1985 ve 1986 yılındaki
değişimlere bakalım.
1985 Range Rover Yeni Makyaj farkları
1986 Range Rover 3.5 Modelleri ( Vogue modellerinde yan çıtalar ve ön
karlık ve sis lambalar )
1986 F.Fiyatları: Range Rover Vogue 19.426 Sterlin / Range Rover 4 Kapı
Benzinli 16.886 Sterlin
Range Rover 4 Kapı T. Dizel 18.109 Sterlin / Range Rover 2 Kapı Benzinli 15.756
Sterlin
1986 Range Rover 3.5 Motor ve Teknik Özellikleri
Benzinli Motor Geçmişi: GM Buick Fireball 215
3532cc. 215.5 Cub. V8 Karbüratörlü SU HIF44 127 Hp. 263 Nm.
3532cc. 215.5 Cub. V8 Karbüratörlü SU HIF44 132 Hp. 251 Nm.
3532cc. 215.5 Cub EFI – Lucas L-Jetronic 4CU – 2AM “flapper” 150 Hp. 258 Nm.
3532cc. 215.5 Cub EFI – Lucas L-Jetronic 4CU – 2AM “flapper” 165 Hp. 280 Nm.
Dizel Motor Geçmişi: VM Motori ( Fiat Grup FCA )
2393cc. 145.7 Cub Sıralı 4 Silindir VM type HR 492 HI OHV – Turbo Dizel
113 Hp. 248 Nm.
5 ileri Manuel LT77-53A Şanzıman
4 Hızlı Otomatik ZF 4HP22 ve LT230R Şanzıman
1987 Yılında Range Rover modellerinin tümünün ön
panjurlarındaki dikey tasarım, yerini yatay tasarımlı panjurlar ile yenilendi.
İç kısmında yeni tip iki kollu direksiyon, arka koltuk arkaları başlık şeklinde
yükseltildi. 1988 yılında Range Rover Vouge modeline Elektrikli Sunroof
takıldı. ( Tüm modellerin ayrıntılı biligileri için range-rover-classic.com sitesini ziyaret edebilirsiniz )
1987 Range Rover Modelleri Yeni Makyaj Facelift
1987 Range Rover Modelleri Yeni Makyaj Facelift iç görünüm
1987 Range Rover Turbo Dizel 2.4 – Camel Trophy’de / Madagaskar
1989 yılında Range Rover Amerika pazarı için
hazırlanan 3.9
litrelik EFI V8 yeni motorlu aracını tanıttı.
Bu araç Amerika pazarında Range
Rover 3.9 EFI, Range Rover Hunter Limited Edition ve Vouge’un karşılığına gelen Range Rover
Country modelleri satılıyordu. 1989’dan itibaren Wabco ABS Vogue SE modelinde standart diğer modellerde opsiyonel olarak
kullanılmaya başlandı.
1989 Range Rover 3.9 Coutryr / F.Fiyatı: 43.100 USD
3947cc. 240.8 Cub. V8 Benzinli EFI Lucas MFI 14CU 3AM “Hotwire” 178 Hp.
308 Nm.
4 Hızlı Otomatik ZF 4HP22 Şanzıman
1990 model yılı ile birlikte
Amerika pazarında kullanılan 3.9 litrelik motorlar, İngiltere’de kullanılan 3.5
litrelik motorların yerini alırken, Dizel motor seçeneği ise revize edildi.
1990 Range Rover Yeni Motorları ve Teknik
özellikleri
3947cc. 240.8 Cub. V8 Benzinli EFI Lucas MFI 14CUX – 5AM “Hotwire” 185 Hp. 318
Nm.
3947cc. 240.8 Cub. V8 Benzinli EFI Lucas MFI 14CUX – 5AM “Hotwire” 180 Hp. 308
Nm.
2499cc. 152.3 Cub Sıralı 4 Silindir VM type HR 494 HI OHV – Turbo Dizel
119 Hp. 284 Nm.
5 Hızlı Manuel LT77-53A Şanzıman
4 Hızlı Otomatik ZF 4HP22 Şanzıman
1991 yılında Range Rover’in dizaynırı Charles Spencer King anısına Range Rover CSK Edition 2 Kapı modeli üretildi.
1991 yılında Fransa pazarı için sınırlı üretim Range Rover Silver Fox Edition 2 Kapı Metalik Aspen Gümüş Renginde
1992 yılında 150 adet üretilen Range Rover Brooklands Green, özel TWR gövde kiti ile Brookland Yeşil renkte
1992 yılında 4.2 litrelik V8 motora sahip Range Rover Vouge LSE paketini, Dunlop Ltd ile birlikte geliştirilen
Elektronik Havalı Süspansiyon sistemini ve yeni 200 Tdi ara soğutmalı
turbo dizel motorunu da tanıttı.
1992 Range Rover Vouge LSE
4278cc. 261 Cub. V8 Benzinli EFI Lucas MFI 14CUX 5AM “Hotwire” 200 Hp. 340 Nm.
3947cc. 240.8 Cub. V8 Benzinli EFI Lucas MFI 14CUX – 5AM “Hotwire” 182 Hp. 313
Nm.
2495cc. 152.2 Cub Sıralı 4 Silindir Dizel 200 Tdi Intercooled Turboşarjlı
Direkt enjeksiyon 111 Hp. 265 Nm.
5 Hızlı Manuel LT77S Şanzıman
4 Hızlı Otomatik ZF 4HP22 Şanzıman
1992 Range Rover, Dunlop Ltd ile birlikte geliştirilen Elektronik Havalı
Süspansiyon sistemi
1993 model yılı ile beraber Amerikan pazarında dingil
mesafesi 203 mm. daha uzun olan Range Rover Country LWB modeli piyasaya sürüldü.
1993 Range Rover Country LWB & Range Rover Country SWB ( Amerikan
Versiyon )
Dingil açıklığı: LWB 2743 mm / SWB 2540 mm
1994 yılında Land Rover, Range Rover Autobiography 4.2 modeli ile müşterilerine belli bir temele
dayanan araçta, kendi tasarımlarını oluşturmalarına imkan sağlayan “Nihai
Kişiselleştirme” proğramı tanıtıldı. Bu kapsamda müşteriye 100 inç daha uzun
dingil mesafesine sahip araç seçeneği de sunuldu. ( Amerika pazarındaki LWB
gibi ) Bu özel proğram 1996 Şubatına kadar devam etti.
Son 2 kapılı Range Rover, 11 Ocak 1994’te Solihull’da montaj hattından
çıktı
1994 Martında Range Rover “softdash” tanıtıldı. Komple yanilen yumuşak malzemeden
üretilen dashbord kısmında ilk kez şoför ve yolcu Airbag’leri, yeni 4 kollu
Airbagli direksiyon ile birlikte kullanıldı. Ayrıca bu senede Yeni 300 Tdi ara soğutmalı turbo dizel piyasaya sürüldü.
1994 Range Rover Softdash Yeni Makyaj Facelift
1994 Range Rover 300 Tdi Motor ve Teknik
Özellikleri
2495cc. 152.2 Cub Sıralı 4 Silindir Dizel 300 Tdi Intercooled Turboşarjlı
Direkt enjeksiyon 111 Hp. 265 Nm.
( Bu motor daha önceki 200 Tdi motoru ile hemen hemen aynıdır.)
1995 Model yılı ile ( 1994 Ekiminden itibaren ) 25.
yıla özel veda niteliğinde Range Rover Classic 25th Anniversary Final
Edition modelini piyasaya
sürdü. Bu
araç Classic isminin ilk kullanıldığı Range Rover modeliydi. Bundan sonra
öncesindeki 1970 yılına kadar olan tüm modeller Classic ismi ile beraber
anıldı. Land Rover ilk kez bu modelin bagaj
kapağında Range
Rover Classic amblemini kullandı. Bunun dışında
bu araçların bazıları TWR bodykit (Tom Walkenshaw Racing) ile donatılmıştır.
Genellikle Epsom Green ve Beluga Black renkleri mevcuttur.
1995 Range Rover Classic 25th Anniversary Final Edition
15 Şubat 1996‘da Son Range Rover Classic üretim hattından çıktı.
15
Şubat 1996′da
Son Range Rover Classic üretim hattından çıktı. Başta da belirttiğim gibi toplamda üretilen 317.615 Range
Rover Classic modeli ile 25 yıl süren
macera sona ermiş, üretim bandındaki yerini Yeni Range Rover P38 modeline bırakmıştır.
Range Rover P38 Tarihçesi ( Coming soon… ) 1994 –
2002
Elbette Range Rover Classic Tarihçesi benim anlattıklarımdan ibaret değildir. 12 den
fazla Ülke için özel versiyonları üretilen, bir çok modifiye ve tuning firması
tarafından özel üretimleri olan Range Rover Classic için kitaplar yazılırken ben bu kadar kısa bir
makale ile anlatmam mümkün değildir. Allah kısmet ederse zaman içinde Tüm Ülke
versiyonlarının araçlarını sizlere tanıtmaya çalışacağım. Kalın sağlıcakla…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder